نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

قم گرم‌ترین شهر کشور شد؛ ثبت بالاترین دما در ۴۰ سال گذشته

منبع
تسنيم
بروزرسانی
قم گرم‌ترین شهر کشور شد؛ ثبت بالاترین دما در ۴۰ سال گذشته

تسنیم/مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: در روز چهارشنبه ۱۷ مرداد شهر قم با ثبت دمای ۴۷.۲ درجه گرم ترین شهر در ایران بود که در طول ۴۰ سال گذشته این گرمی در قم بی سابقه بوده و بالاترین دمایی بوده که در این شهر ثبت شده است.

مهران حیدری با اشاره به گرمای بی سابقه در استان اظهار داشت: تابستان امسال شاهد روزهای گرمی در استان بودیم به طوریکه تاکنون 41 روز دمای هوا بالاتر از 40 درجه بوده است.
وی با اشاره به وضعیت هوای قم افزود: دمای هوای قم امروز 46 درجه سانتی‌گراد بوده و فردا جمعه 44 درجه سانتیگراد خواهد بود. 
مدیرکل هواشناسی استان قم بیان کرد: پیش بینی ها حاکی از این است دمای هوای استان تا سه شنبه هفته آینده بالا و همچنان گرم باشد و از سه شنبه به بعد دمای هوا تدریجا کاهش یابد و تا 40 درجه هم خواهد رسید.
حیدری با اشاره به گرمای شدید هوای قم در روز گذشته 17 مرداد تصریح کرد: در روز چهارشنبه 17 مرداد شهر قم با ثبت دمای 47.2 درجه گرم ترین شهر در ایران بود که در طول 40 سال گذشته این گرمی در قم بی سابقه بوده و بالاترین دمایی بوده که در این شهر ثبت شده است.


وی با اشاره به دلایل گرمای بی سابقه در قم گفت: شرایط اقلیمی از جمله عرض جغرافیایی قم و همچنین ارتفاع زیر 1000 متر از دریا عامل تعیین کننده برای دمای هوای هر منطقه است که مهمترین علت گرم بودن هوای قم در مقایسه با سایر شهر‌ها جریان هوای شرق به غرب در تابستان است.
وی افزود: این عامل باعث می‌شود به واسطه وزش باد، گرمای هوا از کویر مرکزی ایران به سمت شهر قم هدایت شود.
به گزارش تسنیم، سید محمد ارجمندزاده معاون اداره برق استان قم نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به گرمای شدید هوا و ثبت مصرف 980 مگاواتی برق در 16 و 17 مردادماه امسال در استان اظهار داشت: با این میزان مصرف، قمی ها رکورد مصرف برق را دوباره ثبت کردند؛ پیش از این اوایل مردادماه هم با ثبت رکورد 980 مگاوات بالاترین میزان مصرف برق برای استان ثبت شده بود.
از طرف دیگر هوای استان قم در تابستان امسال نیز مدام درگیر گردوخاک بود به طوریکه از ابتدای امسال تاکنون 51 روز هوای قم در وضعیت ناسالم قرار داشته است. در این مدت 9 روز هوای پاک، 80 روز قابل‌قبول، 40 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، 8 روز برای عموم مردم و 3 روز بسیار ناسالم بوده است.

این در حالی است که در سال‌های گذشته سالانه 70 روز هوای ناسالم در استان ثبت می‌شد‌ اما با توجه به پیش بینی کارشناسان احتمالا طی امسال مردم قم تعداد روز بیشتری هوای ناسالم تجربه‌ کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره