برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نقاهتگاه‌های جدید کرونا در ایران؛ از هتل‌های ۵ ستاره تا مهمانسراهای ۵۰ ساله

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نقاهتگاه‌های جدید کرونا در ایران؛ از هتل‌های ۵ ستاره تا مهمانسراهای ۵۰ ساله

ايسنا/ پس از اعلام آمادگي ۵۰ هتل جهانگردي و هتل‌هاي بنياد مستضعفان، فهرست هتل‌هاي يک، دو و سه ستاره بخش خصوصي نيز براي تبديل به نقاهتگاه بيماران کرونا به وزارت بهداشت، داده شد.

پس از تکرار پيشنهاد استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بيماران کرونا در آبان ماه و تعيين شروط جامعه هتلداران ايران، وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از اعلام آمادگي وزارت بهداشت براي پرداخت اجاره بهاي اين واحدهاي اقامتي خبر داد و از هتل‌داران خواست که فهرست هتل‌هاي درجه يک، دو و سه را که علاقه‌مندند در اختيارش قرار دهند تا اسامي آن‌ها را به  وزارت بهداشت اعلام کند و دانشگاه‌هاي علوم پزشکي هر شهر نيز براي بستن قرارداد با هتل‌ها اقدام کنند.

مديرکل حوزه رياست وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در نشستي که سه‌شنبه گذشته (چهارم آذرماه) با دبير جامعه هتلداران ايران و مسؤول قرارگاه پشتيباني طرح حاج قاسم سليماني (آموزش، بيماريابي و جداسازي مديريت کرونا) داشت، اعلام کرد که هتل‌هاي ايرانگردي و جهانگردي براي تبديل به قرنطينه بيماران مبتلا به کرونا اعلام آمادگي کرده‌اند. اين مجموعه با ۵۰ واحد اقامتي که پيش از انقلاب با عنوان مهمانسراهاي جهانگردي شناخته مي‌شد و نخستين زنجيره هتلي ايران به حساب مي‌آمد، اکنون در تملک شرکت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي است که به صندوق بازنشستگي کشوري و سازمان تامين اجتماعي وابسته است. قدمت برخي از اين هتل‌هايِ بازسازي شده، به بيش از  نيم قرن مي‌رسد. مهمانسراهاي جهانگردي در برخي شهرها تنها اقامتگاه موجود گردشگري، است.

رييس بنياد مستضعفان نيز که مالک ۲۲ هتلِ سه، چهار و پنج ستاره در کشور است، اعلام آمادگي کرده تا با هماهنگي ستاد ملي مبارزه با کرونا امکانات دراختيار خود را براي اسکان و تامين غذاي گرم مدافعان سلامت تا پايان مبارزه با کرونا به کار گيرد. فتاح، مشخصات اشاره نکرده که کدام يک از هتل‌ها را براي تبديل به نقاهتگاه و قرنطينه بيماران مبتلا به کرونا، اختصاص مي‌دهد. اما اين مجموعه سهم بزرگي از هتل‌هاي چهار و پنج ستاره کشور را در اختيار دارد؛ بازماندگاني از نسل هتل‌هاي «هيلتون» و «هايت» که تا دهه پنجاه در ايران شعبه داشتند. هتل‌هاي اين مجموعه از سال ۱۳۹۵ تا کنون براي فروش، به مزايده گذاشته شده‌اند.

دبير جامعه حرفه‌اي هتلداران ايران نيز از ارائه فهرستي از هتل‌هاي يک تا سه ستاره بخش خصوصي براي تبديل به نقاهتگاه بيماران کرونا، به وزارت بهداشت خبر داده است.  هتل‌ها از زمان شيوع ويروس کرونا در ايران تا شهريورماه ٩٩،  متحمل ٨۵٠٠ ميليارد تومان ضرر مالي شده و دو سوم نيروهاي شاغل خود را از دست داده‌اند. به باور وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري تبديل هتل‌ها به نقاهتگاه،  درحالي‌که روزگار نيمه تعطيلي را سپري مي‌کنند، مي‌تواند بخشي از زيان آن‌ها را جبران کند.

کاميار اسکندريون درباره تعداد هتل‌هايي که قرار است نقاهتگاه بيماران کرونا شوند،  به ايسنا گفت: اين آمار درحال تکميل است. ما فرصت کمي داشتيم با اين وجود، تعدادي از هتل‌ها در همين زمان محدود داوطلب شدند. بنابراين ترجيح داديم در دو فاز اين طرح را پيگيري کنيم، در فاز نخست آن تعدادي که داوطلب شده بودند را به وزارت بهداشت معرفي کرديم تا وارد جزئيات شويم و فاز بعدي را با داوطلبان احتماليِ بعدي پيگيري خواهيم کرد.

او درباره پراکندگي جغرافيايي هتل‌هاي داوطلب تبديل به نقاهتگاه کرونا، اظهار کرد: در برخي استان‌ها سه تا چهار واحد اعلام آمادگي کرده‌اند، درحالي که از برخي استان‌ها هنوز هيچ واحد اقامتي براي تبديل به نقاهتگاه اعلام آمادگي نکرده است.

وي درباره اين‌که چه گروهي از هتل‌ها قرار است به نقاهتگاه بيماران مبتلا به کرونا تبديل شود و آيا در جريان اين طرح از هتل‌هاي چهار و پنج ستاره بخش خصوصي استفاده خواهد شد، گفت: درجه‌اي که روي آن صحبت شده هتل‌هاي يک تا سه ستاره است اما اگر نياز باشد، از هتل‌هاي چهار و پنج ستاره در صورت داوطلب شدن، استفاده خواهد شد. درحال حاضر گروه مهمانسراهاي ايرانگردي و جهانگردي به اين طرح پيوسته است اما مساله اين است که برخي از آن‌ها ظرفيت محدودي براي اقامت دارند و در محدوده شهري قرار ندارند. استاندارد اين اقامتگاه‌ها را براي تبديل به نقاهتگاه بيماران بايد وزارت بهداشت تاييد کند.

اسکندريون در پاسخ به اين پرسش که آيا وزارت بهداشت استانداردي براي انتخاب هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بيماران کرونا تعيين کرده است يا هر هتلي که داوطلب شد به نقاهتگاه تبديل مي‌شود، گفت: وزارت بهداشت که استانداردي در اختيار ما براي انتخاب هتل‌هاي مورد نظر قرار نداده است. تخصص ما هتلداري است و قطعا درباره استاندارد نقاهتگاه کرونا نمي‌توانيم اظهارنظر کنيم. ما فقط اسامي هتل‌هايي که داوطلب مي‌شوند را به وزارت بهداشت اعلام مي‌کنيم اما اينکه موقعيت جغرافيايي، دسترسي به خدمات شهري و درماني و ساختارهايي مثل تهويه اتاق‌ها چگونه باشد را وزارت بهداشت بايد تاييد کند. حتي کارکنان هتل،  دانش نگهداري از بيماران کرونا را ندارند و لازم است پرسنل و تجهيزات بيمارستاني در هتل مستقر شود.

وي اضافه کرد: ما هيچ زمينه فکري و يا ايده‌اي براي تبديل هتل به نقاهتگاه بيماران کرونا نداريم. از قبل هم برنامه‌ريزي جامعي صورت نگرفته بود. يک وضعيت اضطراري پيش آمده که هتل‌ها از روي وظيفه شناسي براي کمک در مهار ويروس کرونا داوطلب شده‌اند. هتلها نمي‌توانند در حوزه درمان دخالت کنند، فقط مي‌توانند پروتکل‌هاي بهداشتي را درست رعايت کنند.

دبير جامعه حرفه‌اي هتلداران ايران درباره مشارکت کم هتل‌هاي دولتي براي تبديل به نقاهتگاه کرونا، درحالي که تاکيد اوليه استفاده از هتل‌هاي دولتي بود، اظهار کرد: درباره پيوستن هتل‌هاي دولتي، بايد دولت تصميم بگيرد؛ چرا که مدير هتل براي اين تصميم‌گيري مجوزي ندارد. اما استفاده از هتل‌هاي دولتي بار مالي روي دوش وزارت بهداشت را کم مي‌کند و هزينههاي کمتري متقبل خواهد شد. ضمن اين‌که تعداد هتل‌هاي دولتي در کشور کم نيست و در هر استاني، انواع واحد اقامتي دولتي وجود دارد.

اسکندريون با اشاره به نگراني هتلداران براي تبديل به نقاهتگاه بيماران کرونا و اثرات رواني بعدي و طرد شدن از چرخه خدمات گردشگري، اظهار کرد: اين نگراني کاملا قابل درک است. ما نمي‌دانيم اين همه‌گيري و رکود سفر تا چه زماني ادامه دارد، سرمايه‌گذار هم نگران است. اما نکته‌اي که وجود دارد اين است که تبديل به نقاهتگاه بيماران کرونا، طرحي اجباري نيست و کاملا داوطلبانه و اختياري است. هيچ تاکيد و الزامي به هتل‌ها وجود ندارد. هر سرمايه‌گذار بسته به وضعيتي که دارد مي‌تواند همه ابعاد اين موضوع را بررسي کند و درباره آن تصميم بگيرد.

دکتر کوليوند، رييس اورژانس کشور که مسؤوليت قرارگاه پشتيباني طرح آموزش، بيماريابي و جداسازي مديريت کرونا (طرح قاسم سليماني) را به عهده دارد، نيز از تهيه فهرستي از هتل‌ها و مهمانسراها براي قرنطينه بيماران کروناي خبر داده و گفته است: پس از بازديد نمايندگان وزارت گردشگري و دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور از محل‌هاي مورد نظر براي ايجاد نقاهتگاه، فهرستي از هتل‌ها و مهمانسراها که ظرفيت ايجاد محل مناسبي براي قرنطينه دارند، آماده و براي استفاده هموطنان به روساي دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

رييس اورژانس کشور تاکيد کرده است که هدف از اين طرح بحث قرنطينه، جداسازي مبتلايان است. قرنطينه افراد در محيط‌هايي مانند هتل باعث حفظ کرامت هموطنان خواهد شد و افرادي که داراي توان مالي مناسب نيستند و نمي‌توانند قرنطينه را رعايت کنند، اين طرح کمککننده خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره