نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

دریا سالانه ۱۰۰۰ نفر را می‌بلعد!

منبع
فارس
بروزرسانی
دریا سالانه ۱۰۰۰ نفر را می‌بلعد!

فارس/درحالی که سازمان‌های امدادی بارها به هموطنان هشدار داده‌اند که از شنا در مناطق و سواحل پرخطر خودداری کنند اما آمار میزان غرق شدگی رو به افزایش است.
 
«صدای جیغ و فریاد کمک، کمک از ساحل بلند شد، علی مُرد، دوستم را آب بلعید... » این صحبت‌های نوجوانی است که شاهد غرق شدن دوستش بوده است.صبح امروز رئیس سازمان اورژانس کشور، جعفر میعادفر خبر از رشد ۸ درصدی غرق شدگی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داده و گفته که در ۵ ماه نخست امسال ۸۱۵ مورد غرق شدگی در کشور ثبت شده است.
غرق شدگی موضوع امروز و دیروز نیست، بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی از ابتدای سال ۸۴ تا پایان سال گذشته در محیط‌های آبی کشور، ۲۰ هزار و ۵۵۵ نفر معادل سالانه حدود یک هزار و صد نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین فوتی ثبت شده در سال ۹۸ با هزار و ۲۷۵ نفر و کمترین فوتی ثبت شده نیز مربوط به سال ۹۴ با ۸۷۹ نفر بوده است.
آنطور که سازمان اورژانس کشور اعلام کرده است، در ۵ ماه اول امسال از بین ۸۱۵ نفر غرق شده، ۷۶۲ نفر ایرانی و ۵۳ نفر معادل ۷ درصد از کل غرق شدگان، اتباع سایر کشور‌ها بوده‌اند.استان‌های مازندران با ۸۷ مورد، فارس با ۷۰ و بوشهر با ۵۸ مورد، بیشترین غریق را داشته‌اند.
بر اساس گزارش ۲۰۲۴ سازمان جهانی بهداشت، غرق شدگی عامل بیش از ۲.۵ میلیون مرگ قابل پیشگیری در ده سال اخیر در دنیاست.در این گزارش تاکید شده که ۹۰ درصد مرگ و میرهای دنیا ناشی از غرق شدگی در سال ۲۰۱۹، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط و در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چاه‌ها و مخازن ذخیره آب خانگی و استخرهای شنا و مناطقی که سالم سازی نشده است رخ داده است.

استاندار مازندران یوسف نوری می‌گوید که شمار طرح های سالم‌سازی سواحل فعال برای جلوگیری از غرق شدگی در این استان ۱۶ مورد است و با تمهیدات صورت گرفته، شمار این طرح‌ها به ۳۷ مورد افزایش خواهد یافت.کارشناس محیط‌های آبی دریا سید جمال هاشمی می‌گوید کمبود طرح‌های سالم‌سازی خصوصا برای بانوان از جمله مواردی است که باعث می‌شود افراد در مناطق غیر از طرح‌های سالم سازی شنا کنند که منجر به غرق شدگی‌ می‌شود.
کارشناس امداد ونجات محمود یاوری می‌گوید که ایجاد بسترهای مناسب شنا، افزایش امکانات ایمنی، افزایش شمار ناجیان غریق و مشخص کردن متولی طرح‌ها و افزایش طرح‌های سالم سازی دریا از جمله راهکارهاست.وی ادامه می دهد بخشی از مشکلات موجود به بهره برداران و بخشی نیز به گردشگران برمی گردد، از این رو، اطلاع رسانی و آموزش به آنها ضروری است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره