نماد آخرین خبر

ورزش‌های تازه وارد المپیک؛ مهمترین تغییرات رشته‌ها در پاریس

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ورزش‌های تازه وارد المپیک؛ مهمترین تغییرات رشته‌ها در پاریس

ایسنا/در آستانه شروع المپیک به رشته های جدید در این دوره و مهمترین تغییرات در بازیهای المپیک اشاره شده است.
المپیک بزرگترین رویداد ورزشی جهان از سال ۱۸۹۶، هر چهار سال یک‌بار برگزار شده است تا برترین های ورزش جهان در عرصه ورزشی به رقابت با هم بپردازند.
در بازی‌های المپیک پاریس قرار است یک تغییر دیگر ایجاد شود. پس از حذف سه رشته ورزشی که در المپیک توکیو به نمایش درآمدند، ورزش بریکینگ دنس اولین بار در المپیک حضور خواهد داشت. بریکینگ سبکی از رقص است که در دهه ۱۹۷۰ در برانکس ( از شمالی‌ترین محلات شهر نیویورک) ایجاد شد. در طول دهه‌ها، این ورزش به یک ورزش رقابتی تبدیل شد و سیستم داوری قوی دارد.
هیئتی متشکل از ۹ داور بر اساس شش معیار: خلاقیت، شخصیت، تکنیک، تنوع، اجرا و موسیقی امتیاز می دهند. عملکرد و خلاقیت مهمترین بخش برای امتیاز هستند. 
دومین المپیک موج سواری، اما نه در پاریس!
اولین حضور موج سواری در المپیک در توکیو بود و این بار در شرایطی در المپیک قرار دارد که مسابقات آن در جزیره تاهیتی در پلی‌نزی فرانسه برگزار می‌شود. این جزیره به خاطر امواج زیبا اما سنگین و چالش برانگیزش معروف است.

صعودهای ورزشی (سنگنوردی) با قالبی تازه بازمی گردد
اولین حضور رشته صعودهای ورزشی نیز در توکیو برگزار شد که آلبرتو ژینس لوپز اسپانیایی و یانجا گارنبرت اسلوونیایی مدال های طلا را به دست آوردند. در بازی‌های پاریس، تعداد ورزشکاران از ۴۰ به ۶۸ نفر افزایش می‌یابد و مسابقات به دو بخش تقسیم شده است.  
بسکتبال  ۳ نفره بازگشته است
در حالی که بسکتبال از بازی های ۱۹۳۶ به طور مداوم در المپیک بوده، بسکتبال ۳ نفره اولین بار در توکیو انجام شد. در بازی‌های توکیو، لتونی در رقابت‌های مردان مدال طلا گرفت و ایالات متحده در بخش زنان طلا گرفت.
تغییرات دیگر در المپیک ۲۰۲۴
شنای هنری: برای اولین بار در تاریخ المپیک، شناگران مرد نیز در مسابقات شنای هنری شرکت می‌کنند.  
بوکس: یک وزن جدید برای بانوان اضافه شد. اکنون هفت دسته وزنی مردان و شش دسته برای زنان وجود دارد.
قایقرانی بادبانی: دو رویداد KITE به برنامه قایقرانی المپیک اضافه شده است. علاوه بر این، تغییرات زیادی در قایق های مورد استفاده ایجاد شده است.
تیراندازی: در تیراندازی، رویداد تیمی اسکیت مختلط به مسابقات اضافه شده است.
دوومیدانی:  پیاده روی ماراتن جایگزین پیاده روی ۵۰ کیلومتر مردان می‌شود.
والیبال: در المپیک های قبلی ۱۲ تیم در بخش مردان و زنان در دو گروه قرار می‌گرفتند و هر تیم در مجموع پنج مسابقه در مرحله گروهی انجام می‌داد اما در بازی‌های پاریس، تیم‌ها به سه گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند که هر تیم در مجموع سه بازی در مرحله گروهی انجام می‌دهد.
وزنه برداری: تعداد دسته‌های وزنه برداری از ۱۴ به ۱۰ دسته کاهش یافته است.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره