نماد آخرین خبر

شناسایی ۱۴۳ مورد مشکوک به بیماری واگیردار در مرز چذابه

منبع
تسنيم
بروزرسانی
شناسایی ۱۴۳ مورد مشکوک به بیماری واگیردار در مرز چذابه

تسنیم/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به حضور کارشناسان پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار در مرز چذابه گفت: ۱۴۳ مورد مشکوک به بیماری واگیردار شناسایی و نمونه‌گیری و آزمون‌های سریع تشخیصی برای آن‌ها انجام شده است.

محمدحسین سرمست با اشاره به خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده توسط این دانشگاه به زائران اربعین در مرز چذابه در جمع خبرنگاران گفت: معاونت بهداشت دانشگاه با هدف به حداقل رساندن مخاطرات سلامت زائران، پیش از آغاز عملیات اربعین جلسات متعددی با دستگاه‌های خدمت‌رسان مشغول در فرآیند اربعین برگزار کرد و هماهنگی لازم در خصوص نظارت بهداشتی بر امور مرتبط با سلامت زائران از قبیل  تشکیل جلسات آموزشی برای موکب‌داران و خادمان مواکب در همه شهرستان‌های خوزستان، معاینه رایگان و صدور کارت سلامت برای تمام عوامل اجرایی مواکب را برگزار کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: معاونت بهداشت از ابتدای عملیات اربعین امسال در چهار بخش آموزش سلامت، سلامت خانواده، سلامت محیط و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار به ارائه خدمت مشغول است.
وی با اشاره به حضور کارشناسان پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار در مرز چذابه افزود: در 10 روز گذشته این کارشناسان برای 51 هزار و 23 نفر غربالگری سندرمیک از نظر بیماری‌های واگیردار انجام داده‌اند. همچنین شناسایی 143 مورد مشکوک به بیماری واگیردار و نمونه‌گیری و انجام آزمون‌های سریع تشخیصی برای آن‌ها و انجام 89 مورد مراقبت حشره‌شناسی از دیگر اقدامات کارشناسان مستقر در مرز چذابه بوده است.
وی با بیان اینکه مراقبت از مادران باردار، مراقبت از زنان پرخطر عارضه‌دار، مراقبت از کودکان زیر 5 سال و مراقبت از سالمندان دچار عارضه نیز بخشی از خدمات معاونت بهداشت دانشگاه در حوزه سلامت خانواده بوده است گفت: داروخانه شبانه‌روزی نیز که از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و داروسازان نیکوکار در درمانگاه مرزی چذابه برپا شده، از 10 روز پیش مشغول ارائه خدمات است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به خدمات ارائه شده در بخش آموزش سلامت بیان کرد: در این مدت 35 هزار و 800 مورد آموزش سلامت به زائران انجام شده و توزیع یک هزار و 859 رسانه آموزشی و ارسال 117 پیام بهداشتی از طریق تابلوی روز دید از دیگر خدمات معاونت بهداشت دانشگاه در بخش آموزش سلامت در 10 روز گذشته است.
سرمست خاطرنشان کرد: 6 هزار و 367 بازدید بهداشتی از مواکب مسیر طریق الحسین (ع) و شهرک مواکب چذابه، 221 مورد نمونه‌برداری میکروبی از آب، 37 مورد نمونه‌برداری میکروبی از مواد غذایی و معدوم‌سازی 687 کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف نیز مجموعه خدمات معاونت بهداشت دانشگاه در بخش سلامت محیط است.
وی با بیان اینکه با استقرار چهار دستگاه یونیت سیار، خدمات اورژانس دندانپزشکی به صورت شبانه روزی به زائران ارائه می‌شود گفت: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در چهار بخش اورژانس پیش بیمارستانی، درمانگاه مرزی شهید علی هاشمی چذابه، سالن‌های سرد پایانه مرزی و اورژانس بیمارستانی در سراسر استان خوزستان به ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین حسینی می‌پردازد.
وی با اشاره به خدمات ارائه شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی بیان کرد: در 10 روز اول ارائه خدمات، اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز 659 ماموریت اورژانسی انجام داد که از این میان، 481 بیمار به صورت سرپایی در محل درمان و 178 بیمار به مراکز درمانی منطقه اعزام شدند.
وی ادامه داد: این ماموریت‌ها شامل 97 مصدوم حادثه ترافیکی، 147 مورد گرمازدگی، 67 مورد مشکل گوارشی، چهار مورد اورژانس زنان، 78 مورد مشکل تنفسی، تعداد 59 مورد بیمار قلبی و 207 مورد سایر ماموریت‌ها بود. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص خدمات ارائه شده توسط درمانگاه مرزی چذابه و سالن سرد گفت: در این مدت تعداد کل مراجعان به درمانگاه شهید هاشمی مرز چذابه 2 هزار و 312 نفر بود که از این تعداد 2 هزار و 294 نفر در محل درمان شدند و 18 نفر هم به مراکز درمانی و بیمارستان‌های پشتیبان منطقه اعزام شدند. همچنین 196 نفر به سالن‌های سرد مستقر در مرز چذابه مراجعه کردند که تمامی افراد به صورت سرپایی در محل، خدمات مناسب را دریافت کردند و اعزامی انجام نشد.
وی ادامه داد: از این تعداد، 291 مورد با مشکل گرمازدگی، 288 مورد با مشکل گوارشی، 68 مورد با مشکل قلبی، 151 مورد با مشکل تنفسی و یک هزار و 504 مورد با سایر مشکلات به درمانگاه مرزی چذابه مراجعه کردند.
سرمست گفت: فعالیت بخش اورژانس بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بخش دیگری از خدمات معاونت درمان دانشگاه است که در این بخش نیز در 10 روز اول، 224 مراجعه‌کننده و درمان سرپایی و 215 مورد ترخیص، هشت مورد بستری عادی و یک مورد بستری ویژه داشته‌اند.  

وی افزود: تیم‌های اعزام شده به پایانه مرزی چذابه با آماده‌باش کامل تا پایان مراسم اربعین به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین حسینی می‌پردازند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره