نماد آخرین خبر

المپیک صلح با یک خون‌آشام!

منبع
فارس
بروزرسانی
المپیک صلح با یک خون‌آشام!

فارس/یک بام و دوهوای کمیته بین المللی المپیک در قبال اسرائیل و روسیه صدای جهان را درآورد.
 «کُشتن 400 ورزشکار و نابودی 400 زیرساخت ورزشی فلسطین نقض صریح منشور المپیک است»، این اظهارات گلایه آمیز عابد، خبرنگار ورزشی فلسطینی از صدور مجوز حضور اسرائیلی‌ها در المپیک پاریس است.اسرائیل از زمان آغاز جنگ علیه غزه 9 استادیوم ورزشی این شهر را با خاک یکسان کرده و تنها یک ورزشگاه باقی مانده است.اسرائیل 90 درصد زیرساخت‌های ورزشی غزه را نابود کرده و این با قوانین المپیک تضاد دارد.
نمونه‌ بارز اقدام کمیته بین المللی المپیک در تحریم کشوری در صورت ضرر به زیرساخت‌های ورزشی کشور دیگر، روسیه است. کمیته بین المللی المپیک دلیل تحریم روسیه را اشغال سازمان‌های ورزشی اوکراین می‌داند و همچنین در این جنگ بسیاری از ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی اوکراین تخریب شده‌اند.


نشریه آس می‌نویسد که استدلال کمیته بین المللی المپیک برای حذف روسیه و ماندن اسرائیل در رقابت‌های المپیک «کافی نیست» و حضور اسرائیلی‌ها در مسابقات المپیک پاریس «باعث اعتراض شدیدی» شده است.بر اساس گزارش رسانه اسپانیایی، قوانین IOC اجازه نمی‌دهد که ورزشکارانی که در جنگ علیه کشوری حضور داشتند در المپیک باشد ولی «بسیاری از ورزشکاران اسرائیلی سربازان این نظام هستند که در حمله به خاک فلسطین شرکت داشتند».
اولین محرومیت کشوری در بازی‌های المپیک به سال 1920 در آنتورپ بلژیک برمی‌گردد، جایی که آلمان، اتریش، مجارستان، بلغارستان و ترکیه به دلیل نقش و مشارکت در جنگ جهانی اول محروم شدند.آلمان همچنین به دلیل پیامدهای جنگ جهانی اول از بازی‌های المپیک 1924 در پاریس نیز محروم شد.بازی‌های المپیک تابستانی 1948 که در لندن برگزار شد، آلمان و ژاپن را در نتیجه نقش داشتن در جنگ جهانی دوم محروم شدند.آفریقای جنوبی از سال 1964 تا 1992 به دلیل تبعیض نژادی در نتیجه رژیم آپارتاید از بازی‌های المپیک محروم شد.


توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک می‌گوید که «موضوع اسرائیل با روسیه فرق می‌کند» چون روس‌ها بسیاری از زیرساخت‌های ورزشی اوکراین را نابود کردند و تحت تصرف خود درآوردند به همین خاطر حق حضور در المپیک را ندارند.در مقابل عبدالجواد عمر، کارشناس ورزش می‌گوید که اسرائیل در کرانه باختری بیش از «300 زمین فوتبال» را نابود کرده و «400 مکان ورزشی و 9 استادیوم» را تخریب کرده که برای «محرومیت اسرائیل از المپیک کافی است».
بر اساس گزارش نشریه samidoun، اقدامات کمیته بین المللی المپیک در «نادیده گرفتن نابودی 90 درصد زیرساخت‌های ورزشی فلسطین و کشتار بیش از 700 ورزشکار در غزه» و در مقابل «حمایت همه جانبه از اسرائیل» و «مجوز حضور سربازان اسرائیلی با لباس ورزشکار» در مسابقات المپیک «مصادق بارز نقض قوانین خود است»


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره