نماد آخرین خبر

دلایل خداحافظی خانواده هاشمی از کتاب مطالعات اجتماعی

منبع
فارس
بروزرسانی
فارس/ رئيس گروه مطالعات اجتماعي و عضو هيأت علمي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي گفت: بحث خانواده آقاي هاشمي، از اين جنبه که به صورت داستان و تلفيقي طراحي شده بود، کار ابتکاري بود اما چند نکته وجود داشت. ناهيد فلاحيان رئيس گروه مطالعات اجتماعي و عضو هيأت علمي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در خصوص تغيير کتاب مطالعات اجتماعي پايه سوم دبستان و حذف کامل داستان خانواده آقاي هاشمي از اين کتاب، اظهار داشت: آن کتاب را آقاي دکتر حداد عادل نوشته بودند و ما براي جايگزيني کتاب جديد از ايشان اجازه گرفتيم و حتي کتاب جديد را برايشان فرستاديم و ايشان هم کتاب جديد را تأييد نموده حتي از آن تعريف کرد و گفت «کتاب خوبي است». وي ادامه داد: به طور کلي هر کتاب درسي عمر مفيدي دارد و با توجه به شتاب تحولات و تغييرات اجتماعي و دگرگوني نياز‌ها، کتاب‌هاي درسي بايد بازنگري يا تجديد تأليف شوند بر همين راستا، کتاب مطالعات سوم يعني داستان خانواده آقاي هاشمي نيز که چند دهه در اين پايه تدريس شده است، مستثني نيست، البته اين کتاب يک بار در سال 82 تجديد نظر و به روز شده بود و تغييرات نيز به تأييد مولف محترم آن رسيده بود. فلاحيان افزود: بحث خانواده آقاي هاشمي، از اين جنبه که به صورت داستان و تلفيقي طراحي شده بود، کار نو بود و ابتکاري بود که آقاي حدادعادل به خرج داده بود و در آن زمان اين ابتکار خيلي جالب بود اما چند نکته وجود داشت. وي توضيح داد: اول اينکه چون داستاني بودن آن جذابيت داشت، اگر آقاي حداد عادل مي‌توانستند همين روند داستاني را در پايه‌هاي چهارم و پنجم دنبال کنند، بحث توالي مفاهيم رعايت مي‌شد اما ايشان شايد به دليل مشغله‌‌هايي که در امور فرهنگي، علمي و اجرايي داشتند، موضوع را در پايه‌هاي بعدي دنبال نکرده بود و چون راهنماي برنامه و نقشه راهي در آن زمان براي کتاب‌ها وجود نداشت، معلوم نبود در پايه بعدي ادامه مفاهيم چه مي‌شد؛ از سويي بسياري از مفاهيم داستان آقاي هاشمي بدون زمينه قبلي بوده و در همان پايه نيز قطع مي‌شدند. رئيس گروه مطالعات اجتماعي اضافه کرد: نکته ديگر اينکه در داستان خانواده هاشمي، بچه‌ها بدون اينکه راجع به خود و خانواده چيزي بدانند و مهارت‌هاي لازم را در محيط ملموس کسب کنند يا مفهوم گذشته خود را درک کنند و بدون اينکه مفهوم توالي زمان شکل بگيرد، يک دفعه به ديدن آثار تاريخي ايران رفته بودند. وافزود: بعضي افراد هم نقدهايي داشتند و مي‌گفتند «اين بچه‌ها در سفر به هيچ مکان مناسب با سن و سال خود نرفته‌اند يا درخواست نکردند که بروند؛ بازي نکردند و سريع وارد تاريخ معاصر شده بودند»؛ اين بچه‌ها ناگهان و بدون مقدمات لازم وارد جريانات تاريخ معاصر انقلاب اسلامي شده بودند، بدون اينکه چيزي از خانه و مدرسه به عنوان اولين محيط هاي اجتماعي شدن برايشان گفته شود. فلاحيان تصريح کرد: داستان خانواده هاشمي در زمان خودش، تکنيک‌هاي بسيار جالبي به کار برده بود اما به نظر من اگر بخواهيم توالي مفاهيم درسي در قالب يک داستان را در سال‌هاي بعد حفظ کنيم، خيلي کار سختي است يعني يک تيم قوي بايد فکر کنند، خلاقيت به خرج بدهند و داستاني طراحي کنند که البته داستان هم نبايد خيلي مصنوعي باشد و توالي موضوعات مختلف تاريخي اجتماعي و محيطي را به صورت تلفيقي در پايه‌هاي بعدي پوشش بدهند که کار بسيار دشواري است. وي ادامه داد: در حال حاضر در پايه سوم ابتدايي، از شناخت «خود» شروع کرديم و بعد روابط و زندگي خانوادگي و بعد محيط مدرسه و رابطه صحيح با همکلاسي‌ها و اولياي مدرسه و بعد وارد محله شديم از محيط هاي نزديک به دور؛ اما داستان آقاي هاشمي از مسافرت پدر شروع مي‌شد و بچه‌ها بلافاصله ايرانگردي مي‌کردند و به سوي آثار تاريخي و فر هنگي کشور مي‌رفتند، در صورتي که در ارتباط با خودشان، خانواده شان محله‌شان و .. تأمل نکرده بودند. با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar