نماد آخرین خبر

ثبت رکورد افزایش ۱۵ درصدی تعداد فرزند خواندگی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ثبت رکورد افزایش ۱۵ درصدی تعداد فرزند خواندگی

ایرنا/ سازمان بهزیستی کشور در تفاهم و تعامل با قوه قضاییه جهت تسهیل خدمات به ویژه فرزندخواندگی موفق شد رکورد افزایش ۱۵ درصدی تعداد فرزندخواندگی در سال۱۴۰۲ را ثبت کند.

به مناسبت هفته بهزیستی از ۳۰ تیرماه تا ۵ مرداد ماه با شعار "نهضت حسینی، خدمت مردمی"، خدمات مختلف سازمان بهزیستی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله فرزندخواندگی، مستمری و قانون حمایت از معلولان مورد بررسی اجمالی قرار می‌گیرد.
در حوزه فرزندخواندگی، سازمان بهزیستی کشور ارتباطات گسترده‌ای با بخش‌های مختلف قوه قضائیه برای هماهنگی بیشتر در این حوزه صورت داد. این تعاملات منجر به انعقاد تفاهم نامه جامع بین سازمان بهزیستی و دادستانی کل کشور شد و ثمراتی مانند کاهش زمان فرزندخواندگی در سراسر کشور و ثبت حضور بیش از ۵۵۰ کودک نیازمند درمان در خانواده‌های فرزندپذیر را در پی داشت.
همچنین این تعاملات منجر به کاهش مشهود و ثبت رکورد حضور ۶۱۰ کودک در شیرخوارگاه های کشور در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ شد.

تامین و تخصیص منابع برای سفر افراد دارای معلولیت
تفاهم نامه‌ای چهارجانبه بین سازمان بهزیستی کشور، معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان در دی ماه سال گذشته جهت تسهیل تردد برون شهری افراد معلول منعقد شد.
در اولین گام از اجرای این تفاهم نامه تاکنون تعداد ۱۲۹ هزار و ۶۷۳ کارت سفر معلولان ایران یا همان "سما کارت" جهت بهره مندی برخط افراد معلول شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و هوایی و دریایی به صورت نیم بها صادر شد.
جهت اجرای این تسهیلات در سال گذشته مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان بابت شارژ سماکارت هزینه شده است.

واگذاری مسکن و ودیعه مسکن برای خدمت گیرندگان
شاخص "تعداد واحد مسکونی تأمین شده با مشارکت بهزیستی برای افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش" با کمک به تأمین ۱۶۱۶۷ واحد مسکونی از ۱۶ هزار واحد مسکونی هدف گذاری شده برای جامعه هدف سازمان بهزیستی در سال گذشته تحقق ۱۰۱ درصدی داشت.
کمک‌های بلاعوض ودیعه مسکن به افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی انجام شد.

تلاش بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان
سازمان بهزیستی کشور با برگزاری چهار جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رییس جمهور با ۵۲ مصوبه و نیز برگزاری هفت جلسه کارگروه قانون در حوزه معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور و تدوین استاندارد های خودروهای مناسب سازی شده خاص افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی در جهت تحقق اجرای قانون حمایت از حقو معلولان تلاش کرد.
بیمه شدن خدمات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت از سال ۱۴۰۱، ایجاد مجدد ردیف اعتباری خاص قانون در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کشور، تدوین گزارش نهایی عملکرد دستگاه ها در زمینه قانون حمایت از حقوق معلوالن در سال ۱۴۰۱ و ارسال به شورای عالی رفاه و همکاری با سازمان بازرسی کل کشور در تهیه گزارش عملکرد دستگاهها و بررسی ترک فعل آنها ارسال ایرادات، ابهامات و تناقضات قانون و پیشنهادات اصلاحی قانون برای معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی و نیز تدوین شاخص های گزارش گیری قانون حمایت از حقوق معلولان از دیگر نتایج تلاش‌های سازمان بهزیستی کشور به شمار می‌رود.

احداث زائر سرای مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت
هتل رئوف یا همان زائر سرای مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت به منظور فراهم کردن امکان اجرای برنامه‌های آموزشی فرهنگی برای جامعه هدف تحت پوشش سازمان با اقامت در جوار حرم حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) راه‌اندازی شده است.
عملیات اجرایی احداث این زائر سرا در زمینی به مساحت ۹۲۰ متر مربع در سال ۱۳۹۳ با کمک‌های خیر بزرگوار حاج محمد رضا شهسواری آغاز شد و از سال ۱۴۰۰ با اهتمام سازمان بهزیستی کشور و نیز مشارکت بنیاد مستضعفان در تامین قسمتی از منابع مالی در اقدامی جهادی عملیات اجرایی تکمیل پروژه با سرعت بیشتری ادامه یافت و در نهایت ساختمان زائر سرای مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت با زیر بنای ۶۰۰۰ متر مربع در ۹ طبقه شامل ۴۰ اتاق با ظرفیت ۱۵۰ تخت تکمیل و تحت عنوان "زائرسرای رئوف" در آبان ماه سال ۱۴۰۱ افتتاح شد.

برگزاری اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت
سازمان بهزیستی کشور در راستای ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی -اعم از وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند- به افراد دارای معلولیت واجد شرایط، پیگیر برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت از محل تعیین تکلیف باقیمانده سهمیه استخدامی در آزمونهای استخدامی ادوار گذشته که فاقد پذیرفته شده نهایی بودند، شد.
تعداد کل دستگاه های شرکت کننده در این آزمون ۴۶ دستگاه و تعداد کل سهمیه استخدامی دستگاه ها ۴۳۳۶ دستگاه است. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون فوق‌الذکر از روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه لغایت ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲ بر روی سایت جهاد دانشگاهی قرار گرفت. تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۴ معلول متقاضی اشتغال در این آزمون ثبت نام کردند و آزمون در روز پنج شنبه ۱۷ خرداد ماه در سراسر کشور برگزار شد.

برنامه‌ریزی ارتقای اورژانس اجتماعی
مرکز کنترل و عملیات اورژانس اجتماعی (SEOC) سازوکاری جهت مدیریت یکپارچه، هماهنگ و برخط عملیات‌های اورژانس اجتماعی در سطوح کشوری، منطقه‌ای و محلی است.
ایجاد این مرکز می‌تواند از پراکندگی تصمیم‌ها، سردرگمی استان‌ها و تیم‌های عملیات به نحو مناسبی جلوگیری کند و ارائه خدمات تخصصی با سرعت و دقت باالتر به خدمت گیرندگان صورت پذیرد بنابراین برای ارتتقای اینگونه مراکز برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام شد.

صفر شدن پشت نوبت مستمری معیشت جامعه هدف
مستمری پایه جامعه هدف سازمان در دو گروه معلولان و زنان سرپرست خانوار تا پایان سال ۱۴۰۲ به صفر رسید به طوری که با برقراری مستمری بیش از ۳۰۰ هزار خانوار از بین جامعه هدف واجد شرایط دریافت مستمری پایه، صف انتظار برداشته شد.

به منظور کیفیت بخشی و ارتقای خدمات سازمان بهزیستی، تعدادی از خدمات از جمله حق پرستاری به منظور جبران بخشی از هزینه های خانوار در دستور کار است.

حذف پشت نوبت لوازم کمک توانبخشی
در سال ۱۴۰۰ سازمان بهزیستی همراه با سیاست های فقرزدایی و در حمایت از زندگی مستقل و بهداشت افراد دارای معلولیت، پرداخت کمک هزینه بهداشتی با سرانه سه میلیون ریال را مورد توجه قرار داد و با شناسایی بی وقفه واجدین شرایط، توانست طی سه سال تمام افراد نیازمند لوازم بهداشتی را تحت پوشش قرار داده و همچنین سرانه آن را درسال ۱۴۰۲ به میزان دو برابر افزایش دهد.
در حال حاضر ۱۶۲ هزار و ۴۷۳ نفر با رشد ۲۶۵ درصدی نسبت به سال پایه تحت پوشش قرار دارند و افزایش سرانه این خدمت از دغدغه های اصلی حوزه توانبخشی است.

ظرفیت سازی و مسئولیت اجتماعی
با توجه به سیاست سازمان بهزیستی کشور و رویکرد دولت سیزدهم، موضوع مسئولیت اجتماعی بر اساس رایزنی با وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موضوع اجرای مسئولیت اجتماعی مجموعه های اقتصادی تابعه شستا به تعداد ۵۷ هلدینگ مبلغی بالغ بر یکصد و شصت میلیارد تومان به حساب مشارکت مردمی بهزیستی واریز شد که این اقدام به نوعی آغاز مطالبه‌گری در موضوع مسئولیت اجتماعی از دستگاه‌های دولتی، نهادهای انقلابی و حاکمیتی است.
فاز اول رویداد ملی ظرفیت سازی اجتماعی با محوریت ۱۰۰ محله کم برخوردار در قالب نشست تخصصی در سال ۱۴۰۲ برگزار شد که این امر در فاز دوم با محوریت ۵۰۰ منطقه کم برخوردار در دستور کار است.
آئین نامه اجرایی این رویداد طی بازنگری مورد بازبینی و بر اساس تجربیات فاز اول اصلاح شد. احصای نظام مسائل و بهره مندی صحیح و بر اساس مطالبه موضوعی از دستگاههای اجرایی دولتی، حاکمیتی، نهادهای انقلابی، اصناف خیریه و گروه‌های جهادی و مردمی و داوطلبان از برنامه فاز دوم این رویداد ملی است که با ابلاغ آن به استان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

استاندارد سازی و دانش بنیان کردن خدمات بهزیستی
استفاده از شواهد علمی روزآمد، انتقال تجربیات میدانی و تضارب آرای کارشناسی، شیوه برنامه‌ریزی دانش بنیان در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی است. به این منظور استاندارد شدن خدمات، گام نخست در جهت ارائه خدمات بهینه و عادلانه برای کشور و پرهیز از اعمال سلائق فردی از یک سو و ایجاد ظرفیت لازم برای ارزیابی و ارتقای کیفیت خدمات از سوی دیگر است.
سازمان بهزیستی در طرای برنامه‌ها به هر دوی این موارد پرداخته است که آموزش کارکنان، شناسایی فرایندها، همکاری با موسسات پژوهشی و مسئول و تلاش برای تولید و توزیع شواهد از آن جمله است.

تلاش برای آماده‌سازی نقشه اجرایی پردیس توانمندسازی
به منظور توانمندسازی همه جانبه جامعه هدف و تلفیق اجتماعی هرچه بیشتر آنها با جامعه، طرح پردیس توانمندسازی آماده و در برخی از استانها مقدمات جانمایی و نقشه اجرایی آن در حال آماده سازی است.
در این پردیس جامعه هدف سازمان با روشهای نوین جهت توانمندسازی آشنا و در فرایند این امر افراد متناسب با استعداد و توانایی خود از شرایط و فضای ایجاد شده، بهره‌مند می‌شوند.

عضویت در شوراهای عالی و ارکان کشوری
نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر، محل مناسبی برای دفاع از حقوق جامعه هدف هستند. سازمان بهزیستی کشور تلاش کرد با عضویت رسمی در این نهادها نسبت به دفاع از حقوق جامعه هدف دفاع کند. از جمله این عضویت‌ها، عضویت در شورای عالی اشتغال است.

سفر به سرزمین امید و زائر اولی‌ها
طرح زائر اولی‌ها، ویژه مددجویان سازمان بهزیستی از سراسر کشور اجرا شده است. در این طرح زمینه تشرف افرادی که به دلایل مالی و اقتصادی تاکنون نتوانسته‌اند به حرم امام رضا (ع) مشرف شوند یا از آخرین سفرشان پنج سال گذشته فراهم می‌شود.
مددجویان به صورت رایگان میهمان امام رضا (ع) شده و در مدت اقامت از خدمات "اسکان"، "اطعام"، "حمل و نقل"، "برنامه‌های فرهنگی" و "زیارت گروهی" بهره‌مند می‌شوند.

بازنگری اصلاح و بهبود ساختار سازمان بهزیستی کشور
ساختار سازمان بهزیستی کشور بعد از ۱۲ سال با نظرات کارشناسی و خبرگی مورد بازنگری قرار گرفت و تغییرات متناسب با ماموریتها به عمل آمد. پیرو موافقت اولیه امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور، فرآیند تدوین تشکیلات تفصیلی بهزیستی استان ها و واحدهای تابعه در مراحل نهایی کردن و ارسال به امور ذیربط جهت تایید و ابلاغ است.

تصویب تشکیل دبیرخانه ملی مدیران
سومین نشست مدیران کل بهزیستی استانها و اولین رویداد روسای بهزیستی شهرستانها در آبان ماه ۱۴۰۲ با هدف هم افزایی، همدلی، همراستایی و همسویی راهبردی در برنامه‌ریزی و اجرا در سطح ستاد و استانها با استفاده از ظرفیت سرمایه انسانی کل مدیران ستادی، استانی و شهرستانی برگزار شد.
بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادهای این جمع و مستندسازی آن موجب صرفه‌جویی منابع و بهره‌برداری در دوره‌های آتی خواهد شد. یکی از مصوبات مهم این نشست، تشکیل دبیرخانه مدیران سازمان بهزیستی به منظور ایجاد انسجام و تعامل دقیق و سریع از سطح مدیران عملیاتی شهرستان تا مدیران ستاد بوده است.

کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی
سازمان بهزیستی کشور در هجدهمین جشنواره شهید رجایی مصادف با دومین سال دولت مردمی در سال۱۴۰۲ با همت والا و تلاش مجدانه در راستای تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری با ایجاد ۸۷ هزار و ۲۰۶ مورد اشتغالزایی معادل عملکرد ۱۳۷ درصد، موفق به کسب رتبه برتر در موضوع "تسهیل و ایجاد اشتغال" برای گروه هدف بهزیستی در بین سازمانها و دستگاه‌های دولتی شد.

 
 

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره