نماد آخرین خبر

معاون درمان وزارت بهداشت: تامین واکسن به معنی پایان کرونا نیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
معاون درمان وزارت بهداشت: تامین واکسن به معنی پایان کرونا نیست

ايرنا/ شيوع ويروس کرونا اکنون از يک سال هم عبور کرده و در حال وارد شدن به موج چهارم است؛ موضوعي که براي برخي به يک پديده عادي تبديل شده و اين عادي انگاري بسيار خطرناک اين روزها چالش اصلي مقابله با اين بيماري به شمار مي‌رود.

اکنون مجموع مبتلايان به کرونا در کشور به بيش از يک ميليون نفر رسيده است و تاکنون ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر در کشور بر اثر بيماري کرونا جان باخته‌اند که با وجود تاکيد کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت بر ضرورت پايبند ماندن به رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي، عادي انگاري برخي از شهروندان به ويژه در ايام نوروز نگراني‌ها از موج جديد همه گيري کرونا را افزايش داده است.
اين عادي انگاري ها، حتي با وجود محدوديت تردد و هشدارهاي پي در پي مسوولان بهداشتي براي جلوگيري از وارد شدن به موج چهارم کرونا و اينکه گونه هاي مختلف اين ويروس با جهش هاي متفاوت در حال رشد هستند، در ميان هموطنان افزايش يافته است. در حالي که ريشه کن شدن اين بيماري به همت همه نياز دارد و فراموش نکنيم، فضاهايي که ازدحام جمعيت در آن‌ها وجود دارد، بهترين محل براي گسترش ويروس کرونا و ابتلا به اين بيماري است. پس حداقل براي حفظ سلامت خودمان هم که شده، بهتر است کمتر از منزل خارج شويم.
تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد که تاکنون بالغ بر هزار و ۷۰۰ جهش ژنتيکي در ويروس کرونا مشاهده شده که از ميان آن‌ها قدرت سرايت گونه انگليسي از همه بيشتر بوده و ويروس‌ها دائما جهش پيدا مي‌کنند و گونه‌هاي جديدي از آن‌ها ظاهر مي‌شود. گاهي اوقات گونه‌هاي جديد ظاهر و خودبه‌خود ناپديد مي‌شوند. در ساير مواقع هم گونه‌هاي جديد باقي‌ مي‌مانند.
ويروسي که باعث بيماري کوويد-۱۹ مي‌شود، عضوي از خانواده ويروس‌هاي کروناست. کرونا مشابه واژه کراون انگليسي (به معناي تاج) به دليل شاخک‌هايي که شبيه تاج است اينگونه نام‌گذاري شده است.
دانشمندان سراسر جهان به طور پيوسته در حال بررسي تغيير شکل ويروس کرونا هستند تا نحوه شيوع و بيماري‌هايي را که از آن ناشي مي‌شود، درک کنند و در حال حاضر سه گونه اصلي از ويروس کرونا شناسايي شده که در کشورهاي جهان در حال گردش است.
گونه انگليسي کرونا موسوم به ب. ۱.۱.۷ پائيز گذشته شناسايي و به سرعت شيوع پيدا کرد. اين ويروس به گفته مرکز آمريکايي کنترل و جلوگيري از بيماري‌ها نسبت به ساير گونه‌ها قدرت آلوده کنندگي بسيار بالايي دارد و نبايد با عادي انگاري از جهش هاي متفاوت کرونا به سادگي عبور کنيم.

کرونا در حال چرخش است
پيام طبرسي متخصص بيماري هاي عفوني در اين زمينه مي گويد: اگرچه به دنبال اعمال پروتکل‌ها و محدوديت‌هاي جدي آمار ابتلا و بستري در بيمارستان‌ها تا حدودي کاهش يافته ولي بيماري همچنان در جامعه به صورت فعال در حال چرخش است و عادي انگاري شرايط و غفلت مجدد تبعات جدي به دنبال خواهد داشت.
وي با تاکيد بر اينکه رعايت اصول بهداشتي و پروتکل ها از سوي مردم و تمديد محدوديت ها از سوي مسوولان بايد همچنان ادامه داشته باشد، ادامه مي دهد: درصد بالايي از مبتلايان به دنبال برگزاري دورهمي هاي کوچک خانگي مبتلا مي‌شوند، پرهيز از برگزاري دورهمي‌هاي خانوادگي ضروري است؛ چرا که بيماري همچنان به صورت فعال در جامعه وجود دارد و به خصوص در مراسم‌هايي مانند ديد و بازديدها احتمال شيوع آن وجود دارد خطر ابتلا به کرونا را دوچندان مي کند.

عادي انگاري و بي‌توجهي به پروتکل‌هاي بهداشتي
اين استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، هرگونه عادي انگاري شرايط و بي‌توجهي به رعايت پروتکل‌ها و اصول بهداشتي را منجر به وقوع پيک هاي بعدي بيماري در ايام نوروز مي داند و اظهار مي دارد: تجربه ثابت کرده که هر بار به دنبال عادي انگاري شرايط و عدم رعايت‌ پروتکل ها، پيک‌هاي شديد بيماري رخ داده و هر پيک نسبت به پيک قبلي بيماري شديدتر بوده است.
طبرسي تصريح مي کند: وقوع پيک چهارم بيماري کرونا در صورت بي‌توجهي به اصول بهداشتي و عادي انگاري شرايط، ايجاد مي شود و ديگر تاب و تواني در بيمارستان‌ها و کادر درمان باقي نمانده و در صورت رخداد پيک بعدي، وضعيت بسيار خطرناک خواهد بود.
وي مي گويد: ويروس کرونا مدام تغيير رفتار مي‌دهد به همين دليل از مردم تقاضا مي‌کنيم همچون گذشته پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت کنند تا در سال ۱۴۰۰ کمتر با تبعات اين بيماري مواجه شويم و کادر درمان را به نيز زحمت نيندازيم.

زنگ خطر موج چهارم به صدا درآمد
طبرسي خاطرنشان مي کند: در آستانه خيز چهارم شيوع کرونا، بار ديگر زنگ خطر به صدا درآمده و نبايد اجازه داد با سهل انگاري و در سايه عادي انگاري اين ويروس منحوس، شيريني کاهش آمار مبتلايان و قربانيان بار ديگر در کام مردم تلخ شود، موج چهارم، خطر بزرگي در کمين ماست که مي توانيم با هوشياري و رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي از آن جلوگيري کنيم.

قاسم جان بابايي معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز در اين زمينه مي گويد: عامل اصلي چرخش ويروس کرونا عادي انگاري مردم است و با توجه به هشدارهاي مکرر در خصوص خطرات بيماري کرونا شاهد سهل انگاري مردم و حضور در اماکن عمومي هستيم.
وي مي افزايد: هم اکنون ميزان ابتلا به کرونا و بستري ها افزايش يافته و اگر پروتکل‌هاي بهداشتي رعايت، رفت و آمدها کاهش، جمع‌هاي خانوادگي محدود و شرايط قرنطينه در زمان ابتلا به خوبي اجرايي شود، مي‌توان شرايط فعلي را کنترل کرد.
معاون درمان وزير بهداشت مي گويد: در هر استاني که مردم شيوه نامه‌ها و فاصله گذاري اجتماعي را بيشتر رعايت مي کنند، بار بيماري کمتر مي شود. حدود ۱۲ درصد بيماران سن بالاي ۸۰ سال دارند اما ۷۳ درصد فوتي‌هاي ما مربوط به افراد بالاي ۶۰ سال است و از اين رو با حفظ افراد مسن مي‌توانيم مرگ و مير را تا ۷۰ درصد و بيشتر کاهش دهيم.
جان بابايي با اشاره به عامل ديگر موثر بر مرگ و مير، ادامه مي دهد: بيماري‌هاي زمينه‌اي مثل ديابت و بيماري‌هاي قلبي نيز ميزان فوت مبتلايان را بالا مي‌برد، لذا ميزان بار بيماري و شيوع اپيدمي هم سومين عاملي است که بر مرگ و مير تاثير دارد و اصل رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي، فاصله گذاري اجتماعي و پرهيز ار حضور در تجمعات و مهماني‌ها است.
وي با تاکيد بر اينکه تامين واکسن به معني پايان کرونا نيست، مي گويد: واکسن يکي از روش‌هاي کاهش بار بيماري است و شايد به معني صفر کردن آن نباشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar