logo
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

درمان موفق تنها پلنگ بیمار باغ‌ وحش مشهد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
درمان موفق تنها پلنگ بیمار باغ‌ وحش مشهد

تسنیم/ تنها پلنگ بیمار باغ وحش مشهد پس از یک دوره درمان تکمیلی بار دیگر در مقابل چشمان بازدیدکنندگان و علاقمندان بازگشته است.

اداره کل دامپزشکی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص وضعیت درمان ارس پلنگ باغ وحش وکیل‌آباد مشهد بیانیه صادر کردند.

در متن بیانیه اداره کل دامپزشکی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص وضعیت درمان ارس پلنگ باغ وحش وکیل آباد مشهد آمده است؛ براساس نظرات اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، بیمارستان دامپزشکی طرف قرارداد با باغ وحش وکیل آباد، ارزیابی متخصصین بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی و نظر دفتر تخصصی سازمان حفاظت و مدیریت حیات وحش، با در نظر گرفتن وضعیت ارس از نظر شرایط جسمانی- بیماری غیرقابل برگشت و پیشرونده، ملاحضات بیهوشی، پیچیدگی و مخاطره آمیزبودن عمل جراحی و شرایط نگهداری پس از عمل جراحی و همچنین تشکیل توده استخوانی شکستگی ناحیه دست، جمع‌بندی نهایی توصیه بر عدم مداخله جراحی و ادامه روند نظارت بر نگهداری گونه و نهایتا اقدامات درمانی لازم مطابق نظر تیم معالج ادامه دارد.
در ادامه این بیانیه آمده است: با بهینه‌سازی قفس نگهداری گونه مذکور، ارس از محل محدود شده تحت درمان به کل فضای جایگاه دسترسی پیدا کرده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است؛ همچنین اقدامات مربوط به پایش سلامت حیوان در دستور کار قرار دارد.
گفتنی است؛ ارس، پلنگ باغ وحش مشهد که در حال حاضر حدود 12 سال سن دارد که با توجه به سابقه بیماری عصبی پیشرونده و غیر قابل برگشت و افزایش سن گونه وضعیتی خاص دارد که باعث شده از لحاظ حرکتی، حرکت محدودی داشته باشد.
اواخر سال 1402 لنگش تداوم‌دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی‌اش تشخیص داده شد. از آن زمان مراقبت‌های خاص و درمانی از ارس آغاز شد و به همین دلیل ارس به مکان دیگری در باغ وحش مشهد برای ادامه کار انتقال یافت و همین امر موجب چشم انتظاری علاقمندان و بازدیدکنندگان باغ وحش شد.

"ارس" توله پلنگ ایرانی است در سال 1391 از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و در سالهای 1396 و 1397 بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره