نماد آخرین خبر

پیش‌بینی تشرف ۳۰ میلیون نفر در دهه پایانی صفر به حرم مطهر رضوی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پیش‌بینی تشرف ۳۰ میلیون نفر در دهه پایانی صفر به حرم مطهر رضوی

ایسنا/ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: با توجه به اقدامات و تجربیات سال گذشته و اطلاعاتی که در دست داریم حضور حداقل ۳۰ میلیون زائر در دهه پایانی صفر را در حرم مطهر رضوی پیش‌بینی می‌کنیم.

مصطفی فیضی، امروز ۷ شهریور ماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی که در ساختمان ثامن برگزار شد، اظهار کرد: برخی از مناسبت‌ها قله‌های خدمت هستند که در میان آن‌ها دهه کرامت و دهه پایانی صفر برای خادمان این بارگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امسال اقدامات ویژه‌ای در حوزه حمل‌ونقل، اسکان، خدمات و… اتفاق افتاده است و آمادگی شهر مشهد برای میزبانی از زائران مشتاق تدارک دیده شده و برای هر یک از این موضوعات ستادهای ویژه‌ای تشکیل شده است و افراد مخصوصی درحال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.
فیضی ادامه داد: بیشترین و بزرگترین حوزه خدمت ما در ذیل مدیریت عالی حرم مطهر رضوی است و معاونین در بخش‌های معاونت‌های خدمات، اماکن و … آماده خدمت‌رسانی هستند. در دهه پایانی صفر به صورت عام و به صورت ویژه از ۹ شهریور ماه شروع پرحجم فعالیت‌های مذهبی، دینی و فرهنگی ما در حرم مطهر رضوی است که این برنامه‌ها مستمرا تا پایان صفر به صورت شبانه روزی انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: در ۵ روز آخر صفر حوزه معاونت تبلیغات برنامه‌های متعددی دارد که اولین ویژه برنامه آن شامل اجرای برنامه‌های متعدد در حرم رضوی است که حسینیه حرم با تقویت و رویکرد جدید خود، حضور هیات‌های مختلف را در حرم حضرت رضا(ع) بعد از نماز مغرب و عشا تا پاسی از شب به صورت شبانه در خود جای داده است. همچنین برای شب رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) با تاکید تولیت آستان قدس رضوی اقدامات ویژه‌ای طراحی شده است که یکی از آن‌ها اجتماع بزرگ قرانیان در صحن جامع رضوی است که طی آن قاریان ممتاز استان و مشهد و اساتید کشوری برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار خواهند کرد. انشاالله امیدوار هستیم طی این برنامه میزبان استاد قرآن، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی باشیم. البته برنامه‌های جمع‌خوانی و سایر فعالیت‌های قرانی هم در شب ۲۸ صفر در صحن جامع برگزار خواهد شد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص دومین ویژه برنامه آستان قدس گفت: دومین ویژه برنامه ما در خصوص خطبه‌خوانی است که توسط خدام رضوی تنها ۲ بار در حرم مطهر رضوی برگزار می‌گردد. این برنامه شب چهارشنبه برگزار می‌شود و برنامه بعد از آن که چهارشنبه شب برگزار می‌شود، شام غریبان حضرت رضا(ع) است که خدام برای بیان حزن و اندوه در کنار تولیت معزز به عزاداری می‌پردازند. همچنین برای کودکان و نوجوانان در اماکنی که پیش‌بینی شده است یعنی حسینیه کودک و نوجوان به برگزاری مراسم خاص محتوایی برای این افراد می‌پردازند. 

ترویج کتاب عیون اخبار الرضا(ع) در دستور کار است
فیضی تصریح کرد: امسال توجه ویژه‌ای به کتاب عیون اخبار الرضا در دستور کار آستان قدس رضوی حرم قرار گرفته است؛ زیرا آستان قدس رضوی در تلاش است که در حوزه مسائل فرهنگی نوآوری داشته باشد و از مجموعه‌های قابل اعتماد این حوزه، کتاب اخبار عیون الرضا(ع) است که این کتاب به صورت منتخب از ماه‌های گذشته آماده شده است و بخش‌های مختلفی از آن که از جامعیت بیشتری برخوردار بوده است، انتخاب شده و برگزاری مسابقه و روایتگری از این کتاب، توزیع بالغ بر ۱۰۰ هزار نسخه، معرفی آن در سخنرانی‌ها و حلقه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.
وی در خصوص هیئت ابناءالرضا(ع) اظهار کرد: نوجوانانی که در حرم مشغول به کار هستند و نوجوانانی که در هیات‌های مختلف حضور دارند، روز دوشنبه ۱۲ شهریور ماه در حسینیه حرم به عزاداری خواهند پرداخت. همچنین ویژه‌برنامه‌های آیینی در بخش‌های مختلف حرم مطهر در دهه پایانی صفر با تنوع جدیدی برگزار خواهد شد. اوج فعالیت‌های ما در حرم مطهر رضوی و معاونت تبلیغات تکریم هیات‌های دینی و حضور آن‌ها در ۲ روز ۲۸ و ۳۰ صفر است. علاوه بر این موارد معاونت اماکن متبرکه که همیشه مسئولیت خدمت‌رسانی و خدمت‌گذاری زوار را برعهده داشته است با تمهیدات ویژه کار خدمت‌رسانی را در این روزها دنبال خواهند کرد. امیدوار هستیم با مفروش کردن صحن‌های مختلف ورودی حرم تسریع و تسهیل زیارت را برای زائرین به ارمغان آوریم. همچنین برای استراحت و اقامت موقت زائرین پیش‌بینی‌های اولیه‌ای شده است که امیدوار هستیم بتوانیم با همکاری سایر بخش‌های اجرایی مشهد، خدمات ویژه‌ای را به زائرین اعطا کنیم؛ کمک به زائرینی که نیازمند خدمت ویژه هستند، در حد توان انجام می‌شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی باتوجه به نظم مواکب بیان کرد: بحمدلله در سال‌های اخیر با انضباط خوبی خدمات مواکب در اطراف حرم افزایش پیدا کرده است و در روزهای پایانی صفر هم انشاالله از خدمات‌ ۱۵۰ موکب خدمات‌رسان در اطراف حرم بهره‌مند خواهیم بود. این مواکب به انجام فعالیت و خدمات در حوزه‌های مختلف توزیع نذورات، خدمات فرهنگی، بهداشتی و ایمنی می‌پردازند. این مواکب از سراسر ایران و حتی عراق به مشهد آمده‌اند و به ایفای خدمت می‌پردازند. همچنین بزرگترین موکب آستان قدس رضوی در ملک‌آباد برای زوار پیاده بنیان نهاده شده است. بنابراین در مجموع فعالیت‌های این مواکب و آستان قدس رضوی با ارتقای کمی و کیفی گسترش پیدا کرده است.
فیضی در خصوص مواکب فرهنگی خیابان واعظ طبسی ادامه داد: در حوزه اقدامات فرهنگی تمامی هیات‌هایی که وارد مشهد می‌شوند از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی بهره‌مند می‌شوند و بسته‌های فرهنگی را دریافت می‌کنند. البته مواکب فرهنگی در پیاده‌رو واعظ طبسی مستقر هستند و به صورت اختصاصی به ارائه خدمت فرهنگی می‌پردازند. همچنین قرارگاه فرهنگی محل حضور همه بخش‌های اداری، اجرایی و مردمی مشهد است که برای دهه پایانی صفر تعبیه شده است.

فعالیت ۱۲ شبکه رادیویی در حرم مطهر رضوی
وی افزود: بنیاد کرامت حداقل ۵ موکب بزرگ در اطراف حرم دارد و ۱۸۰ هزار خدمت اسکان در هرشب توسط اماکن و مواکب آستان قدس رضوی به جز از حرم مطهر رضوی برای زائرین تعبیه شده است. همچنین ورزشگاه امام رضا(ع) هم برای رفاه حال زائرین درحال آماده‌سازی است. ۱۲ شبکه رادیویی علاوه بر رادیو اربعین در حرم مطهر رضوی وجود دارد و به ایفای فعالیت می‌پردازند. 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص اقدامات دیگر نهادهای مشهد اظهار کرد: شهرداری مشهد، اوقاف، سازمان تبلیغات و دیگر نهادها در این خصوص فعالیت‌های گوناگونی دارند و به ایفای خدمت می‌پردازند. در حرم مطهر رضوی نیز به دستور تولیت آستان قدس رضوی ستاد ویژه دهه آخر صفر مدیریت شده است و این ستاد به صورت مستمر جلساتی را برگزار می‌کند. امیدوار هستیم بتوانیم همه ما بخش کوچکی از عرض ارادتی که لازم است را برای زائرین داشته باشیم و این دین را ادا کنیم و انشاالله خادمان خوبی باشیم. 

تشرف حداقل ۳۰ میلیون نفر در دهه پایانی صفر به حرم مطهر رضوی
فیضی در خصوص حضور هیات‌های مذهبی و زائران به حرم مطهر ابراز کرد: حضور حداقل ۲۰۰۰ هیئت ورودی به مشهد را پیش‌بینی کرده‌ایم و آمار ورودی زائرین به سطح شهر مشهد مربوط به دستگاه‌های اجرایی است و در حرم مطهر رضوی تشرف مبنا قرار گرفته می‌شود و باتوجه به اقدامات سال‌های گذشته، اطلاعات خوبی در دست ما قرار گرفته است؛ بنابراین حداقل تشرف به حرم در دهه پایانی صفر حدود ۳۰ میلیون نفر پیش‌بینی شده است. 
وی در خصوص پارک خودرو و غذای حضرت عنوان کرد: بنا بر رویه معمول و دستور ویژه تولیت آستان قدس رضوی حداقل میزبانی مهمانسرای حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر ۲ برابر خواهد شد و همچنین خدمات مهمانسرا را برخی از مواکب اطراف حرم به زائرین ارائه می‌دهند. احتمال بسته شدن خیابان‌های نزدیک به حرم در ۳ روز پایانی وجود دارد که توسط شهرداری و پلیس راهور اعلام خواهد شد و تا قبل از آن پارکینگ‌های حرم، ظرفیت پارک خودرو را دارد. 


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: امسال شاهد افزایش ظرفیت حوزه ارتباطات در اطراف حرم مطهر رضوی خواهیم بود و در تلاش هستیم که مشکلات این حوزه را به حداقل برسانیم. همچنین سالانه درحال اجرای طرح‌های عمرانی بسیاری در حرم مطهر رضوی هستیم که اکنون دارای ۲ پروژه بزرگ عمرانی زیرسطحی بست شیخ بهایی و رواق حضرت امیرالمومنین(ع) است. پروژه اول از اواخر سال ۱۴۰۴ به بعد شروع بهره‌برداری آن است. دومین پروژه رواق حضرت امیرالمومنین(ع) است که از نظر ظرفیت و مساحت به رواق امام خمینی(ره) شباهت بسیاری دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar