نماد آخرین خبر

واکنش میراث فرهنگی به فعالیت بلاگر گنج‌یاب در فضای‌مجازی

منبع
تسنيم
بروزرسانی
واکنش میراث فرهنگی به فعالیت بلاگر گنج‌یاب در فضای‌مجازی

تسنیم/ رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درباره فعالیت‌های فردی با نام "پوآرو" در حوزه گنج‌یابی گفت: درباره این فرد احتمالات زیادی مطرح است، برای من هم سوال است که چرا با این فرد برخورد نمی‌شود.

مصطفی ده‌پهلوان؛ رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری امروز یکشنبه 21 مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، در واقع اندیشکده میراث‌فرهنگی کشورمان است و از این نظر، رصد مسائل و چالش‌های این حوزه در دستور کار ماست که موضوع فراگیر ترویج گنج‌یابی و ارائه ابزار آن در فضای مجازی یکی از این چالش هاست.

او افزود: کارگروه مبارزه با گنج‌یابی از استادان دانشگاه، ماموران حفاظت میراث‌فرهنگی و پژوهشگران تشکیل شده است و فعالیت‌های جدی آن با هدف ایجاد محدودیت در موضوع حفرهای غیرقانونی انجام می‌شود.

ده‌پهلوان همچنین با گرامی‌داشت و تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاران حافظان میراث‌فرهنگی هستند. ارتباط تنگاتنگی با خبرنگاران حوزه میراث‌فرهنگی داشتم و همواره قدردان تلاش‌ها و زحمات اصحاب رسانه هستیم چرا که اعتقاد دارم خبرنگاران مطلع‌تر از هر مسئولی هستند. این چهارمین نشست خبری با خبرنگاران است اما به طور حتم همکاری‌های ما با خبرنگاران بیش از پیش باید تقویت شود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: ما نیازمند همکاری و تعامل هرچه بیشتر با دانشجویان، پژوهشگران و خبرنگاران هستیم چرا که همه ما سربازان حوزه میراث‌فرهنگی هستیم و باید به رشد و پیشرفت این حوزه کمک کنیم.

او ادامه داد: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی سال 1382 تشکیل شد و در حال حاضر به‌عنوان بازوی پژوهشی و تحقیقاتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال فعالیت است. این پژوهشگاه دارای تعدادی پژوهشکده است که سابقه تعدادی از این پژوهشکده‌ها بسیار بالا است.

فعالیت‌های باستان‌شناسی عامل ثبت جهانی هگمتانه

ده‌پهلوان یادآور شد: اهمیت کار پژوهش، کاوش و باستان‌شناسی به گونه‌ای است که امروز شاهد ثبت جهانی هگمتانه هستیم. یکی از دلایل ثبت جهانی هگمتانه، کارهای مهم باستان‌شناسی در آن منطقه است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی ادامه داد: فرسوده بودن تجهیزات آزمایشگاهی یکی از مهمترین موضوعاتی  است که با آن روبه‌رو هستیم.

او یادآور شد: ساختمان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی اواخر دهه 70 احداث شد تا به یک مرکز علوم آزمایشگاهی در حوزه میراث‌فرهنگی تبدیل شود. ما اگر بخواهیم در دنیای امروز در حوزه علوم آزمایشگاهی در حوزه میراث‌فرهنگی پیش برویم، هنوز راه زیادی داریم. این‌ها کارهای مهمی است که باید انجام دهیم.

جابجایی پژوهشگاه صحت ندارد

ده‌پهلوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: صحبت‌هایی درباره جابجایی پژوهشگاه شنیده می‌شود که این موضوعات صحت ندارد بلکه به دنبال توسعه مراکز آزمایشگاهی پژوهشگاه هستیم.

او یادآور شد: هوشمندسازی فعالیت‌های پژوهشگاه و شبکه‌سازی علمی و سازمانی، تدوین سازوکار برای نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی استان‌ها و ... در این حوزه یکی دیگر از اقدامات مهمی است که به دنبال آن هستیم.

فعالیت "پوآرو" برای من هم جای سوال دارد

ده‌پهلوان همچنین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های فردی با نام "پوآرو" در حوزه گنج‌یابی گفت: درباره این فرد احتمالات زیادی مطرح است، برای من هم سوال است که چرا با این فرد برخورد نمی‌شود، مشاوره‌های لازم را به دستگاه‌های مختلف ارائه خواهیم داد اما وظایف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری وظایف دیگری است که باید آن‌ها را دنبال کنیم. ما کارهای مشورتی را انجام می‌دهیم. موضوع گنج‌یابی به راحتی از ذهن مردم پاک نمی‌شود و فقط ما نباید به آن بپردازیم.

او همچنین در پاسخ به سوالی در باره این که چه مقدار از اولویت‌های 20 گانه‌ای که سال گذشته برای پژوهشگاه ذکر شده، محقق شده است گفت: برآورده کردن همه آنها نیاز به برخی از همکاری با سازمان‌های دیگر دارد که تبدیل گروه پژوهشی به پژوهشکده گردشگری یکی از آن کارهایی است که باید انجام داد.

او افزود: ما درخواست جذب 50 عضو هیات علمی با امضای وزیر را داشتیم و پیگیر هستیم چون برای ارتقای گروه‌های پژوهشی به آن‌ها نیاز داریم. در یک سال گذشته تلاش شده که همکاری بین دستگاهی تقویت شود و ارتباط خوبی با مجلس و کمیسیون فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه ارتباط بگیریم. برای اولین بار توانستیم از جدول 12 حدود صد میلیارد برای پژوهشگاه اعتبار بگیریم.

مسئولیت فرونشست فقط با وزارت میراث‌فرهنگی نیست

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکل فرونشت نیز گفت: عوامل فرونشست فقط به وزارت میراث‌فرهنگی ربطی ندارد دستگاه‌های دیگر در این حوزه دخیل هستند. ضمن این که در مرودشت عمق برخی چاه‌ها 450 متر است. البته کارگروهی برای فرونشست یا نشست را با متخصصان حوزه‌های مختلف راه اندازی کرده‌ایم.

ده‌پهلوان همچنین درباره تاثیر اصوات بر بناهای تاریخی و برگزاری کنسرت تخت جمشید نیز گفت: البته از ما درخواست نشده تا پژوهش‌ها درباره اصوات را ارائه کنیم. به نظرم درباره اقدامات حفاظتی به درستی اطلاع‌رسانی نکردند که درصد اصوات طبق گراف‌ها چقدر برای تخت جمشید آسیب می‌زند چون اقدامات انجام شده بود و آسیبی نداشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره