نماد آخرین خبر

مواد امتحان نهایی پایه دوازدهم مشخص شد+ نام درس‌ها

منبع
ميزان
بروزرسانی
 مواد امتحان نهایی پایه دوازدهم مشخص شد+ نام درس‌ها
ميزان/ دبير شوراي عالي آموزش و پرورش از تاييد ۳ مصوبه اين شورا از سوي رئيس جمهوري خبر داد که بر اساس آن مواد امتحان نهايي پايه دوازدهم مدارس نهايي شد. مهدي نويد ادهم گفت: «شوراي عالي آموزش و پرورش شهريور امسال با استناد به بند يک ماده واحده اصلاح قانون سنجش و پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي مصوبه ۲۶ ارديبهشت سال ۱۳۹۵ مجلس شوراي اسلامي، آزمون پاياني دروس پايه دوازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظري را تعيين کرد که رئيس جمهوري با آن‌ها موافقت کرده است.» وي ادامه داد: اين دروس در رشته علوم تجربي شامل تعليمات ديني ۳ (ديني، اخلاق و قرآن)، عربي زبان قرآن ۳، فارسي ۳، زبان خارجي ۳، علوم اجتماعي، سلامت و بهداشت، رياضي ۳، فيزيک ۳، شيمي ۳ و زيست شناسي ۳ و در رشته رياضي فيزيک شامل تعليمات ديني ۳ (ديني، اخلاق و قرآن)، عربي زبان قرآن ۳، فارسي ۳، زبان خارجي ۳، علوم اجتماعي، سلامت و بهداشت، حسابان ۲، هندسه ۳، رياضيات گسسته، فيزيک ۳ و شيمي ۳ مي‌شود. دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس اين مصوبه همچنين در رشته ادبيات و علوم انساني امتحان‌هاي دروس تعليمات ديني ۳ (ديني، اخلاق و قرآن)، عربي ۳ (زبان تخصصي رشته)، فارسي ۳، زبان خارجي ۳، علوم و فنون ادبي ۳، سلامت و بهداشت، رياضي و آمار ۳، تاريخ ۳، جامعه شناسي ۳، جغرافيا ۳ و فلسفه ۲ و در رشته علوم معارف اسلامي دروس علوم و معارف قرآني ۳، عربي ۳ (زبان تخصصي رشته)، فارسي ۳، زبان خارجي ۳، علوم و فنون ادبي ۳، سلامت و بهداشت، رياضي و آمار ۳، احکام ۳، اصول عقايد ۳، تاريخ ۳ (تخصصي رشته) و فلسفه ۲، به صورت نهايي برگزار مي‌شود. نويد ادهم گفت: رئيس جمهوري مصوبه ديگر اين شورا براي تمديد اجراي آزمايشي آئين نامه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي تربيتي دوره ابتدايي تا پايان سال تحصيلي ۹۸ - ۹۷ را نيز امضا کرد. وي افزود: بر اساس اين مصوبه وزارت آموزش و پرورش موظف است قبل از اتمام مهلت با توجه به يافته‌هاي پژوهشي مفاد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و برنامه درسي ملي، اين آئين نامه را بازنگري کند و اصلاحات لازم را به تصويب شوراي عالي برساند. دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به سومين مصوبه امضا شده از سوي رئيس‌جمهوري درباره اهداف دوره تحصيلي گفت: مديران، برنامه‌ريزان و عوامل سهيم و موثر در تعليم و تربيت دانش‌آموزان در راستاي اين مصوبه بايد در برنامه‌ريزي امور، سازماندهي فعاليت‌ها و انجام وظايف خود به گونه‌اي عمل کنند تا دانش‌آموزان در پايان هر يک از دوره‌هاي تحصيلي به اهداف تعيين شده دست يابند. نويد ادهم گفت: اين اهداف مبتني بر اسناد بالادستي، به ويژه سياست‌هاي کلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند جامع علمي کشور، سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، مباني نظري و سند تحول بنيادين به تفکيک ساحت‌هاي شش‌گانه تعليم و تربيت تعريف شده است. وي تاکيد کرد: بر اساس اين اهداف در ساحت تعليم و تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقي، دانش آموزان دوره اول ابتدايي بايد با صفات مهرباني، بخشندگي، دانايي و توانايي خداوند آشنا شوند و احساس اطمينان و آرامش حاصل از آن را ابراز کنند، با شناخت روش زندگي و آموزه‌هاي اخلاقي پيشوايان ديني آداب و رفتار فردي و اجتماعي، راستگويي، نظم و پشتکار، تاثير آن را در رفتار خود نشان دهند و با قرائت صحيح نماز و آيات آسان قرآن، آموخته‌هاي قرآني خود را در زندگي به کار گيرند. به گفته دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش همچنين در دوره ابتدايي دانش آموزان بايد درک مفهوم اوليه هر يک از اصول دين، پذيرش و احساس تعلق خاطر خود نسبت به آن را نشان دهند، با مطالعه روش زندگي و آموزه‌هاي اخلاقي پيشوايان ديني (عزت نفس، تکريم والدين، احترام به طبيعت و ديگران، وفاي به عهد) و شناخت احکام مورد نياز، الگو‌هايي را براي عمل صالح شناسايي کرده و در زندگي به کار گيرند و با قرائت صحيح و روان، درک مفاهيم ديني و انس با قرآن کريم، آموزه‌هاي آن را در زندگي به کار گيرد. نويد ادهم گفت: دانش‌آموزان دوره اول متوسطه نيز با توجه به اهداف تعيين شده لازم است با شناخت کلي نظام معارف ديني و چگونگي تاثير آن بر انتخاب‌ها و تصميم‌ها در زندگي انسان، توانايي شکل‌دهي به هويت ديني و اخلاقي خود را کسب کنند، با بررسي گفتار و سيره پيشوايان ديني (حق الناس، کرامت نفس، جديت، قانون گرايي، امرار معاش، حفظ سلامت فردي، جمعي و زيست محيطي) ملاک‌هايي را براي انتخاب سبک زندگي شخصي و اجتماعي خود انتخاب و با عمل به آن‌ها ميزان تاثير آن را ارزيابي کنند و با قرائت صحيح و روان قرآن کريم و تدبر در آيات موضوعي، آموزه‌هاي قرآني را در زندگي به کار گيرند و به رعايت احکام مورد نياز و اقامه نماز (فُرادا و جماعت) اهتمام ورزند. وي گفت: دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه نيز بر اساس اهداف ترسيم شده بايد با درک وجه استدلالي و عقلاني معارف ديني، در مواجهه با پرسش‌ها و مسائل، پاسخ‌هاي متقاعدکننده‌اي را با تکيه بر منابع و شواهد ديني ارائه و تاثير آن را ارزيابي کنند، با الگوگيري از سيره پيشوايان ديني، نقش آن‌ها را در احياي دين و ترسيم آينده بشريت (جامعه عدل مهدوي)، عدالت‌خواهي، ظلم‌ستيزي، صلح‌جويي، عمران و آبادي تبيين کنند و دلالت‌هاي آن را در موقعيت‌هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي به کار گيرند و با باور به ظرفيت‌هاي قرآن و جاودانگي دين اسلام (جامعيت، ثبات، سازگاري با فطرت، پويايي نسبت به نياز‌هاي حال و آينده) قادر باشد از آن براي حل نمونه‌اي از مسائل دنياي امروز استفاده کند. دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: اهدافي در ديگر ساحت‌هاي شش‌گانه سند تحول از جمله ساحت تعليم و تربيت اقتصادي حرفه‌اي، ساحت تعليم و تربيت زيستي بدني، ساحت تعليم و تربيت علمي فناورانه و ساحت تعليم و تربيت زيبايي‌شناسي هنري براي دانش‌آموزان دوره‌هاي مختلف تحصيلي ترسيم شده است که بر اساس مصوبه شورا و موافقت رئيس جمهوري بايد در مدارس به اجرا درآيد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر