نماد آخرین خبر

کاهش عیار طلای ایران در پارالمپیک

منبع
مهر
بروزرسانی
کاهش عیار طلای ایران در پارالمپیک

مهر/پیشامدهایی که طی دو ماه اخیر پیرامون کاروان اعزامی به بازی‌های پارالمپیک رخ داد، دو مدال قطعی طلا را از این کاروان گرفته است،اتفاقی که می‌تواند حفظ یک جایگاه تاریخی را سخت‌تر از حد تصور کند.
ترکیب کاروان ایران برای حضور در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ در حالی با ۶۶ ورزشکار در ۱۰ رشته نهایی شده است که عملکرد این ترکیب در پاریس و نتیجه نهایی که از اعزام آن در تاریخ پارالمپیک ثبت خواهد شد، تحت الشعاع دو اتفاق غیر قابل پیش بینی قرار گرفته است. اتفاق‌های ناگواری که طی دو ماه اخیر گریبان کاروان ورزشکاران جانباز و توان یاب را گرفت و در نهایت منجر به از دست رفتن دو مدالی شد که روی رنگ طلایی آن حساب باز شده بود.
مرگ ناگهانی رشید مسجدی اولین اتفاق ناگوار پیرامون کاروان ورزش ایران در بازی‌های پارالمپیک بود. این ستاره پارادوومیدانی که بعد از قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو و مسابقات جهانی پاریس، سهمیه حضور در بازی‌های پارالمپیک پاریس را هم به دست آورده در جریان روند آماده سازی خود برای حضور در این بازی‌ها به خاطر وجود یک غده روی زبانش تحت عمل جراحی قرار گرفت اما در دوره نقاهت دار فانی را وداع گفت.
این اتفاق که اردیبهشت افتاد اولین ضربه را به کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک وارد کرد چرا که قهرمانی‌های جهانی و آسیایی و در کل عملکردش، او را به یکی از امیدهای مدال طلا در پاریس تبدیل کرده بود.
به فاصله دو ماه بعد از این اتفاق، حذف وحید نوری از فهرست پاراجودوکاران پارالمپیکی دومین ضربه را به کاروان ایران وارد کرد. بر اساس رنکینگ جهانی، وحید نوری صاحب مسلم یکی از سهمیه‌های بازی‌های پارالمپیک بود اما پیش از اعلام رسمی این موضوع از طرف فدراسیون جهانی، تاکید کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) بر لزوم کلاس بندی جدید نوری، ابتدا حضور این پارجودوکار در ترکیب کاروان ایران را متزلزل و در ادامه کاملاً منتفی کرد.
وحید نوری در شرایطی حضور در بازی‌های پارالمپیک را از دست داد که در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو قهرمان شده بود و مهمتر اینکه مدال طلای دوره پیشین پارالمپیک را هم در اختیار داشت و از همین رو یکی از ورزشکارانی بود که در پیش بینی‌ها یک مدال طلا برای او کنار گذاشته شده بود اما با اتفاق رخ داده که منجر به حذف نوری از ترکیب کاروان ایران شد، مدال طلای او هم از دست رفت.

بدین ترتیب کاروان ۶۶ نفره ورزش جانبازان و توان یابان ایران در پاریس از دستیابی به دو مدال قطعی طلا محروم شد و همین مسئله عملکرد کلی این کاروان به خصوص برای دفاع از عملکرد دوره پیشین را سخت‌تر از حد تصور می‌کند.
کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو با ۶۲ ورزشکار شرکت کرد و موفق شد با مجموع ۲۴ مدال شامل ۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز در رده سیزدهم بازی‌های قرار بگیرد. این جایگاه با دو پله صعود نسبت به پارالمپیک ریو به دست آمد و بهترین نتیجه ورزش ایران در ادوار مختلف بازی‌های پارالمپیک شد.
به طور حتم مسئولان ورزش جانبازان و توان یابان ایران امیدوار به تکرار این جایگاه و حتی بهبود آن در پایان بازی‌های ۲۰۲۴ بودند و قطعاً برای رسیدن به این مهم روی طلای مرحوم رشید مسجدی و وحید نوری هم حساب کرده بودند. ورزشکاران طلایی که حالا در ترکیب کاروان ایران نیستند و این تکرار جایگاه سیزدهمی قبل را هم سخت می‌کند چه برسد به بهبود آن را به خصوص که کاروان اعزامی به پاریس زهرا نعمتی را هم در اختیار ندارد تا روی طلای او هم مانور داشته باشد.
زهرا نعمتی در پارالمپیک توکیو موفق شد برای سومین بار متوالی در ریکرو انفرادی صاحب مدال طلا شود. اگرچه او در بازی‌های پاراآسیایی هم به مدال آوری کاروان ایران کمک کرد اما روندی که در تمریناتش داشت در نهایت منجر به کنار رفتنش از ترکیب اعزامی به پاریس شد.
بنابراین کاروان ایران در پارالمپیک پاریس، دو ورزشکار طلایی و یک مدافع قهرمانی را در اختیار ندارد و این یعنی افت عیار طلای کاروان ایران.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره