نماد آخرین خبر

توضیح درباره استفاده از بالن و پهباد برای رصد حریم شهر تهران

منبع
ايلنا
بروزرسانی
توضیح درباره استفاده از بالن و پهباد برای رصد حریم شهر تهران

ایلنا/ مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران درباره رصد حریم شهر تهران از طریق پهباد و بالن توضیحاتی را ارائه کرد.

«مسعود رنجبریان» مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران درباره رصد هوایی حریم شهر تهران گفت: ما در شرکت حریم‌بان و شهربان سه ماموریت اصلی را دنبال می‌کنیم؛ اول ماموریت ما برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در ساختمان‌سازی‌های داخل شهر است. دومین ماموریت ما برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهر تهران است و سومین ماموریت ما رسیدگی به انضباط شهری و سد معبر است.

وی درباره صیانت از حریم شهر تهران و برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در حریم تهران گفت: با توجه به ابلاغ استاندار تهران وسعت حریم شهر تهران از حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر به حدود ۵ هزار کیلومتر رسیده است. البته براساس ابلاغ استانداری فرمانداری‌های مختلف که در سطح حریم شهر تهران هستند، در این خصوص باید با شهرداری تهران هماهنگی لازم را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران تصریح کرد: در حال حاضر نیز اداره کل حریم شهرداری تهران در حال هماهنگی با فرمانداری‌های مختلف در این حوزه استحفاظی است تا با توجه به گسترده شدن حریم شهر تهران برنامه‌ریزی مناسبی برای کنترل حریم شهر تهران داشته باشیم.

رنجبریان با اشاره به افزایش حریم شهر تهران خاطرنشان کرد: درخصوص همین ۱۳۰۰ کیلومتر با توجه به تعداد نیرویی که ما در شرکت شهربان حریم بان داریم به گونه‌ای است که نمی‌توان تمام این محدوده را از طریق نیروی انسانی پایش و کنترل کرد و باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین برویم. از جمله این فناوری‌های نوین که می‌تواند در پایش حریم شهر تهران به ما کمک کند استفاده از پهباد است.

وی ادامه داد: در واقع تلاش ما این است که از طریق پهباد و یا به صورت هوایی بتوانیم یک سری رصد‌ها و پایش‌هایی در سطح حریم شهر تهران داشته باشیم. این رصد‌ها با دوره‌های زمانی مختلف انجام می‌شود و ما وضعیت حریم شهر تهران و تغییرات و ساخت‌و ساز‌های غیرمجاز را در لحظه رصد کرده و شناسایی کنیم و ما در همان لحظه بتوانیم به موضوع ورود کنیم و چنانچه تغییری حاصل می‌شود از آن جلوگیری کرده و یا اگر تغییری حاصل شده است آن را تخریب کنند.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران درباره استفاده از فناوری‌های نوین مانند پهباد و… برای پایش هوایی حریم شهر تهران گفت: برای اینکه یک پرنده‌ای شامل پهباد، بالن و… بتواند به هوا برود حتما نیاز به تاییدیه‌های مختلف از سازمان‌های مختلف دارد از همین‌رو ما نیز از بهترین روش یعنی خرید خدمت در این زمینه استفاده کردیم. با توجه به اینکه ما نیاز داریم حریم شهر تهران را رصد کنیم و در دوره‌های زمانی بررسی مجدد داشته باشیم تا تفاوت‌هایی که در دو دوره پایش وجود دارد را به ما اعلام کند.

رنجبریان تصریح کرد: در همین زمینه ما با دانشگاه امام حسین (ع) در این زمینه مذاکره کردیم و آن‌ها اعلام کردند که می‌توانند حریم شهر تهران را از طریق پهباد برای ما رصد کنند. حدود دو الی سه ماه گذشته بود که یکی از نواحی حریم شهر تهران که شاید بتوان گفت بیشترین معضلات را داراست انتخاب کردیم و مقرر شد که ناحیه ۳ منطقه ۱۹ با توجه که در این محدوده تخلفات زیاد است به عنوان پایلوت انتخاب شود و با همکاری دانشگاه پهباد در این منطقه به پرواز درآمد و عکسبرداری‌ها انجام شد و بعد با یک فاصله زمانی کوتاه دوباره اطلاعات جدیدی جمع آوری شد.

وی ادامه داد: بعد از این کار بررسی کردیم و متوجه شدیم که روش‌مان روش خوبی نیست، چراکه با پهباد نمی‌توانیم در دوره‌های کوتاه مدت همه حریم هزار و ۳۰۰ کیلومتر را بررسی و رصد کنیم و نیاز است در کنار پهباد از تکنولوژی دیگری نیز استفاده کنیم تا بتوانیم اطلاعات بیشتر و بهتری به دست آوریم. با دانشگاه صحبت کردیم و قرار شده است روش دیگری از طرف دانشگاه به ما اعلام شود. ما نیز یک محدوده دیگر را به طرح پایلوت اضافه کردیم و ان‌شاءالله دانشگاه با روش دیگری هم این محدوده را بررسی کرده و نتایج را به ما اعلام کند. در صورتی که نتایج به دست آمده از اجرای پایلوت راضی کننده باشد، اداره کل حریم شهر تهران با دانشگاه قرارداد امضاء خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران گفت: همچنین با سازمان هوایی وزارت دفاع جلساتی را برگزار کردیم و آن‌ها نیز پیشنهاد دادند که برای رصد از بالن استفاده کنیم. در سطح شهر تهران خیلی از رصد‌ها و پایش‌هایی که انجام می‌شود از طریق بالن است. ارتفاع بالن بالاتر است و می‌تواند اطلاعات کاملتری از پهباد در اختیار ما قرار دهد. از همین‌رو یک تفاهم‌نامه کلی با سازمان هوایی وزارت دفاع داریم تا یک منطقه به صورت پایلوت از این روش مورد پایش قرار بگیرد و نتیجه آن اعلام شود. در نهایت هر کدام از روش‌ها بهتر بود مورد استفاده برای پایش قرار بگیرد. البته ممکن است شهرداری تصمیم بگیرد با هر دو طرف کار کند.

رنجبریان تاکید کرد: اولین برنامه ما بعد از اجرای این طرح‌های پایلوت این است که کل شهر تهران در روی نقشه بیاید و با دوره‌های زمانی که ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم پرواز‌های بعدی را داشته باشند و ما بتوانیم از این طریق حریم شهر تهران را رصد کردیم و از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری کرده و حریم شهر تهران را به صورت هوشمند کنترل کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره