نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

راهی جدید برای واردات واکسن کرونا به ایران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
راهی جدید برای واردات واکسن کرونا به ایران

ايسنا/ رييس اتحاديه وارکنندگان دارو مي‌گويد مسير واردات واکسن کرونا بسيار دشوار است اما کار روي تمام گزينه‌هاي موجود ادامه دارد.

ناصر رياحي اظهار کرد: بخش خصوصي از همان روز نخستي که کرونا وارد کشور شد، اعلام کرد که آماده است با تمام قوا و با استفاده از تمام امکانات خود بدون هيچ چشمداشت مالي و با هدف کمک به سلامت و اقتصاد کشور، در تمامي حوزه‌هايي که اعلام نياز شود حضور يابد و در حد ظرفيت خود تلاش مي‌کند براي کاهش فشار شيوع کرونا گام بردارد.

به گفته وي، در ماه‌هاي ابتدايي شيوع کرونا، سازمان غذا و دارو نيز از شرکت‌هاي خصوصي دعوت کرد که اگر طرح يا برنامه‌اي دارند، ارائه کنند که در اين زمينه جلساتي نيز برگزار شد و برخي شرکت‌ها طرح‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف از جمله واردات واکسن را ارائه کردند. در جلسه کميته دارو ستاد کرونا استان تهران نيز اتحاديه نامه نوشت که آماده همکاري در تمامي زمينه‌ها خواهد بود.

عضو هيئت رييسه اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه از ابتداي شيوع کرونا، بسياري از شرکت‌هاي بين المللي ترجيح دادند که با دولت‌ها کار کنند، توضيح داد: با توجه به گستردگي شيوع اين ويروس و هزينه کلاني که تحقيق بر روي واکسن و سپس توليد و توزيع آن نياز داشت، دولت‌ها محوريت کار را در اختيار گرفتند و در ايران نيز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نقش اصلي را داشتند و در حوزه واردات نيز هيئت امناي ارزي وزارت بهداشت پيگيري‌ها را انجام داد.

رياحي ادامه داد: همانطور که بخش خصوصي ايران اعلام کرد که در پيگيري کرونا به دنبال سودآوري اقتصادي نيست، شرکت‌هاي سازنده واکسن در جهان نيز اعلام کردند که تا ۲۰ درصد از جمعيت دنيا واکسينه نشود، هيچ طرح و برنامه‌اي براي سودآوري نخواهند داشت و توليدات خود را با حداقل قيمت و بدون سود عرضه مي‌کنند. از اين رو بخش خصوصي ايران نيز به دولت اعلام کرد در پيگيري اين موضوعات هر کمکي نياز بود مي‌تواند روي ظرفيت اين بخش حساب کند.

محدوديت‌هاي جدي در مسير تهيه واکسن

وي با بيان اينکه امروز تمام جهان از مشکل کمبود واکسن کرونا رنج مي‌برد، توضيح داد: بسياري از کشورهاي توسعه يافته از ماه‌ها قبل واکسن شرکت‌هايي که احتمال موفقيت آنها بيشتر بود و در مراحل مختلف آزمايش و کارآزمايي باليني موفق بودند را رزرو کردند و در واقع با سرمايه گذاري در اين طرح‌ها، اولويت مصرف را به خود اختصاص دادند که متاسفانه ما در ايران مقدمات لازم براي اين مسئله را نداشتيم. با اين وجود در شرايط فعلي حتي اين کشورهاي توسعه يافته نيز محدوديت‌هاي زيادي در مسير واکسيناسيون دارند.

عضو اتاق بازرگاني تهران افزود: براي مثال امروز کشورهايي مانند آمريکا اعلام کرده‌اند که با توجه به نياز اتباع خودشان به واکسن، صادرات اين محصول را يا ممنوع کرده‌اند يا آن را به حداقل کاهش داده‌اند و همين مسئله توزيع عادلانه واکسن را با چالش مواجه کرده است. از سوي ديگر در کشورهايي مانند کانادا يا برخي کشورهاي اتحاديه اروپا، به دليل کمبود واکسن، دوز نخست را تزريق مي‌کنند و دوز دوم را به چند ماه بعد موکول مي‌کنند که اساسا معلوم نيست ميزان اثرگذاري آن چگونه خواهد بود.

رياحي با تاکيد بر اينکه بايد بپذيريم امروز در سطح جهاني کمبود شديد واکسن وجود دارد، گفت: براي ما که در طرح‌هايي که در حال حاضر به نتيجه رسيده‌اند مشارکت نکرده‌ايم و از قبل واکسن رزرو نکرده‌ايم قطعا واردات گسترده واکسن دشوار خواهد بود و بايد مقدمات گسترده‌اي براي اين کار فراهم شود.

مجوز واردات به بخش خصوصي ابهام داشت

رييس اتحاديه واردکنندگان دارو با اشاره به مصوبه اخير دولت براي صدور مجوز واردات واکسن کرونا به بخش خصوصي، اظهار کرد: ما در ابتدا اين تصور را داشتيم که دولت اعلام کرده که بخش خصوصي از طريق ارز نيمايي يا ارزي خودشان دارند واکسن وارد کنند و اين واکسن با همان قيمت در برخي مراکز توزيع شوند اما در نهايت وزارت بهداشت اعلام کرد که هر واکسني به کشور وارد شود را از بخش خصوصي مي‌خرد و به شکل مجاني آن را تزريق مي‌کند که به اين ترتيب فرضيه اول کنار رفت.

وي اضافه کرد: از سوي ديگر اگر بنا باشد ارزي براي واکسن تخصيص داده شود يا تعداد زيادي واکسن از اين طريق به کشور برسد، قطعا بخش خصوصي اين ميزان ارز کافي را در اختيار نخواهد داشت و با توجه به محدوديت‌هايي که بانک‌ها دارند، دولت بايد راه حلي ارائه دهد تا اگر اساسا ظرفيتي باز شد، در حوزه اجرا مشکلات کمتر شوند. در روزهاي آينده بنا شده جلساتي در اين زمينه برگزار شود تا ابهام‌ها کمتر شوند.

راه باقي مانده واردات واکسن

رياحي با تاکيد مجدد بر محدوديت تعداد واکسن‌هاي توليدي در جهان و مشکلاتي که دولت‌ها در اين زمينه دارند، بيان کرد: يک گزينه باقي مانده تعدادي شرکت سرمايه گذاري در سراسر دنيا هستند که از همان ابتدا روي شرکت‌هاي سازنده واکسن و طرح‌هايشان سرمايه گذاري کرده‌اند و امروز در جواب اين سرمايه گذاري، بخشي از سود خود را در قالب واکسن در اختيار گرفته‌اند.


وي ادامه داد: قطعا تعداد واکسن‌هايي که آنها در اختيار دارند نيز محدود است اما به هر حال امکان پيگيري موضوع وجود دارد. واکسن آنها احتمالا از قيمت واکسني که شرکت‌هاي توليد کننده اعلام کرده‌اند بيشتر خواهد بود و از اين رو احتمال آنکه شايعه و شائبه در مسير آن به وجود آيد دور از ذهن نيست.

عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه بخش خصوصي آمادگي دارد اطلاعات مربوط به واکسن‌هاي موجود در اين شرکت‌ها را به وزارت بهداشت و هيئت امناي ارزي تحويل دهد، اظهار کرد: ما در اين مسير بدون نفع اقتصادي تمام تلاش خود را به کار خواهيم بست و حتي ترجيح مي‌دهيم اطلاعات به هيئت امناي ارزي تحويل شود، آنها اطلاعات را بررسي و صحت سنجي کنند و کار واردات از سوي خودشان انجام شود و در غير اين صورت نيز تمام مراحل کار از سوي مقامات دولتي رصد شود.

رياحي خاطرنشان کرد: تمام همکاران ما و با هر ظرفيتي که دارند در حال تماس هستند تا حتي بخش کوچکي از مشکلات مربوط به کرونا و تامين واکسن حل شود. در رابطه با واکسن نيز همکاري‌ها با تمام ظرفيت ادامه خواهد داشت و ما تلاش مي‌کنيم با نگاهي ملي و با هدف کاهش مشکلات مردم، هر اقدامي که ممکن است را پيگيري کنيم.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar