برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دکترهای قلابی دست‌شان رو می‌ شود

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
دکترهای قلابی دست‌شان رو می‌ شود

روزنامه شهروند/ چند وقت پيش بود که مأموران پليس امنيت عمومي استان البرز در پي يک کار دقيق علمي و پليسي از فعاليت يک شبکه بزرگ جعل مدارک دانشگاهي باخبر شدند. آنها دريافتند که اعضاي اين باند مدارک پزشکي از دانشگاه‌هاي خارج از کشور جعل مي‌کردند. پس از آن نيز اين مدارک را به صورت ميليوني به متقاضيان مي‌فروختند. مأموران پليس با اطلاع از اين موضوع بلافاصله روند تحقيقات را وارد مرحله گسترده‌تري کردند.

دستگيري سرکرده باند
در تحقيقات تکميلي مأموران محرز شد که اعضاي اين باند مدارک جعلي را تهيه و پس از آن اقدام به بارگذاري مدارک تحصيلي جعلي دانشگاه‌هاي پزشکي خارج از کشور در سامانه‌هاي استعلام مي‌کردند، بعد هم پس از اخذ تأييديه آن از مبادي قانوني دانشجو به داخل يا خارج از کشور منتقل مي‌کردند.
با روشن‌شدن اين موضوع، اقدامات گسترده پليسي آغاز شد. در ادامه يکي از سرکرده‌هاي اصلي اين باند که يک خانم بود، در مهرشهر کرج شناسايي شد. اين زن با هماهنگي مقام قضائي دستگير شد. در بازرسي از خانه اين زن کلاهبردار، تعدادي اوراق و مدارک تحصيلي مربوط به افراد مختلف و يک دستگاه شوکر برقي فاقد مجوز کشف شد. اين اموال به همراه متهم به پليس امنيت عمومي استان البرز منتقل شد.

اعتراف به کلاهبرداري ميلياردي
در ادامه اين ماجرا دو نفر ديگر از اعضاي اين باند در نقاط مختلف شهر کرج دستگير شدند. متهمان تحت بازجويي قرار گرفتند. آنان به جرم خود مبني بر جعل مدارک دانشگاهي پزشکي دانشگاه‌هاي خارج از کشور و ثبت آنها در سيستم‌هاي دانشگاه اعتراف کردند. متهمان اقرار کردند که مدارک را به قيمت ۲ميليارد تا ۷ميليارد ريال به افراد فروخته‌اند.

سرکيسه کردن 40 نفر
در ادامه مشخص شد اعضاي اين باند تاکنون از ۴۰ نفر در استان‌هاي مختلف کشور کلاهبرداري کرده‌اند. با تلاش‌هاي صورت‌گرفته ۲۰نفر از مالباختگان شناسايي شدند و براي آنها پرونده تشکيل شد.
سردار عباسعلي محمديان، فرمانده انتظامي البرز با اعلام اين خبر گفت: «متهمان حدودا ۱۰۰ ميليارد ريال از طعمه‌هاي خود کلاهبرداري کرده‌اند.»
او با هشدار به استفاده‌کنندگان از اسناد جعلي افزود: «افرادي که از اسناد و مدارک جعلي استفاده مي‌کنند، برابر قانون مجرم بوده و تحت تعقيب کيفري قرار مي‌گيرند.»

انهدام يک باند بزرگ در تهران
اين تنها باندي نيست که در سراسر کشور متلاشي مي‌شوند. سال‌هاست اين جاعلان حسابي سرشان شلوغ شده و از گوشه و کنار شهر خبر از دستگيري و انهدام باند اين جاعلان مي‌رسد.
چهار ماه پيش بود که بزرگ‌ترين باند جعل مدرک تحصيلي در تهران منهدم شد. جاعلاني که در زمينه مدرک ديپلم، ليسانس، فوق‌ليسانس، دکترا، پزشکي، دندانپزشکي و طب سنتي فعال بودند. مخفيگاه اين باند در يکي از مناطق شرقي شهر تهران شناسايي شد و طي يک عمليات ضربتي پنج نفر از اعضاي اصلي آن دستگير شدند.
در بازرسي از مخفيگاه متهمان ۴۶ عدد مُهر، هولوگرام‌هاي دانشگاهي، برگه‌هاي خام مدارک تحصيلي آماده تحويل، پرينتر، لپ‌تاپ، فلش مموري و حدود ۲۰۰ مدرک خام جعل‌شده کشف شد. دفتر اين جاعلان در دو نقطه از استان تهران و همچنين دفاتر آنان در استان‌هاي اصفهان، البرز، فارس و قم شناسايي شد. با هماهنگي مقام قضائي اقدامات لازم نسبت به بسته‌شدن اين دفاتر انجام گرفت. با بررسي‌هاي به عمل آمده مشخص شد متهمان از اين طريق توانسته بودند در مجموع چندين‌ميليارد ريال درآمد کسب کنند.

باز هم کلاهبرداري در کرج

مهر ماه بود که  اعضاي يک باند باز هم در کرج اقدام به ۲۰۰ کلاهبرداري از شهروندان کردند. اعضاي اين باند مدارک تحصيلي را جعل مي‌کردند و به متقاضيان مي‌فروختند. با شناسايي اين باند همه مخفيگاه‌ها و مکان‌هايي که احتمال تردد متهم و همدستانش بود تحت کنترل قرار گرفت. در نهايت مخفيگاه دو نفر از همدستان او که از جاعلان سابقه‌دار بودند، شناسايي شدند. پس از دستگيري از محل فعاليت آنها تعداد 4هزارو ۵۰۰ برگ خام جعلي و آماده درج مشخصات مدارک تحصيلي و دانشگاهي کشف شد. در ادامه مشخص شد که سردسته باند پس از فرار از زندان با صدور گواهي فوت جعلي با مشخصات فرد ديگري از طريق پيک موتوري در تهران به فعاليت‌هاي جاعلانه خود ادامه مي‌دهد. در ادامه او نيز دستگير شد.

سلطان جعل در مشهد
بزرگ‌ترين باند جعل اسناد در مشهد فعاليت مي‌کردند. آنهايي که به سلطان جعل معروف بودند. سال گذشته درست همين موقع بود که سلطان جعل بازداشت شد. اخلال در نظام اقتصادي، کلاهبرداري شبکه‌اي حدود 10 ميليارد ريال، جعل مدارک تحصيلي، جعل رايانه‌اي حدود 100 سايت، پولشويي حدود 90 ميليارد ريال و فرار مالياتي حدودا 850ميليارد ريال از اتهام متهمان اين پرونده بود.
اين پرونده با شکايت هيأت نظارت و ارزيابي آموزش عالي خراسان رضوي در دستگاه قضائي به جريان افتاد. در ادامه ورود قاطع دادسراي ويژه جرايم رايانه‌اي مشهد به ماجراي صدور و فروش انواع مدارک علمي داخلي و خارجي، پرده از تخلفي بزرگ که در زمينه جعل مدارک علمي در مقاطع مختلف و در کشور صورت مي‌گرفت، برداشته شد. از سرکرده اين باند، هزاران عدد فرم خام مدرک جعلي متعلق به دانشگاه‌هاي داخلي و خارجي، بيش از ده‌ها مُهر برجسته براي درج روي هولوگرام و غيره کشف شد.

مجازات جعل مدرک تحصيلي
طبق ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامي، هرکس مدارک اشتغال به تحصيل يا فارغ‌التحصيلي يا تأييديه يا ريز نمرات تحصيلي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي داخل يا خارج از کشور يا ارزشنامه‌هاي تحصيلات خارجي را جعل کند يا با علم به جعل‌بودن مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت به حبس از يک تا سه سال محکوم مي‌شود. در صورتي که مرتکب، يکي از کارکنان وزارتخانه‌‌ها يا سازمان‌ها يا موسسات وابسته به دولت يا شهرداري‌ها يا نهادهاي انقلاب اسلامي باشد، به حداکثر مجازات محکوم مي‌شود. همان‌طور که از ماده مشخص است جعل‌کردن مدرک تحصيلي يا فارغ‌التحصيلي يا ريز نمرات مراکز نام‌برده شده در متن ماده، جرم است. کسي که مرتکب اين نوع جعل شود، مجازات مي‌شود. مجازات او علاوه بر جبران خسارت، حبس از يک تا سه سال است.
بر اساس اين ماده جعل مدرک تحصيلي پايين‌تر يعني ديپلم، مدارک حوزوي، مدارک موسسات کمک آموزشي، مدارک موسسات زبان‌هاي خارجي و امثال اينها مشمول عنوان جرم جعل مدارک قرار نمي‌گيرند. براي جعل اين اسناد مجازات جعل اسناد عادي که در ماده ۵۳۶ به آن اشاره شده است، حکم مي‌شود. بر اساس ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامي هرکس در اسناد يا نوشته‌هاي غيررسمي جعل يا تزوير کند، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از 6 ماه تا 2 سال يا به 3 تا 12 ميليون ريال جزاي نقدي محکوم خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره