نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

کاهش ۲۵درصدی آمار سرقت‌ها با استفاده از پابندهای الکترونیکی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کاهش ۲۵درصدی آمار سرقت‌ها با استفاده از پابندهای الکترونیکی

ایسنا/ فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به کارهش ۲۵ درصدی آمار سرقت بعد از استفاده پابندهای الکترونیکی، بر لزوم همکاری مردم در بحث رعایت تکلیف شهروندی به منظور پیشگیری از سرقت تاکید کرد.

سردار احمدرضا رادان در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: همانطور که در ابتدای فعالیت قول دادیم آسایش خودمان را فدای آرامش مردمی کنیم که شایسته تکریم و احترام هستند در این راه استوار گام برداشتیم تا تامین امنیت رابه عنوان مهم ترین موضوعی که مردم عزیزمان شایسته آن هستند به ارمغان بیاوریم.

سرقت؛ دغدغه مهم مردم
این مقام ارشد انتظامی امنیت را در سه شاخه مختلف توصیف کرد و افزود: امنیت عمومی مهمترین بخشی است که مردم عزیزمان با آن سرکار دارند و برای تامین امنیت مردم باید دغدغه های آنان را متوجه شد. یکی از دغدغه های مهم مردم موضوع سرقت بود؛ موضوعاتی مانند معتادان متجاهر، موضوع ترافیک و سایر موضوعات هم جزو دغدغه های مردم به شمار می رفت اما موضوع سرقت  دغدغه اصلی بسیار از مردم بود که در این زمینه برنامه ریزی های مختلفی صورت گرفت که خوشبختانه توانستیم کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم.


کاهش ۲۵ درصدی سرقت با اجرای طرح پابند الکترونیکی
پابندهای الکترونیکی موضوع بعدی بود که سردار رادان در اجرای ماموریت مبارزه با سرقت به آن اشاره کرد و ادامه داد: طرح پابندهای الکترونیکی را که جا دارد همین جا از حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم و دیگر مدیران این قوه که شخصا در این موضوع وقت گذاشتند؛ تشکر ویژه ای داشته باشم؛ در ۳ استان که یکی از از آنها تهران بزرگ بود با سارقانی که سابقه  ۴ فقره و بیشتر سرقت در پرونده خود داشتند مورد آزمون قرار دادیم.

فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به آمار افزایش ۱۹ درصدی میزان سرقت در زمان آغاز این طرح افزود: خوشبختانه با اجرای این عملیات و همچنین عملیات روانی که اجرای این طرح در میان سارقان داشت و دیگر اقدامات مانند گشت های پلیس آگاهی، بلوک گشت های پلیس پیشگیری که مربوط به کلانتری ها می شد و به کارگیری سایر واحدها در واقع یک عملیات پیشرفته انجام دادیم که در پایان سال گذشته شاهد کاهش ۶درصدی آمار سرقت بودیم و در حال حاضر که بنده در خدمت شما هستم این آمار به ۱۹ درصد رسیده که با آمار قبلی در مجموع شاهد کاهش ۲۵ درصدی آمار سرقت هستیم.

سردار رادان ادامه داد: در کنار کاهش آمار سرقت خوشبختانه در آمار کشفیات نیز شاهد افزایش ۱۴ درصدی بودیم و به دنبال بالا بردن این آمار هستیم. خوشبختانه بازدارندگی این پابندها بسیار عالی بود و در ایام ماموریت اربعین حسینی نیز به بهترین شکل این بازدارندگی را شاهد بودیم. اما در کنار همه اینها از مردم عزیز می خواهیم که با غفلت های خود به سارقان فرصت سرقت ندهند و با رعایت تکالیف شهروندی پلیس را در این ماموریت که یکی از دغدغه های اصلی آنها نیز هست همراهی کنند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به برنامه بعدی پلیس در اجرای طرح پابندها پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر ۶ هزار پایند الکترونکی، سارقان سابقه دار را رصد می کند اما ما در نظر داریم تا سال آینده این تعداد را به ۴۰ هزار برسانیم و در تمام استان ها از آنها بهره ببریم هرچند که این تعداد هم کافی نبوده و نیازمند همکاری دستگاه ها به منظور تامین ۱۰۰ پابند الکترونیکی هستیم.

تحرکات گروهک های تروریستی در مرزها
شهادت چند تن از ماموران فراجا و حملات تروریستی در مرزهای شرقی کشور موضوع دیگری بود که در برنامه صف اول به آن پرداخته شد و سردار رادان ضمن درود بر روح پاک شهدای عزیر این حوادث و عرض سلام و تبریک و تسلیت به خانواده های این شهدای عزیز افزود: ما در حوزه امنیت به مردم ثابت کردیم که جان خودمان را تقدیم می کنیم. ما نه تنها در حوزه مبارزه با تروریسم بلکه در همه حوزه های ماموریتی فراجا ماننده راهور، مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و حتی ایست و بازرسی و مقابله با خودروهای شوتی نیز شهید داده ایم. تامین امنیت به راحتی به دست نمی آید. یکی از موضوعات مرز و انتظامی که متاثر از مرز هستند بحث حاکمیت انتظامی یعنی حضور، گشت و ... است به همین دلیل بحث تجدید نظر در تجهیزات را مطرح کردیم.


وی ادامه داد: معتقدم که با خودروی سمند نمی توان تروریست ها را مورد تعقیب قرار داد و در ماموریت های مقابله ای با تروریست ها شرکت کرد. بعضی از تجهیزات ما باید تغییر کنند. ناگفته نماند که بیش از صدها درگیری با اشرار داشته ایم که ماموران ما توانسته اند با همین تجهیزات اندک آنها را زمین گیر کنند. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در کشورهای همسایه شرقی خوشبختانه ما در همین استان سیستان و بلوچستان شاهد امنیتی هستیم که با خون همکارانمان به وجود آمده است.

حفظ جوانان کشور از دام اعتیاد
سردار رادان با اشاره به ماموریت پلیس در موضوع مبارزه با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر به بیان ماموریت های این پلیس پرداخت و افزود: موضوع مبارزه با مواد مخدر به اعتقاد من و همکارانم تجارت سیاسی و امنیتی است که توسط استکبار تحمیل می شود تا ذهن جوانان را تخریب کند. جوانی که وارد عرصه مواد مخدر می شود  دیگر توانی برای تفکر ندارند. زمانی که آمریکایی ها وارد افغانستان شدند شعار مبارزه با مواد مخدر دادند اما در همان زمان میزان کشت بالا رفت و مکانیزه شد. موضوع مبارزه با مواد مخدر پیچیده است ما امسال در ۶ ماه ۲۱۸ تن کشفیات داشتیم و این رقم طی یکسال به ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن می رسد حال مردم عزیزمان تصور کنید اگر جان فشانی همکاران من نبود و بخشی از این مواد در کشور توزیع می شد چه اتفاقاتی می افتاد. بخشی از آمار دیگر جرایم نیز منتج از موضوع اعتیاد و مواد مخدر است. امیدواریم با بسته شدن مرز هم شرارت های تروریستی کمتر شود و هم شاهد کاهش قاچاق مواد مخدر به کشور باشیم.

قانون هفتم پیشرفت و کاهش تصادفات منجر به فوت
 سردار رادان درباره موضوع کاهش آمار تصادفات جاده ای  منجر به فوت مطرح شد و فرمانده کل انتظامی کشور از آن به عنوان یک موضوع تلخ اجتماعی نام برد و افزود: این حقیقت تلخ را همه بدانند که در حال حاضر علیرغم تلاش های همکاران من در پلیس راهور متاسفانه سالانه شاهد ۲۰ هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی در کشور هستیم. اعلام این آمار هیچ افتخاری برای هیچ کس ندارد اما اگر قانون هفتم را اجرا نمی کردیم الان باید از آماری بالغ بر ۵۰ هزار کشته صحبت می کردیم. 

سردان رادان ادامه داد: این کاهش آمار خوب است اما افتخار نیست. در زمان ریاست جمهوری شهید رئیسی در قالب یک برنامه مشخص پیگیر این موضوع بودیم و پس از ایشان در دوران آقای پزشکیان نیز در جلساتی که داشتیم بحث کاهش تصادفات را پیگیری کردیم که خوشبختانه مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفت.

فرمانده کل انتظامی کشور در ادامه به دلایل بروز تصادفات در جاده های کشور پرداخت و گفت: در وهله اول خود مردم هستند که با بی توجهی به قوانین و سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ در بروز تصادفات نقش عمده ای دارند. لذا مردم با رعایت قوانین می تواند نقش موثری در کاهش آمار تصادفات منجر به فوت داشته باشند. به همین دلیل تلاش کردیم تا نرخ جرایم رانندگی را افزایش دهیم چرا که معتقدیم تنها ۱۰ درصد رانندگان هستند که قوانین را رعایت نمی کنند و این ۱۰ درصد اراده خود را به دیگران تحمیل می کنند هرچند که این میزان افزایش نسبت به آنچه مدنظر ما بود فاصله زیادی دارد.

سردار رادان در ادامه موضوع امداد و نجات را به عنوان دومین عامل در افزایش آمار فوتی تصادفات عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از مصدومان تصادفات متاسفانه در مسیر رسیدن به بیمارستان به دلیل نبود تجهیزات کافی فوت می کنند که باید تجهیزات لازم در این خصوص تامین شود. وسیله نقلیه مورد بعدی است که متاسفانه ۵۰ تا ۶۰ درصد در افزایش آمار فوتی ها موثر است و از آنجا که بیشتر خودرو موجود در جاده های کشور خودروهای داخلی هستند پس شاهد تصادفات بیشتر این خودروها هستیم که بعضی از آنها ارابه مرگ هستند. بحث استاندارد ایمنی خودروهای داخلی همواره مورد توجه پلیس بوده که باید در سطح بیسار زیادی بالا برود. چند درصد مدیران خودروساز و خانواده آنها از خودروهای تولید خود استفاده می کنند؟  پیشنهاد من این است که مدیران شرکت های خودروساز و خانواده آنها هم برای مدتی از پایین ترین خودروهای تولید شرکت خود استفاده کنند.

این مقام ارشد انتظامی بحث جاده را به عنوان عامل بعدی معرفی کرد و افزود: ۲۵۸۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم که باید مشکل آنها برطرف شد تا شاهد کاهش ۵۰ درصدی آمار تصادفات منجر به فوت در جاده های کشور باشیم.

پلیس هوشمند مردم قانون مدار
فرمانده کل انتظامی کشور در ادامه با اشاره به اقدامات پلیس در هوشمند سازی ماموریت ها پرداخت و گفت: امسال شعار هفته انتظامی پلیس هوشمند، مردم قانون مدار است. اگر شما پلیس هوشمند داشته باشید و مردم قانون مدار نداشته باشید تلاش ها به ثمر نخواهد نشست و در نقطه مقابل اگر مردم قانون مدار باشند اما پلیس از تجهیزات و هوشمندی لازم برخوردار نباشد باز هم در انجام ماموریت ها کاستی وجود خواهد داشت از این رو هوشمندی پلیس و قانون مداری مردم مکمل هم هستند. در بحث پابندهای الکترونیکی که به آن اشاره کردم ما گام بزرگی برداشتیم. در سطح راهور نیز سمت هوشمندی رفته ایم و در حال حاضر در خیلی از شهرها کروکی الکترونیکی در حال اجراست و بحث پلاک سوم هم در دست بررسی است. تمایل داریم به سمتی برویم که به جای مطالبه مردم برای گرفتن خدمت، ما خودمان برای ارائه خدمت به مردم مراجعه کنیم. در بحث پلاک سوم قطعا با اجرای این طرح دیگر شاهد پوشش پلاک و مخدوش کردن آن و... نخواهیم بود و همچنین خطاهای احتمالی نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت و در اجرای این طرح نیازمند پیش بینی های لازم در سازمان برنامه بودجه و همکاری دولت هستیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره