نماد آخرین خبر

دستور وزیر بهداشت بر جامعه محور شدن رشته دندانپزشکی

منبع
مهر
بروزرسانی
دستور وزیر بهداشت بر جامعه محور شدن رشته دندانپزشکی

مهر/ وزير بهداشت گفت: دانشجوي دندانپزشکي بايد به سمت جامعه محور کردن آموزش پيش برود، درصدد هستيم، جامعه محور بودن را در دندانپزشکي نهادينه کنيم، اين تقاضا و دستور من است.

دکتر سعيد نمکي، در سي و نهمين نشست شوراي آموزش دندانپزشکي و تخصصي کشور که به صورت وبينار برگزار شد، اظهار داشت: از سالها قبل بحث Oral Health يا بهداشت دهان و دندان ذهنم را مشغول کرده بود و اولين گامي که در دوره قبلي مسئوليتم در وزارت بهداشت برداشتم، ايجاد دفتر بهداشت دهان و دندان و گماردن يکي از دندانپزشکان با نگاه پيشگيري براي سرپرستي اين دفتر بود.

وي افزود: بحث دهانشويه سديم فلورايد و ساير اقدامات را آغاز کرديم اما متاسفانه بعد از آن، اين موضوع آنطور که بايد و شايد، پيگيري نشد و امروز که به وزارتخانه بازگشته ام، گرچه دستاوردها در بسياري از شاخص ها افتخارآميز است، اما در زمينه بهداشت دهان و دندان، يکي از بدترين وضعيت ها را در بين کشورها داريم.

نمکي افزود: ترديدي ندارم آشفته بازاري که امروز در زمينه دندانپزشکي کشور مشاهده مي شود و اين دندان هاي پوسيده غيرقابل استفاده و رواج پروتزهاي گرانقيمت، حاصل عدم پرداختن به مبحث پيشگيري در حوزه بهداشت دهان و دندان است.

براي عزيزان هيات علمي نمي صرفد که ساعات خود در راستاي آموزش دانشجو صرف کنند!
وزير بهداشت عنوان کرد: اگر امروز مشاهده مي کنيد که براي عزيزان هيات علمي نمي صرفد که ساعات خود در راستاي آموزش دانشجو صرف کنند و به کلينيک هاي بالاي شهري و تبليغات آنچناني و درآمدهاي غيرقابل تصور تمايل دارند، به اين دليل است که در دولت جمهوري اسلامي و در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، بهداشت دهان و دندان در ذهن و در عملکردمان، بسيار مغفول مانده است.

وي تصريح کرد: از ديدگاه يک معلم ايمونولوژي و کسي که عمر درازي را در نظام سلامت گذرانده است، مي گويم که حفره دهاني يکي از مهمترين قسمت هاي بدن انسان است. اين موضوع نه تنها از منظر دندانپزشکي، بلکه از ساير جهات، مهم است. بايد گفت حفره دهان، جايي است که بر ساير قسمت هاي بدن تاثيرگذار است.

نمکي گفت: براي مثال، در بيماري هاي قلبي عروقي و باکتري هايي که زمينه ساز بيماري هستند، در ناراحتي هاي روحي رواني، گوارشي و همچنين اشکال در حس چشايي، سلامت اين ناحيه اهميت پيدا مي کند، از همه مهمتر عضو زبان است که با گفتاري ناروا، سر سبز را به باد مي دهد. بنابراين، هم از بعد فلسفي و هم علمي، اين ارگان به عنوان يک حفره اي که مي تواند Multi Organ Effect داشته باشد، مهم است.

وي تاکيد کرد: ضرورت دارد که عزيزان دندانپزشک گامي فراتر از دندان گذاشته و به تاثيراتي که اين ارگان بر ساختار بدن مي گذارد نيز توجه کنند. ما در کشور نه در دانشکده هاي دندانپزشکي و نه در وزارت بهداشت، هرگز به اين حفره با اهميت به ميزان اهميتش توجه نکرديم.

اجراي طرح مدارس بدون پوسيدگي
وزير بهداشت گفت: امسال کرونا کمي سرعت ما را گرفت، اما در سال گذشته طرح مدارس بدون پوسيدگي را به صورت پايلوت در شهر نمين اردبيل آغاز کرديم و اين طرح در کل کشور براي يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز ششم ابتدايي که مرحله تکميل شدن دندان هاي دائمي شان است، تسري پيدا کرد و در حال حاضر نيز با بازگشايي مدارس آن را با جديت بيشتري دنبال مي کنيم.

نمکي خاطرنشان کرد: مغفول ماندن بهداشت دهان و دندان نه فقط خانواده هاي فقير بلکه همه خانواده ها را گرفتار کرده است، اين گرفتاري عظيم در جامعه پزشکي مملکت هنوز به عنوان يک مشکل لاينحل براي بنده وزير بهداشت باقي مانده است، بنابراين تقاضاي من از اين شوراي بسيار با اهميت اين است که به جاي پرداختن به دندانپزشکي، به پيشگيري از بيماري هاي دهان و دندان فکر کنند، اين موضوع ممکن است که درآمدزايي اين حرفه را کم کند، اما هزاران عيب ديگر را مرتفع خواهد کرد.

وي گفت: بسياري از اين قبيل نابساماني ها در اين وضع بهداشت دهان و دندان کشور است که نابساماني هاي ديگري را براي ما به بار آورد است.

وزير بهداشت عنوان کرد: بسياري از دانشکده ‌هاي دندانپزشکي در شرايطي ايجاد شده‌اند که حداقل ها را نداشتند و متاسفانه با همين ضعف و فقدان و کمبودهاي اوليه، رشد کرده اند و متاسفانه اين کمبودها جبران نشده است. امروز ما دانشکده‌ هاي دندانپزشکي زيادي در کشور داريم که حداقل نيروي انساني مجرب براي تدريس را ندارند، اين موضوع گرفتاري عمده اي است که بايد به آن بپردازيم.

بيماري مدرک گرايي در دندانپزشکي
وزير بهداشت تصريح کرد: نکته ديگري که مانند ساير رشته ‌هاي پزشکي گرفتار آن هستيم بيماري مدرک گرايي است که در پزشکي و دندانپزشکي و در ساير رشته‌ ها وجود دارد؛ درحاليکه براي مثال، تنها ۷ درصد از جمعيت سوئيس تحصيلات تکميلي مي‌ خوانند، اما در کشور ما پزشکان وقتي انترن هستند، به فکر تخصص هستند و کشيک هايشان را مي‌فروشند تا براي رزيدنتي درس بخوانند و وقتي رزيدنت هستند، کشيک مي‌ فروشند تا براي فوق درس بخوانند. 

وي افزود: بعد هم يکسري آدم تربيت مي کنيم با دستگاههاي گرانقيمت و خدمات بسيار لوکس! و کار دندانپزشکي و پزشکي عمومي، جراحي عمومي و اطفال بر زمين مانده است. بنده از دکتر حقدوست بارها خواهش کردم اين انقلاب را در وزارتخانه ايجاد کرده و اين سيستم را تغيير دهد. چشمها را بايد شست جور ديگر جور ديگر بايد ديد. اينگونه نمي توان مملکتي را با درآمد سرانه فعلي اداره کرد. مطمئن باشيد آنهايي که درآمد سرانه ۵۰ هزار دلاري هم دارند، اينگونه نيرو نمي گيرند.

نمکي اضافه کرد: گرفتاري که در رشته دندانپزشکي مشاهده مي شود اين است که همه به فکر تخصص فلان رشته هستند. درحاليکه ما مشکلات مناطق محروم را با مدرک و فوق تخصص نمي ‌توانيم رفع کنيم و بعد هم که مدرک فوق شان را گرفته در جايي مطب مي‌ زنند و حاضر نيستند چند ساعتي دانش فوق تخصص خود را به دانشجويان ياد بدهند، لذا بايد در توسعه دندانپزشکي عمومي وقت ويژه گذاشته شود.

عدم جامعه محور بودن آموزش هاي علوم پزشکي
وي با اشاره به عدم جامعه محور بودن آموزش هاي علوم پزشکي، خطاب به اعضاي شوراي آموزش دندانپزشکي و تخصصي کشور، گفت: جامعه محور کردن آموزش دندانپزشکي کار شماست. دانشجو بايد با رنج هايي که مردم در حوزه دهان و دندان با آن مواجه هستند، آشنا شوند. اينکه دانشجوي دندانپزشکي ما از روز اول روياي بروشورهاي آنچناني و تبليغات پشت مجلات پروازهاي خارجي براي خدمات زيبايي دهان و دندان را در ذهن مي پروراند، هيچکدام از مشکلات مردم در مناطق کمتر برخوردار را حل نمي کند.

وزير بهداشت تاکيد کرد: دندانپزشکان ما بايد رنج خانواده هاي محروم و فرودست مملکت را درک کنند، بايد اين ساختار فکري تغيير کند و معلم مي تواند اين ساختار فکري را تغيير دهد، اما وقتي تفکر معلم کار ترميمي و زيبايي و درآمدهاي آنچناني است، هيچ گاه نمي تواند روي ذهن دانشجو تاثير مثبت بگذارد.

وي در ادامه اين نشست مجازي خاطرنشان کرد: مصمم به اجراي طرح «هر خانه يک پايگاه سلامت» هستيم، در اين طرح، دانشجوي پزشکي و دندانپزشکي از سال دوم بايد متولي مولفه هاي اجتماعي موثر بر سلامت در تعدادي از خانواده ها شود. اين طرح بنده است و بر اجراي آن تاکيد دارم تا امسال به ثمر برسد. دانشجوي دندانپزشکي بايد به سمت جامعه محور کردن آموزش پيش برود، ما نمي‌خواهيم کلينيک محور يا مطب محور بودن را در حوزه دندانپزشکي رواج دهيم بلکه درصدد هستيم، جامعه محور بودن را در دندانپزشکي نهادينه کنيم.

نمکي گفت: اين تقاضا و دستور من است و قطعاً و يقيناً از همه شما خواهم خواست که بر اين مهم، همت گماريد. وگرنه شخصا ورود خواهم کرد و مطمئن باشيد که اين انقلاب را در آموزش دندانپزشکي کشور ايجاد خواهم کرد. من به مردمان اين سرزمين مديون هستم که از درآمدهاي ملي دانشجويي تربيت مي‌کنيم که فقط به شکل مطب در بالاي شهر خدمات زيبايي لوکس با قيمت هاي گران ارائه مي دهد! اين رسالت ما نيست. رسالت ما سلامت است، نه فقط اقتصاد و نه آنچه که امروز در ذهنمان است. اين موضوع نيازمند تغيير نگاه و تغيير رويکرد در آموزش دندانپزشکي کشور است.

نيازمند دندانپزشک خانواده هستيم
وي تاکيد کرد: ما همانگونه که پزشک خانواده تربيت مي‌کنيم، نيازمند دندانپزشک خانواده نيز هستيم. دندان پزشک خانواده در کنار پزشکي خانواده در سيستم ارجاع بايد نقش‌آفريني کند. از طرفي بايد بحث ادغام دندانپزشکي خانواده و جامعه محور کردن خدمات دندانپزشکي در آموزش هاي دوره عمومي دندانپزشکي تدوين شود. در حال حاضر اين موضوع وجود ندارد و اگر هم وجود دارد بسيار ضعيف است. لذا در دوره دندانپزشکي عمومي بايد جامعه محور کردن آموزش ها در برنامه هاي آموزشي دانشجويان قرار گيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره