همشهري آنلاين/ سامانه مشاهده سوابق بيمهشدگان سازمان تأمين اجتماعي مجددا در دسترس بيمهشدگان قرار گرفت ولي کارگران و بازنشستگان بايد راه دشواري مانند هفت خان رستم را طي کنند تا به سوابق بيمهايشان دست يابند.
اوايل شهريور امسال سامانه مشاهده سوابق بيمهشدگان تأمين اجتماعي از دسترس عموم خارج شد و مسئولان اين سازمان وعده دادند که اين سامانه از هفته اول آبانماه مجددا به مدار فعاليت عادي خود بازگردد.
مسئولان سازمان تأمين اجتماعي پيشتر هدف از راهاندازي اين سامانه را دسترسي آسان و بدون نياز به مراجعه حضوري بيمهشدگان اين سازمان به شعب سازمان تأمين اجتماعي در سراسر کشور اعلام کرده بودند.
مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي چند هفته پيش به همشهري گفت: «علت از دسترس خارج شدن سامانه مشاهده سوابق بيمهاي بيمهشدگان سازمان تأمين اجتماعي بهبود و ارتقاي نرمافزارهاي مربوطه، بازطراحي و مهندسي مجدد است.»
اميرعباس تقيپور توضيح داد که پس از افزايش سطح کيفي و امنيتي، سامانه مجددا از هفته اول آبان در دسترس بيمهشدگان قرار ميگيرد، البته اين وعده او عملي شده ولي دسترسي به سامانه تا حدي دشوار شده که خبرنگار همشهري با وجود چندبار تلاش موفق به ثبتنام در سامانه و مشاهده سوابق بيمهاي خويش نشده است.
درخواست بيمهشدگان است
پس از انتخاب گزينه سامانه مشاهده سوابق بيمه، در صفحهاي بايد مشخصات بيمه شده وارد شود. از نکات جالب در اين صفحه وجود گزينه «کشور» است که نام اغلب کشورها در آن ديده ميشود. موضوع را با مديرکل نامنويسي و حسابهاي انفرادي سازمان تأمين اجتماعي مطرح کرديم و او پاسخ داد: «همه اين مسائل امنيتي بنا به درخواست بيمهشدگان است.»
سعيد حسيني در پاسخ به اينکه مگر ما کارگري داريم که در خارج از کشور کار کند و شما سوابق بيمهاي آنها را ثبت کنيد يا اينکه در خارج از کشور هم سازمان تأمين اجتماعي شعبه دارد، گفت: «نه اينطور نيست، اينها همه پرسشهايي براي راستي آزمايي است. تنها چيزي که براي ما اهميت دارد همخواني شماره تلفن همراه و کد ملي بيمه شده است.»
خبرنگار همشهري براي بررسي چگونگي ثبتنام، وارد سامانه شد و با ثبت صحيح اطلاعات، موفق به ثبتنام و دريافت گذرواژه، 3بار مراحل ثبتنام را طي کرد و هر 3 بار نيز اين پيام را دريافت کرد: «جناب آقاي ... اطلاعات هويتي وارده شده توسط شما با پايگاه مرجع مطابقت ندارد. چنانچه اطمينان داريد در زمان ورود اطلاعات اشتباهي رخ نداده، با در دست داشتن مدارک هويتي خود به نزديکترين شعبه مراجعه نمايد. سازمان تأمين اجتماعي».
حسيني در اينباره توضيح داد که تلفن همراه با کد ملي بيمه شده يکي نيست و به همين دليل ثبتنام شما موفق نبوده است. نکته بعدي در ثبتنام درخواست گذرواژه است که براي کارگران بسيار سخت است. مديرکل نامنويسي و حسابهاي انفرادي سازمان تأمين اجتماعي در اينباره گفت: اين هم بنا به درخواست بيمهشدگان است، ما قبلا به راحتترين شيوه سرويسدهي ميکرديم که با شکايات متعددي از سوي بيمهشدگان روبهرو شديم.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد