نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

واکسن هندی کرونا چقدر قابل اعتماد است؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
واکسن هندی کرونا چقدر قابل اعتماد است؟

ايرنا/ نتايج حاصل از اجراي فاز دوم آزمايش هاي واکسن هندي Covaxin نشان مي‌دهد اين واکسن روي گونه انگليسي ويروس کرونا اثرگذار است.

به گزارش پايگاه خبري ساينس، اين واکسن هندي با استفاده از ويروس کامل غيرفعال ساخته شده و در فاز اول آزمايش هاي باليني مشخص شد اثرگذاري بالايي در خنثي‌سازي سه‌گونه مختلف از ويروس کرونا را دارد. هر سه گونه، داراي جهش اختصاصي گونه انگليسي ويروس موسوم به N۵۰۱Y هستند.
فاز دوم آزمايش هاي باليني واکسن نيز نتايج مطلوبي را در پاک سازي پلاک ويروس به دست داده و آزمايش سرم خون داوطلباني که Covaxin را دريافت کردند نشان دهنده توانايي اين واکسن در کاهش عفونت ويروسي سلول‌ها در پي ايمن‌سازي با واکسن است. در اين فاز از آزمايش ها، آنتي‌بادي‌هاي خنثي‌کننده ويروس در بدن ۹۹.۶ درصد از داوطلبان ايجاد شد.
در اين تحقيقات نوع انگليسي ويروس از بدن مسافران وارد شده از انگليس استخراج شد و محققان تمامي جهش‌هاي اين گونه از ويروس را شناسايي و ويروس‌هاي داراي اين جهش‌ها را کشت ‌کردند. آنها سپس ميزان اثرگذاري واکسن روي ويروس‌هاي داراي جهش ژنتيکي را مورد آزمايش قرار دادند که مشخص شد کارآيي واکسن هندي در مقابله با گونه محلي و گونه انگليسي ويروس يکسان است.
شرکت واکسن سازي نواواکس نيز پنجشنبه گذشته اعلام کرد بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده در انگليس، واکسن توليد شده توسط اين شرکت نيز در برابر گونه‌هاي جديد ويروس کرونا از جمله گونه انگليسي و آفريقاي جنوبي اين ويروس به ميزان ۸۹ درصد اثرگذار است.
نحوه ساخت ويروس نواواکس با ساير واکسن‌هاي موجود در بازار متفاوت است و در آن به جاي پروتئين تاجدار ويروس، از نسخه‌هاي مصنوعي و بي‌خطر اين پروتئين که با استفاده از علم مهندسي ژنتيک در سلول حشرات شبيه‌سازي شده‌اند، استفاده مي‌شود. محققان براي ساخت واکسن، پروتئين را از سلول‌هاي ميزبان استخراج کرده و آن را با ترکيبات شيميايي تقويت کننده سيستم ايمني، ادغام مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره