نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

وزیر بهداشت: آموزش فوریت‌های پزشکی به مردم تقویت شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وزیر بهداشت: آموزش فوریت‌های پزشکی به مردم تقویت شود

ایسنا/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم تقویت آموزش های فوریت های پزشکی در سطح جامعه و همچنین ارتقای آموزش های نیروهای انسانی حوزه سلامت و اورژانس همگام با دانش روز، تاکید کرد.

دکتر محمدرضا ظفرقندی در آیین گرامیداشت چهل و نهمین سالگرد تاسیس اورژانس ۱۱۵ که در سالن همایش های هتل المپیک تهران برگزار شد، با بیان اینکه بهترین عبارت برای نیروهای خدوم اورژانس این است که هر کس جان فردی را نجات دهد، مانند آن است که جان همه مردم را نجات داده است، گفت: افتخار می کنم که عضوی از مجموعه  اورژانس کشور باشم چراکه از دوره دفاع مقدس تا کنون در این عرصه کار و معلمی کرده ام و به تربیت نیروی انسانی مشغول بوده ام.
وی با تاکید بر اهمیت حل مشکلات سازمان اورژانس کشور و نیروهای این سازمان، یادآور شد: نیروهای اورژانس باید از شرایط مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند خدمات با کیفیت و مطلوبی را به مردم ارائه کنند.
ظفرقندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پخش کلیپی از تلاش نیروهای اورژانس برای نجات جان یک کودک در مقابل پایگاه اورژانس، تاکید کرد: بنده مقام عالی وزارت نیستم بلکه مقام معمولی هستم؛ آنهایی مقام عالی دارند که به نجات انسانها و از جمله این کودک پرداخته و می پردازند.
وی ادامه داد: مدت زیادی در اورژانس کار کرده و فردی احساساتی نیستم اما با مشاهده این کلیپ زیبا، گریه کردم و تقاضا دارم این کلیپ را همه مردم از طریق رسانه ها و صدا و سیما ببینند تا ارزش فداکاری و ایثار نیروهای اورژانس، مشخص شود.

اهمیت تقویت آموزش مردم و نیروهای نظام سلامت
وزیر بهداشت تاکید کرد: نیاز است آموزش های عمومی به مردم و همچنین آموزش های نیروهای انسانی حوزه سلامت تقویت شود. اگر به مردم آموزش های لازم ارائه شود، می‌دانند باید در لحظات اولیه حوادث چه اقداماتی انجام دهند که این وظیفه ما در نظام سلامت است که این آموزش را به شکل گسترده و از دوران کودکی و تحصیل تا سنین بالا ارائه کنیم. اگر مشارکت مردم را تامین نکنیم، کار خودمان سخت‌تر می‌شود.
وی با بیان اینکه هدف و عهد بنده با خدا در دوره معلمی، تربیت نیروی انسانی برای استانها بوده است، افزود: تمام تلاش خود را از سال ۷۲ برای تربیت جراح عروق و تروما از بیمارستان سینا به کار گرفتم. آن زمان فقط سه استان کشور، جراح عروق داشتند. یکی از نیروهای بسیار توانمند، متبحر و حاذق ما، دکتر صادقی در کرمانشاه بود که مشکلات غرب کشور را حل می کرد.
دکتر ظفرقندی ادامه داد: دکتر صادقی در یک حادثه ترافیکی که خودرو مقابل از گاردریل عبور کرده و به خودرو وی برخورد کرده بود، دچار آسیب شد اما مردم، مشاهده می کردند و تجمع زیادی شده بود که وقتی نیروهای اورژانس به محل حادثه رسیده بودند، راه دسترسی مسدود شده و نیروهای اورژانس، یک کیلومتر با برانکارد پیاده به سمت دکتر صادقی رفتند که متاسفانه ما این نخبه پزشکی را از دست دادیم. نیازمند تقویت آموزش به مردم برای عدم تجمع در حوادث از سوی پلیس و صدا و سیما هستیم.

بهره مندی از علم و سرعت دو مشخصه ضروری در اورژانس
وزیر بهداشت با اشاره به پیشرفت های علمی در سالهای اخیر، یادآور شد: باید همگام با علم  و دانش، به پیش برویم و کمک کنیم که امکانات و خدمات ارائه شده، به روز باشد. در دوران گذشته فردی که دچار سکته مغزی یا قلبی می شد با رسیدگی معمولی به بیمارستان انتقال می یافت و کار دیگری قابل انجام نبود اما امروز با خدمات ۷۲۴ و ۲۴۷ می توان افراد را از سکته های حاد قلبی و مغزی نجات داد.
وی تصریح کرد: در اورژانس علاوه بر علم به سرعت هم نیاز داریم البته نیروهای اورژانس مسئولیت پذیر و دلسوز هستند و خانواده ها، بیماران و مصدومان با دیدن آنها بر بالین مددجو، احساس آرامش می کنند.
ظفرقندی کار در اورژانس را چندوجهی و نیازمند هماهنگی و مشارکت با مردم، پلیس، مراکز درمانی و نیروهای این مراکز دانست و گفت: نتیجه کار ما باید این باشد که خدمات به گونه ای به مردم ارائه شود که شاخص های آسیب و مرگ و میر، کاهش یابد. باید در اورژانس به ویژه در حوادث و تروما و حوادث قلبی و عروقی، ابتدا وضعیت موجود را شناسایی و بعد با استفاده از ابزار پژوهش، برای کاهش عوارض و مرگ و میر و افزایش کیفیت خدمات که شاخص جهانی است، آسیب شناسی و راهکار ارائه کنیم.
وزیر بهداشت بر استفاده از روش های جدید، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در اورژانس تاکید و عنوان کرد: همکاران ما در اورژانس در فضایی پر استرس کار می کنند و مردم و مسئولان باید قدردان تلاش های این عزیزان باشند. همواره به این حدیث از امام حسین(ع) اعتقاد دارم که فرمودند «بدانید که نیازمندی‌های مردم به شما، از نعمت‌های الهی بر شماست. پس از این نعمت‌ها خسته و ملول نشوید» و این پاسخگویی به حوائج مردم در حوزه اورژانس و امیدبخشی به خانواده ها و نجات جان انسانها، تعبیر می شود.

بر اساس گزارش وبدا، وی از برنامه های وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات نیروهای اورژانس در زمینه سختی کار و مشکلات معیشتی خبر داد و گفت: وظیفه ما مسئولان حل این مشکلات است و با همکاری سازمانهای دیگر از جمله سازمان برنامه و بودجه، ارکان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه تلاش می کنیم و امیدواریم سال بعد در مراسم نیم قرن تاسیس اورژانس، بسیاری از این مشکلات حل شده باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar