پاسخ آموزش و پرورش به انتقادی از کتاب های درسی

ايسنا/ سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش به انتقادي درباره وضعيت کيفي کتابهاي درسي ادبيات پاسخ داد.
چندي پيش احمد اکبرپور، نويسنده ادبيات کودک و نوجوان در يکي از سلسله گفتوگوهاي ايسنا با موضوع «بررسي کيفيت کتابهاي درسي ادبيات در انتقال غناي ادبيات فارسي و کمک به آموزش زبان و رسمالخط صحيح فارسي به کودکان و نوجوانان» از اينکه فضاي تربيتي و آموزشي کتابهاي درسي ادبيات، ذات ادبيات را خفه کرده است و همچنين از ضرورت وجود طنز در اينها کتابها گفته بود. حالا سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابيهاي نسبت به اين گفتوگو واکنش داده است که متن آن عينا در پي ميآيد:
«در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاري به تاريخ ۹۹/۶/۲۶ باعنوان «خفگي ادبيات در فضاي کتابهاي درسي» پاسخ سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش مطالب ذيل را به استحضار ميرساند:
همواره باتوجه به اهداف و اصول اسناد تحولي به ويژه برنامه درسي ملي و راهنماي برنامه درسي حوزه تربيت و يادگيري زبان و ادبيات فارسي طراحي و تدوين ميشود. در اين فرآيند فصلبندي کتابها معمولاً براساس سطح دانشآموزان و نيازهاي جامعه انتخاب ميگردد و براساس اين موضوعات ميتوان از بين متون بيشمار ادبيات کودکان و نوجوانان، متنهايي متناسب با موضوعات تعيينشده انتخاب نمود. نويسنده محترم به خوبي آگاه هستند که هر متني به خودي خود داراي پيام آموزشي و تربيتي است و در کنار ويژگيهاي زباني و ادبي، پيام و معناي متن، جان نوشته را بازنمايي ميکند؛ علاوهبر اين، هر اثر ادبي در عين آراستگيهاي لفظي، داراي زيباييهاي معنايي نيز ميباشد؛ اگر کتابهاي فارسي ابتدايي با تأمل بررسي شود، داستانها، حکايات، مَثَلها و اشعار زيادي از ادبيات کودک و نوجوان در آنها ارائه شده است که به روشني برآمده از ذات ادبيات هستند. حال اگر از شاعر يا نويسنده خاصي متني آمده يا نيامده است، بدون ترديد بايد راهنماي برنامه درسي را ديد تا متوجه شد که مثلاً در فصل نامآوران بايد متني آورده شود که يکي از شخصيتهاي ملي، فرهنگي، ادبي و ديني را با بهرهمندي از زبان و ادبيات فارسي معرفي کند.
شايان ذکر است در حال حاضر در کتابهاي فارسي دوره ابتدايي، آثار شاعراني مانند افسانه شعباننژاد، مصطفي رحماندوست، پروين دولتآبادي، محمود کيانوش، عباس يمينيشريف، ناصر کشاورز، جعفر ابراهيمي، شکوه قاسمنيا، افشين اعلا، محمود پوروهّاب، اسدالله شعباني، قيصر امينپور، بيوک ملکي، محمدجواد محبت، شهريار، پروين اعتصامي، سعدي، فردوسي، عطار، مولوي، بهار، دهخدا، هوشنگ ابتهاج و... و نويسندگاني همچون محمد ميرکياني، فاطمه سلحشور، سرور کتبي، بهاره نيکخواه آزاد، مهدي آذريزدي، سوسن طاقديس، محمدرضا سرشار، هوشنگ مرادي کرماني و ... آمده است.»