نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

آیین طویریج در کربلا برگزار شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آیین طویریج در کربلا برگزار شد

ايرنا/ دومين آيين بزرگ و حماسي روز دهم محرم در کربلا به نام «رکضه طويريج» (دويدن طويريج) ظهر امروز عاشورا آغاز شد.

عزاداران حسيني در اين آيين باشکوه و حماسي به نشانه بيعت با اباعبدالله الحسين (ع)، سراسيمه به سمت حرم حسيني مي دوند و با شعار «يا حسين (ع)» با حسين بن علي (ع) تجديد بيعت مي کنند.
در اين آيين اقشار مختلف مردم عراق در فاصله چند کيلومتري از حرم حسيني به صورت دسته هاي بزرگ به حرکت در مي آيند و با شعار يا حسين (ع) وارد حرم حسيني مي شوند و سپس از آنجا به سمت حرم ابوالفضل عباس (ع) حرکت مي کنند.
درباره اين آيين ويژه مردم عراق روايت هاي مختلفي وجود دارد و برخي آن را مرتبط با حادثه عاشوراي ۶۱ هجري مي دانند که بخشي از انصار اباعبدالله الحسين (ع) از قبيله «بني اسد» نتوانستند به موقع خود را به معرکه عاشورا برسانند.
عتبه حسيني پيشتر درباره تاريخچه اين مراسم عاشورايي در گزارشي اعلام کرده بود که در اين مراسم عزاداران در پاسخ به نداي «هل من ناصر» امام حسين (ع) در ظهر عاشوراي محرم سال ۶۱ هجري قمري، شعار «لبيک يا حسين (ع)» سر مي دهند.
بر اساس اين گزارش، اين مراسم ويژه مانند بسياري از شعائر حسيني در زمان هاي مختلف در معرض ممنوعيت ها و محدوديت هاي رژيم هاي حاکم بر عراق قرار گرفته اما با وجود تلاش رژيم هاي ظالم حاکم بر عراق، همچنان زنده باقي مانده است.
«رشيد زميزم» از تاريخ نويسان استان کربلا درباره شعائر حسيني در اين خصوص گفته است که تاريخ آغاز اين مراسم به شکل کنوني به سال ۱۸۵۵ ميلادي و در روايتي به ۱۸۷۲ ميلادي (قريب ۱۵۰ سال قبل) باز مي گردد.
به گفته وي، موسس اين مراسم «ميرزا صالح القزويني» يکي از بزرگان استان کربلا و از اهالي شهر طويريج از توابع شهرستان «الهنديه» (۲۵ کيلومتري شرق شهر کربلا) بوده است.
ميرزا صالح القزويني هر سال در خانه اش آيين هاي دهه اول محرم را برگزار مي کرد و در يکي از سال ها در دهم محرم با اسب خود در حالي که عزاداران او را با پاي پياده همراهي مي کردند به همان حالت عزاداري به سمت کربلا به راه افتادند.
وقتي مردم کربلا اهالي عزادار طويريج را به آن شيوه حماسي ديدند با آنها همراه شدند و از آن سال تا امروز اين مراسم ادامه دارد.
زميزم مي افزايد که ميرزا صالح القزويني به همراه خيل عزاداران به منطقه «باب الطويريج» يکي از دروازه هاي ورودي شهر کربلا رسيد و بعد از اقامه نماز ظهر بار ديگر مراسم رکظه طويريج را به سمت حرمين حسيني و عباس در پيش گرفت.
طبق گزارش ها، رژيم صدام از جمله رژيم هاي ظالمي بود که با برگزاري اين مراسم به شدت مخالف بود و در روز دهم محرم، عناصر امنيتي و اطلاعاتي خود را در مناطق مختلف کربلا و نزديک حرم مستقر مي کرد تا کساني که اين مراسم را برگزار مي کردند، رصد کرده و سپس بازداشت و زندان کند.
با وجود اينکه بسياري از جوانان و مردم عراق به سبب آيين هاي عاشوراي حسيني در زندان هاي رژيم صدام افتاده و به خاطر اين گونه مراسم، جان خود را از دست دادند اما اين آيين به محض سقوط رژيم بعث، با شکوه تر از گذشته از سرگرفته شد.
بسياري از مداحان عراقي و عرب درباره مراسم رکظه طويريج مداحي هاي زيبايي ارائه کرده اند که بي شک يکي از اين مداحي هاي معروف متعلق به «ملا باسم الکربلايي» مداح معروف عراقي است که در فقره اي از اشعارش، روايتي از علامه «بحرالعلوم» نقل مي کند که امام زمان (عج) در اين مراسم همپاي عزاداران مي دود و شعار لبيک يا حسين (ع) سر مي دهد.
هرسال ميليون ها نفر از عراق و خارج آن که بخش قابل توجهي از زائران ايراني هستد در اين مراسم با شکوه شرکت و با اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و اباعبدالحسين (ع) در اين مراسم تجديد بيعت مي کنند.
مراسم دويدن طويريج امسال نيز با حضور با شکوه عزاداران همراه بوده و تعداد زيادي از نيروهاي الحشد الشعبي در آن شرکت کرده و همزمان پرچم الحشد الشعبي در کنار پرچم هاي اباعبدالله الحسين (ع) در ميان جمعيت عزادار برافراشته شد.
مراسم طويريج هرسال تا ساعت سه و چهار بعد از ظهر به طول مي انجامد و آخرين گروهي که معمولا اين مراسم را برگزاري مي کنند، نيروهاي امنيتي و زنان عراقي هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره