نماد آخرین خبر

شکایت از طرح جدید فیفا؛ به فکر بازیکنان نیستید

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
شکایت از طرح جدید فیفا؛ به فکر بازیکنان نیستید

ورزش 3/فیفا به دلیل برنامه‌ جام باشگاه‌های جهان وارد نبرد حقوقی شده است.
پس از آن که لیگ‌های معتبر و اتحادیه‌های مربوط به حقوق بازیکنان شکایت خود را به کمیسیون اروپا اعلام کردند، مناقشه داغی بر سر جام باشگاه‌های جهان و کنترل فیفا بر تقویم فوتبال، آغاز شد.
نهاد فیف‌پرو(Fifpro) که اتحادیه‌های فوتبالیست‌های حرفه‌ای و لیگ‌های اروپایی، تحت پوشش آن قرار دارند امروز این شکایت را اعلام کرد.
این نهاد استدلال می‌کند که فیفا از مشورت آن‌ها در مورد تغییرات در تقویم خودداری کرده است. فرمت جدید جام باشگاه‌های جهان که قرار است تابستان آینده آغاز شود، اصلی ترین موضوع این شکایت است.

در بیانیه رسمی این نهاد می‌خوانیم:"پس از تصمیمات دستگاه‌های اجرایی مربوطه، لیگ‌های اروپایی و فیف‌پرو اروپا به طور مشترک شکایت رسمی به کمیسیون اروپا را علیه فیفا در مورد چالش‌های تقویم مسابقات فوتبال ارائه خواهند کرد.

برای چندین سال، لیگ‌ها و اتحادیه‌های بازیکنان بارها از فیفا خواسته‌اند که روندی شفاف و عادلانه در مورد تقویم مسابقات بین‌المللی ایجاد کند. آخرین درخواست رسمی قبل از کنگره و شورای فیفا در ماه می 2024 ارسال شد. فیفا پیوسته از گنجاندن لیگ‌های ملی و اتحادیه بازیکنان در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها خودداری کرده است."
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم:"مسابقات و تقویم آن اکنون فراتر از حد اشباع شده و سلامت بازیکنان را به خطر می‌اندازد. تصمیمات فیفا در سال‌های گذشته بارها به نفع رقابت‌ها و منافع تجاری خود، باعث نادیده گرفتن مسئولیت‌های آن به‌عنوان یک نهاد حاکم و آسیب به منافع اقتصادی لیگ‌های ملی و رفاه بازیکنان بوده است.
لیگ‌‌های ملی و اتحادیه‌های بازیکنان که نماینده منافع همه باشگاه‌ها و همه بازیکنان در سطح ملی هستند و روابط کاری را از طریق راه حل های مورد توافق جمعی تنظیم می‌کنند، نمی‌توانند بپذیرند که مقررات جهانی به طور یکجانبه تصمیم گیری شود. اقدامات قانونی اکنون تنها گام مسئول لیگ‌های اروپایی و اتحادیه‌های بازیکنان برای محافظت از فوتبال، اکوسیستم و نیروی کار آن در برابر تصمیمات یکجانبه فیفا است."
در پاسخ به این شکایت فیفا نوشته تقویم فعلی این نهاد به اتفاق آرا توسط شورای فیفا تایید شده که شامل فیف‌پرو و ​​اتحادیه‌ لیگ‌هاست. با این حال، آن تقویم شامل جام باشگاه‌های جهان 2025 نمی شد.
در این بیانیه آمده است:"تقویم فیفا تنها ابزاری است که تضمین می‌کند فوتبال بین‌المللی می‌تواند در کنار فوتبال باشگاهی داخلی و قاره‌ای به بقا، همزیستی و شکوفایی ادامه دهد. برخی لیگ‌ها در اروپا -که خود سازمان‌دهنده و تنظیم‌کننده مسابقات هستند- با منافع شخصی تجاری و بدون توجه به سایرین در جهان عمل می‌کنند. ظاهراً این لیگ‌ها تقویمی پر از تورهای دوستانه و تابستانی را ترجیح می‌دهند که اغلب شامل سفرهای جهانی گسترده است. در مقابل، فیفا باید از منافع کلی فوتبال جهان، از جمله حمایت از بازیکنان، در همه جا و در تمام سطوح بازی محافظت کند."
اولین جام باشگاه‌های جهان با 32 تیم قرار است تابستان آینده در آمریکا برگزار شود و باشگاه‌هایی از جمله رئال مادرید، چلسی و منچسترسیتی اعلام کرده‌اند که در آن شرکت می‌کنند.
 


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره