نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

ارائه پرونده تحصیلی در مدارس دولتی مشروط به پرداخت پول زور!

منبع
تسنيم
بروزرسانی
ارائه پرونده تحصیلی در مدارس دولتی مشروط به پرداخت پول زور!

تسنیم/برخی مدارس دولتی در شهر تهران، با پایان سال تحصیلی در اقدامی غیرقانونی، ارائه کارنامه و پرونده تحصیلی را مشروط به پرداخت هزینه‌های کلان کردند؛ در این گزارش به اقدام یکی از مدارس منطقه دو پرداخته‌ایم.

در حالی که دریافت هر مبلغی توسط مدارس دولتی، غیرقانونی اعلام شده است اما هم‌اکنون بسیاری از مدارس دولتی به‌اجبار از خانواده‌ها پول‌های کلانی را به‌بهانه‌های مختلف ثبت‌نام، دادن کارنامه، برگزاری مراسم، دادن فرم هدایت تحصیلی و... دریافت می‌کنند!

در اصل 30 قانون اساسی آمده است: «دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.»

این در حالی است که تقریباً اکثر مدارس دولتی عادی نه‌فقط در سال‌های اخیر بلکه حداقل از یک دهه قبل، به‌اجبار از والدین شهریه دریافت می‌کنند و کار تا جایی پیش رفته است که ارائه پرونده تحصیلی و کارنامه دانش‌آموزان نیز منوط و مشروط به پرداخا این پول‌های هنگفت و اجباری شده است!

هم‌اکنون به دلیل ضعف نظارت در آموزش و پرورش شهر تهران و پس از آن وزارت آموزش و پرورش، مدارس دولتی بالاجبار خانواده‌ها را ملزم به پرداخت کمک‌‌های مردمی می‌کنند و گاهی این پول‌ها در پایان سال تحصیلی و پیش‌رو بودن تعطیلات تابستانه که بالطبع مدرسه هزینه خاصی هم ندارد، از خانواده‌ها دریافت و ارائه کارنامه و پرونده تحصیلی منوط به پرداخت شهریه می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در گزارش‌هایی، اسامی مدارس دولتی عادی که با اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند را منتشر می‌کند تا شاید نهادهای نظارتی کشور به وضعیت حساب مالی این دسته از مدارس دولتی ورود کنند و با تشکیل پرونده، مدیران این مدارس را تحت "پیگرد قضایی" قرار دهند.

فرم هدایت تحصیلی به شرط پرداخت 2 میلیون تومان!

دبیرستان متوسطه دوره اول "ولایت فقیه" در منطقه 2 شهر تهران جزو مدارسی است که اقدام به دریافت اجباری و غیرقانونی حداقل 2 میلیون تومان از والدین در اثنای سال تحصیلی و در پایان سال تحصیلی می‌‌کند و ارائه کارنامه و فرم هدایت تحصیلی را مشروط به پرداخت این مبالغ کرده است!

طبق اعلام برخی والدین به خبرنگار تسنیم، این مدرسه در طول سال تحصیلی به بهانه‌های مختلف همچون تعمیرات، خرید پرده و ... از والدین پول دریافت کرده و تمام والدین باید این 2 میلیون تومان را پرداخت کنند؛ جالب اینکه مسؤلان این مدرسه، اکثر والدین را مجبور به پرداخت این مبلغ "به صورت نقدی" کرده‌اند!

به گفته والدین دانش‌آموزان این مدرسه «والدینی که در طول سال تحصیلی هزینه کمک به مدرسه را پرداخت کرده بودند، در پایان سال موفق به دریافت فرم هدایت تحصیلی شدند اما والدینی که در طول سال برای پرداخت هزینه اقدام نکرده بودند، فرهم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان آنها گرو نگه داشته شد تا این مبلغ 2 میلیون تومانی به اجبار تسویه شود! بنابراین خانواده‌ها چاره‌ای نداشتند تا این پول را پرداخت کنند؛ این ارقام عمدتاً به صورت نقدی دریافت می‌شود و در برخی موارد نیز از طریق کشیدن کارت در دستگاه پوز مدرسه دریافت می‌شد.»

جمعیت دانش‌آموزان مدرسه ولات فقیه، 900 نفر است که اگر مبلغ 2 میلیون تومانی دریافتی از هر دانش‌آموز را در تعداد 900 نفر ضرب کنیم، به عدد هنگفت "یک میلیارد هشتصد میلیون تومان" می‌رسیم که با توجه به دریافت عمده این مبالغ به صورت نقدی، عملاً امکان هیچگونه نظارت دقیق و کاملی درباره نحوه و محل هزینه‌کرد این مبالغ کلان توسط مدیر مدرسه برای نهادهای نظارتی وجود ندارد!

در حالی که وزارت آموزش و پرورش رسماً اعلام کرده پرداخت هرگونه مبلغی به مدارس دولتی، داوطلبانه و غیراجباری است اما در واقعیت، بسیاری از مدارس دولتی عبور از دو گلوگاه ثبت‌نام و ارائه کارنامه را مشروط به پرداخت اجباری وجوهی تحت عنوان کلی «کمک به مدرسه» کرده‌اند و وزارت آموزش و پرورش به‌جز دادن اطلاعیه و مشروط کردن رسیدگی به تخلفات از طریق شکایت والدین، اقدام دیگری انجام نداده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar