برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

آیا هولوگرام ها می توانند جایگزین واقعیت شوند؟

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
آیا هولوگرام ها می توانند جایگزین واقعیت شوند؟

سیناپرس/ طی سال های اخیر فناوری واقعیت مجازی و هولوگرام ها با سرعت بسیار حیرت آوری پیشرفت کرده اند و این موضوع سبب شده است تا برخی افراد از خود بپرسند این پیشرفت تا کجا ادامه داشته و آیا واقعیت مجازی و هولوگرام ها می توانند جایگزین واقعیت شوند؟
با نگاهی دقیق تر به برخی فیلم های علمی-تخیلی مانند Star Trek می توان از آینده فناوری های واقعیت مجازی ایده های جالب توجهی گرفت.در واقع این فناوری ها نزدیک تر از چیزی هستند که فکر می کنید و به زودی در تمامی شئون زندگی بشر نقش ایفا خواهند کرد.
هولوگرام تخیلی مورد استفاده در مجموعه Star Trek دارای دو جزء اصلی بود: تصاویر سه بعدی و تعامل فیزیکی ایجاد شده توسط میدان های نیرو  که باعث می شد افراد هولوگرام ها را به صورت یک شیء جامد احساس کنند.
امروزه ما بیش از پیش به دستیابی به این فناوری ها نزدیک می شویم. شاید به یاد داشته باشید که اولین تلاش در ساخت تلویزیون های سه بعدی با شکست مواجه شد، زیرا هیچ کس نمی خواست در خانه از عینک های احمقانه ای استفاده کند که کیفیت تصاویر چندان خوبی هم نداشتند. به همین دلیل نسل اول تلویزیون های سه بعدی با شکست مواجه شده و در بین محققان از این رویداد با عنوان سه بعدی منفعل  یاد می شود.

در حال حاضر اما شرایط کاملا متفاوت است: آخرین صفحه نمایش های سه بعدی که از نوع سه بعدی فعال بوده،توسط مهندسان ساخته شده و انقلابی بزرگ در دنیای فناوری ایجاد کرده است. در این صفحات نمایش، دوربینی با نرم ‌افزار هوشمند هوش مصنوعی موقعیت چشم ‌های شما را کنترل می ‌کند و هر تصویر را با نمای متفاوتی به شما نشان می ‌دهد که در مجموع این شرایط به شما توهم عمق کامل محیط دیده شده را خواهد داد.

این صفحه نمایش ها می توانند با استفاده از یک لایه لنز با شکل خاص، تصاویر متفاوتی را به چشم چپ و راست شما ارائه دهند که حتی اگر به موقعیت دیگری حرکت کنید، نور را قادر می سازد تا به مکان های صحیح هدایت شود. از آنجایی که سیستم فوق الذکر با ردیابی چشمان شما کار می کند، نیازی به استفاده از عینک خاصی ندارید.
گفتنی است برخی از این صفحه نمایش ها حتی چندین نفر را به طور همزمان شناسایی و به هر یک از آن ها نمای سه بعدی البته با وضوح کمتری را نشان می دهد. در حال حاضر اولین لپ‌ تاپ ‌ها و تلویزیون‌ های مجهز به این فناوری وارد بازار شده اند.
از نظر فنی اما ساختن هولوگرام هایی که احساس جامد داشته باشد هنوز کمی سخت است، اما محققان نشان داده اند که امواج صوتی با فرکانس پایین می تواند به گونه ای هدایت شود که نیرو را به روشی که به عنوان لمس صوتی شناخته می شود، القا کند.
در سال ۲۰۲۱، دانشمندان دانشگاه گلاسکو سیستمی را ایجاد کردند که موقعیت دست شما را ردیابی کرده و سپس هنگام تعامل با جسم مجازی، هوا را با نیروی مناسب در پاسخ به حرکت آن به دقت هل می دهد. نتیجه این است که احساس می کنید در حال لمس تصویری سه بعدی هستید.
 به این ترتیب شاهد هستیم که واقعیت مجازی و فناوری های مشابه روز به روز به دنیای واقعیت نزدیک تر شده و می توانند جهانی جدید برای ما رقم بزنند. جهانی که چندان دور از دسترس نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره