نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

«افتضاحیه‌»ای در حد المپیک؛ وقتی هیچ چیز سر جایش نبود

منبع
ميزان
بروزرسانی
«افتضاحیه‌»ای در حد المپیک؛ وقتی هیچ چیز سر جایش نبود

میزان/مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در نازل‌ترین سطح ممکن برگزار شد.
مراسم افتتاحیه سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک در حالی برگزار شد که مسئولان این مسابقات از مدت‌ها قبل وعده برگزاری مراسمی متفاوت، هیجان‌انگیز و خاص را داده بودند، اتفاقی که نیفتاد؛ البته افتتاحیه خاص شد، اما با خاطراتی منفی و به یادماندنی.
درحالی که انتظار می‌رفت مانند المپیک‌های قبلی شاهدی مراسمی استثنایی به عنوان مراسم افتتاحیه باشیم، اما شاهد برگزاری مراسمی ابتدایی و بدون برنامه بودیم که سازماندهی ضعیف برای آن باعث آبروریزی مضاعفی شده بود.
از صف‌های طویل ورود به محل برگزاری افتتاحیه گرفته تا بی‌نظمی‌های عجیب و غریب بعد از بارش شدید باران.
به نظر نمی‌رسد برای کشوری که مدعی تأثیرگذاری در سیاست‌گذاری جهانی است، پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی کار چندان سختی نباشد، اما دریغ از همین ابتدایی‌ترین مورد.
اینکه چطور فرانسوی‌ها نمی‌دانستند، نتوانستند یا نخواستند با مراجعه به پیش‌بینی‌های معتبر هواشناسی و اطلاع از شرایط جوی،‌ با یک تغییر زمان ساده از این همه اتفاق منفی جلوگیری کنند موضوعی است که تنها خودشان می‌توانند به آن پاسخ دهند، اما آنچه روشن و مبرهن است این است که قریب به اتفاق حاضران در مراسم افتتاحیه از شرایط رخ داده راضی نبودند.
از تمام این‌ها که بگذریم مدیریت فرانسوی‌ها در مواقع بحران بود. حالا در هر صورت این اتفاق رخ داده و باید فکری برای مدیریت شرایط موجود کرد، اتفاقی که رخ نداد و فرانسوی‌ها آنرا هم به دست تقدیر سپردند. از مدیریت ساده گیت‌های ورودی خبرنگاران گرفته تا عدم ارائه امکانات مناسب به هنگام بارش باران.
در حالی‌که مسئولان برگزاری افتتاحیه می‌توانستند با افزایش گیت‌های ورودی رسانه‌ها و خبرنگاران از ایجاد صف‌های طویل با علم به اینکه قطعاً رسانه‌های زیادی برای پوشش این رویداد بزرگ خواهد آمد، همانطور که ثبت‌نام کرده بودند، جلوگیری کنند، اما در همین مورد به ظاهر ساده هم عاجز بودند.


فرانسوی‌ها تنها ۲ گیت ورودی را به رسانه‌ها اختصاص داده بودند که باعث معطلی چند ساعته، ایجاد صف‌های طولانی و گلایه رسانه‌ها شد.
اگر به این مورد هم به دیده اغماض بنگریم، نوبت به موضوع مدیریت بارش باران می‌رسد. اگر فرض کنیم که سهل‌انگاری باعث عدم پیش‌بینی شرایط موجود شده بود، اما این فرصت وجود داشت تا با ارائه خدمات بهتر از بغرنج‌تر شدن اوضاع جلوگیری کرد، اتفاقی که نه تنها رخ نداد بلکه تلاشی هم برای بهبود اوضاع انجام نشد.
در حالی‌که بارش شدید باران تا چندین ساعت از آغاز مراسم افتتاحیه ادامه داشت، اما فرانسوی‌ها از ارائه ابتدایی‌ترین امکانات برای مدیریت اوضاع درمانده بودند، به طوریکه همانگونه که از تصاویر ثبت شده پیداست، نه تنها اهالی رسانه بلکه حتی میهمانان ویژه مراسم هم از گزند بی‌تدبیری میزبان در امان نماندند و آسیب دیدند.


برخی از میهمانان ویژه این مراسم مانند پادشاه اسپانیا، سرنا ویلیامز، تنیسور معروف جهان و ... باوجود قرار گرفتن در جایگاه ویژه که تا حدودی مسقف بود، زودتر از موعد مقرر اقدام به ترک مراسم کردند که نشان از نارضایتی آن‌ها داشت.
از سوی دیگر کشور‌ها همواره سعی می‌کنند بهترین ایده‌ها و برنامه‌های خود را در چنین مراسمی به نمایش بگذارند؛ از نمایش آیین‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم خود گرفته تا نمایش توسعه یافتگی و پیشرفت خود، اما از این موارد هم خبری نبود.
فرانسوی‌ها به ابتدایی‌ترین شکل ممکن و با استفاده ناشیانه از تصاویر آرشیوی به هر صورت ممکن افتتاحیه را برگزار کردند؛ بدون هیچ نوآوری و خلاقیتی و شاید اگر زیبایی ذاتی برج ایفل در کنار نورافشانی‌های انجام شده نبود دیگر هیچ حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند.
در هر حال به نظر می‌رسد فارغ از هرگونه منفی نگری شاهد یکی از ضعیف‌ترین مراسم افتتاحیه المپیک بودیم که هیچ حرفی برای گفتن نداشت و فقط برگزار شد تا برگزار شده باشد؛ «افتضاحیه»‌ای در سطح المپیک! که در خاطر همه خواهد ماند.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر