نماد آخرین خبر

ماجرای بازداشت دو چوپان برای آتش‌سوزی پارک ملی ساریگل

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ماجرای بازداشت دو چوپان برای آتش‌سوزی پارک ملی ساریگل

ایسنا/ مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی از بازداشت دو چوپان درپی آتش‌سوزی پارک ملی ساریگل خبر داد.

رضا شکاریان با اشاره به اینکه در چند هفته اخیر شاهد بروز آتش‌سوزی‌هایی در عرصه‌های طبیعی محیط زیست این استان بودیم، اظهار کرد: یکی از این عرصه‌ها، پارک ملی ساریگل بود که در این ارتباط، دو چوپان بی‌احتیاط دستگیر شدند و پرنده تخلف برای آن‌ها تشکیل شد و در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در روز‌های گذشته، در مجموع ۴۱۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان دچار آتش‌سوزی شد که عامل همه آتش‌سوزی‌ها انسانی بوده است.

شکاریان بیان کرد: در دو مرحله، آتش‌سوزی در عرصه‌های ساریگل و سالوک شهرستان اسفراین رخ داد که در مجموع موجب سوختن ۳۸۰ هکتار ازعرصه‌های منطقه شد. همچنین وقوع آتش‌سوزی در منطقه گلیل و سرانی شهرستان شیروان ۱۵ هکتار از عرصه‌ها را طعمه حریق کرد.

وی با بیان اینکه انسان‌ها عامل همه این آتش‌سوزی‌ها بوده‌اند، گفت: چوپانان، گردشگران و طبیعت‌گردان و بی‌احتیاطی آن‌ها در روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی، عامل اصلی وقوع این حوادث است.

علی اسدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه عوامل طبیعی و انسانی در بروز این آتش‌سوزی‌ها نقش داشته‌اند، گفت: وقوع بارندگی‌ها و پوشش متراکم علوفه در مراتع، خشکیدگی آن‌ها در این بازه زمانی و گرمای زیاد هوا، عوامل طبیعی بروز آتش‌سوزی‌هاست. از سوی دیگر، انداختن بطری آب یا شیشه در مراتع مانند ذره‌بین عمل می‌کند و سبب روشن شدن آتش می‌شود.

اسدی توصیه کرد که کشاورزان به‌طور جدی از سوزاندن زمین‌های کشاورزی خود خودداری کنند و اگر این اقدام انجام شد، از خاموش کردن آن اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: برخی آتش‌سوزی‌ها توسط مردم در املاک و زمین‌های شخصی‌شان آغاز و به عرصه‌های طبیعی کشیده می‌شود و کشاورزان باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره