نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

آغاز مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

منبع
تسنيم
بروزرسانی
آغاز مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

تسنیم/مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ آغاز شد.
مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک 2024 پاریس از ساعت 19:30 امروز به وقت محلی (21 به وقت تهران) بر روی رودخانه سن در پایتخت فرانسه آغاز شد.
کاروان ایران نیز با 32 نفر از جمله ورزشکاران، مربیان و مسئولان فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک در مراسم افتتاحیه المپیک 2024 حضور دارد.

برنامه کامل بازی‌های نمایندگان ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴


مقامات سیاسی بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، قطر، موناکو، اسپانیا و ... به همراه توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، تماشاگر این مراسم هستند.


در ابتدای مراسم افتتاحیه کلیپی از حمل مشعل توسط زین‌الدین زیدان اسطوره فوتبال فرانسه پخش شد.


قایق کاروان یونان، اولین قایقی بود که روی روخانه سن به حرکت درآمد.
ح

حرکت قایق کشورهای مختلف روی روخانه سن به ترتیب و با نظم انجام می‌پذیرفت و هر کدام از ورزشکاران پرچم کشورشان را در دست داشتند.

روی دیوار پل‌هایی که قایق‌ها از زیر آنها رد می‌شد نماهایی از رشته‌های ورزشی مختلف و المپیک در دوره باستان دیده می‌شد.

دودی به شکل پرچم فرانسه در ابتدای حرکت قایق‌ها در مراسم افتتاحیه رودخانه سن را مزین کرده بود.

متناسب با تعداد ورزشکاران هر کشور اندازه قایقی که آنها را حمل می‌کرد نیز متفاوت بود.
مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس زیر بارش شدید باران برگزار شد.


جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیز در مراسم افتتاحیه حضور دارد.

بارش باران در شهر پاریس کار خبرنگاران و عکاسان را برای پوشش مراسم افتتاحیه المپیک پاریس دشوار کرده بود.
تعدادی از مردم شهر پاریس از بالکن‌ خانه‌های اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه، تماشاگر این مراسم هستند.

هواپیماهایی بر فراز آسمان محل برگزاری مراسم افتتاحیه، حرکت نمایشی اجرا کردند.

* درحالی که مراسم افتتاحیه المپیک 2024 روی رودخانه سن در حال برگزاری بود، «ناتان پائولین» طناب‌باز فرانسوی نیز اجرای برنامه می‌کرد.


* گروه ورزشکاران ایران که با نمایندگان کشورهای اندونزی و هند روی یک قایق قرار گرفته بودند، از روی رودخانه سن محل برگزاری افتتاحیه بازی‌های المپیک 2024 پاریس عبور کردند.

*عبور کاروان ایران از روی رودخانه سن محل برگزاری افتتاحیه بازی‌های المپیک 2024 پاریس
* ماکت برخی از آثار موجود در موزه لوور، در مسیر حرکت قایق‌ها در رودخانه سن قرار گرفته است.

 *ورزشکاران کشور فلسطین هنگام عبور از روی رودخانه «سن» در مراسم افتتاحیه المپیک 2024 علامت پیروزی نشان دادند. این در حالی است که کاروان رژیم صهیونیستی در هنگام عبور از رود سن در مراسم افتتاحیه المپیک هو شد.
* گروه ارکستر و موسیقی در شرایطی سخت برای اجرای زنده در مراسم افتتاحیه آماده شد.
* کاروان ورزشکاران آمریکا با پرچمدای لبران جیمز سوپراستار NBA از رودخانه سن عبور کرد.
* کاروان فرانسه، آخرین کاروانی بود که در میان تشویق مردم این کشور از رودخانه سن عبور کرد. با ورود کاروان فرانسه، برج ایفل با نورافشانی چهره‌ای متفاوت پیدا کرد.

 *عوامل برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک، اقدام به جمع‌آوری آب باران از روی محل برگزاری این مراسم کردند.

یک سوارکار با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) سوار بر یک اسب فلزی روی رودخانه سن حرکت کرد تا به محل اصلی برگزاری مراسم افتتاحیه برسد.


* بعد از عبور پرچم المپیک از روی رودخانه سن، این پرچم روی دوش شوالیه‌ای که پیراهنی نقره فام بر تن داشت و صورتش پوشیده شده بود، سوار بر اسبی سفید به سمت محلی برده شد که قرار بود در آن برافراشته شود. نکته جالب توجه اینکه فرد یادشده را خیل داوطلبان که پرچم کشورهای مختلف را در دست داشتند، همراهی می‌کردند. پرچم بعد از گذر از صحنه‌ای که به شکل برج ایفل بود، با شکوهی وصف‌ناپذیر برافراشته شد.



 تونی استانگوت رئیس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک 2024 پاریس بعد از برافراشته شدن پرچم گفت: تشکر از همه کسانی که به پاریس علاقه‌مند هستند و در این مکان حضور دارند. ما اینجا در کنار برج ایفل در کنار همه ورزشکاران قرار است یک جشن بزرگ را برگزار کنیم. امروز جشنی را برگزار می‌کنیم که تا به حال برگزار نشده و این برای اولین بار است که مراسم افتتاحیه بیرون از ورزشگاه انجام می‌شود. این بازی‌های المپیک است که ما را در دنیا بزرگ‌تر و معتبرتر می‌کند. ما اینجا همگی کنار هم جمع شده‌ایم و از مردم مارسی و لیل هم تشکر می‌کنیم که میزبان این بازی‌ها در فرانسه هستند. همچنین از همه داوطلبانی که به اینجا آمده‌اند، تشکر می‌کنیم.


وی در ادامه افزود: مرسی از این فرصتی که به فرانسه داده شد تا این دوره را میزبانی کند. ما امروز قرار است با برگزاری این بازی‌ها، ایده اصلی المپیک را به همگان اعلام و دوستی و صلح را ترویج کنیم. ما با برگزاری المپیک می‌توانیم به جوانان این فرصت را بدهیم که با ورزش خودشان را به مردم جهان نشان بدهند. ورزشکاران و جوانان با هر مذهبی، در کنار هم حضور دارند و ما برای‌شان رقابتی را برگزار می‌کنیم که شما خواهید دید.
«در واقع این ورزش و المپیک است که می‌تواند بین ورزشکاران و کشورها اتحاد و همبستگی را ایجاد کند.»، رئیس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک 2024 ضمن بیان این جمله یادآور شد: پاریس شهر شما خواهد بود. پس به خانه خودتان خوش آمدید. امشب قرار است از ورزشکاران شرکت‌کننده بابت حضور در این بازی‌ها تقدیر شود. شما وقتی با پرچم کشور خود حاضر می‌شوید، نماینده کشورتان در این بازی‌ها هستید. ما به‌عنوان برگزارکننده مسابقات، عاشق شما و این بازی‌ها هستیم.
* توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک نیز در مراسم افتتاحیه اظهار داشت: ورزشکاران عزیز و مسئولان برگزاری رقابت‌ها، زمان بزرگ بالاخره فرا رسید و رقابت‌ها آغاز شد. به فرانسه خوش آمدید. از همه فرانسوی‌ها بابت همکاری در برگزاری این بازی‌ها تشکر می‌کنم. از کمیته برگزاری بازی‌ها ممنونم. از همه نیروهای امنیتی و پلیس هم ممنونم که در برگزاری این مراسم کمک زیادی کردند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اولین روز المپیک 2024 پاریس توسط ورزشکاران مرد و زن به طور مساوی قرار است برگزار شود. ما خوشحالیم که در پاریس حضور داریم و وقتی اینجا را می‌بینیم، بیشتر عاشق جذابیت‌های آن می‌شویم. برگزاری المپیک یک تجربه غیرقابل انکار و فراموش‌نشدنی است، به ویژه در شهر پاریس پایتخت فرانسه. پاریس شهری است که بنیانگذار المپیک نوین، آن را در سال 1900 در اینجا برگزار کرد. اینجا شهر هنر و عشق است و بناهای زیادی در آن قرار گرفته است. قرار گرفتن در اینجا، امکانی است که برای شما فراهم شده است. اکنون امیدواریم رویدادی که برای شما در نظر گرفته‌ایم، به گونه‌ای باشد که در آن صحبتی از تبعیض نباشد.


رئیس کمیته بین‌المللی المپیک همچنین تصریح کرد: به‌عنوان ورزشکاران المپیکی ما نه تنها به همدیگر احترام می‌گذاریم، بلکه قائل به برابری هستیم. یکی از محاسن المپیک ایجاد همبستگی بین ملت‌هاست. ما همگی با هم از شما حمایت می‌کنیم و ما با هم متحد می‌شویم. به همه شما اعلام می‌کنم؛ المپین‌ها به پاریس خوش آمدید. ما در جهان و برگزاری المپیک تنها نیستیم و تنها مسئولان این رقابت‌ها نیستیم. المپین‌های سراسر جهان از هر کسی دعوت می‌کنم تا با ما همراه باشند. ما اینجا هستیم تا از شرایطی که ورزش برای‌مان فراهم کرده است، لذت ببریم. صلح چیزی است که می‌تواند ما را با هم متحد کند و المپیک نماد این کار است. به همین دلیل است که می‌خواهم بگویم قلب ما احساساتی شده است، از اینکه شما در اینجا برای برگزاری مراسم حضور دارید. از همگی دعوت می‌کنم تا امشب را در فرانسه با هم جشن بگیریم.

* مشعل المپیک از سوی فردی که از زیر زمین بیرون آمد، به زیدان تحویل داده شد و او در میان تشویق هواداران و حاضران، پس از طی کردن مسافتی کوتاه آن را به رافائل نادال تنیسور مطرح اسپانیایی داد.
* نور افشانی بسیار زیبایی بر روی برج ایفل انجام شد و این موضوع تشویق حاضران در محل برگزاری افتتاحیه را به دنبال داشت.

 


 
.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره