نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

آلودگی رودخانه کرج توسط پیمانکار آزادراه تهران شمال

منبع
تسنيم
بروزرسانی

تسنیم/ مدیر محیط زیست  و کنترل کیفیت آب، آب منطقه‌ای استان البرز، آلودگی روزهای گذشته آب رودخانه کرج را ناشی از فعالیت‌های پیمانکار آزادراه تهران شمال می‌داند.

در حالی که در سالهای گذشته اقدامات پیمانکار بزرگراه تهران شمال، سبب ایجاد مشکلاتی برای مردم استان البرز شده بود، اقدامات تخریبی پیمانکاران این آزادراه، سبب آلودگی رودخانه کرج شده است.
یکی از مهمترین اقداماتی که باعث آلودگی رودخانه کرج شده است، تخلیه پساب سیمان در داخل رودخانه بود که بر اساس اعلام آب منطقه ای استان البرز چندین مرحله آلودگی رودخانه کرج توسط این شرکت به اداره کل محیط زیست استان البرز اعلام شده‌است.
شهرام کرمی مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‎ای استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج در این خصوص گفت: پیش از این آلودگی‌های متعددی از سوی پیمانکاران آزادراه تهران شمال صورت گرفته بود که عوامل گشت کیفیت پایش کیفی آب رودخانه کرج، با آن مواجه شده بودند و این تخلفات پیش از این به اداره کل محیط زیست استان البرز که متولی اصلی در این زمینه بوده گزارش شده است.
وی گفت: آلودگی اخیر رودخانه کرج نیز به سرعت پیگیری شده و موضوع آن به محیط زیست گزارش شده است.
به گفته اهالی روستاهای جاده چالوس روز شنبه 5 آبان ماه، آب رودخانه کرج کاملا به صورت شیری رنگ درآمده بود به گونه‌ای که مشخص بود، در رودخانه کرج، پیش از ورودی به سد کرج، آب توسط سیمان و یا سایر مصالح ساختمانی که در ساخت آزادراه از آن استفاده می شود آلوده شده است.
امیررضا تونی مدیر محیط زیست شهرستان کرج، با تایید آلودگی‌های پیشین آب رودخانه توسط پیمانکاران پروژه آزادراه تهران شمال به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه اقدام پیمانکار پروژه در دفعات متعددی صورت گرفته که این موضوع از سوی این اداره کل نیز تایید شده است.
وی افزود: حدود 4 ماه گذشته اکیپ گشت محیط زیست شهرستان کرج متوجه آلودگی آب شده و در پیگیری ها مشخص شد که منشاء آلودگی آب رودخانه کرج، رها شدن آب سیمان از مخزن پیمانکار این پروژه بوده است.
تونی ادامه داد: گزارش تخلف این پیمانکار جهت انجام اقدامات قضایی به دستگاه قضایی شهرستان ارسال شده و موضوع آن پیمانکار در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.این مسئول محیط زیست با اشاره به اعزام اکیپ محیط زیست برای بررسی بیشتر موضوع به محل، گفت: به محض اطلاع از آلودگی اخیر آب نیز با شک به اینکه احتمالا مجدد منشا آلودگی از همان پیمانکار پیشین است گشت به محل اعزام شده که مشخص شد منشا این آلودگی از سوی این پیمانکار نبوده است.
وی ادامه داد: منشا بررسی این آلودگی در حال بررسی است و هنوز منشا آلودگی مشخص نشده است.
این سخنان در حالی مطرح می شود که شهرام کرمی مدیر محیط زیست  و کنترل کیفیت آب، آب منطقه‌ای استان البرز صراحتا اعلام می کند که منبع آلودگی آب از سوی همان پیمانکاری بوده است که پیش از این در خصوص آن چندین مرتبه نامه به اداره کل محیط زیست استان البرز ارسال شده و از سوی این اداره کل نیز اخطار دریافت کرده است.
این اقدام از سوی پیمانکاران پروژه آزادراه شمالی در حالی به صورت متعدد و مکرر انجام شده و تا کنون اقدام عملی جدی در مواجه با منابع آلاینده کننده آب صورت نگرفته است که کوچکترین فعالیت اهالی روستاهای مجاوز رودخانه کرج، سریعا برخورد جدی با آن صورت گرفته و اجازه فعالیت به اهالی روستاها به دلیل آلایندگی آب رودخانه کرج که تامین کننده اصلی آب شرب تهران است داده نمی شود.

یکی از اهالی روستای ملک فالیز که گفته می شود این آلایندگی از اقدامات پیمانکار پروزه آزادراه تهران شمال که در بالادست روستا فعالیت می کند، در این خصوص گفت: چگونه ممکن است که این حجم از آلایندگی آب که متاسفانه رنگ رودخانه کاملا شبیه به دوغ شده و مشخص است که اهالی روستا نمی‌توانند این کار را انجام داده باشند و پیمانکار پروژه انجام داده است، از سوی محیط زیست توجهی به آن نمی شود ولی تا کوچکترین حرکتی از سوی اهالی روستا انجام می‌شود، به سرعت اخطارهای مکرر قانونی و برخوردهایی صورت می گیرد که اجازه کوچکترین فعالیت اقتصادی و یا کشاورزی به اهالی داده نمی‌شود.

او ادامه داد: متاسفانه این آلودگی از سوی پیمانکار پروژه چندین بار صورت گرفته و همچنان نیز صورت می‌گیرد بدون اینکه محیط زیست و یا آب منطقه ای استان به آن برخورد جدی داشته باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar