نماد آخرین خبر

قانون آفساید مهم‌ترین طلای المپیک را تعیین کرد!

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
قانون آفساید مهم‌ترین طلای المپیک را تعیین کرد!

ورزش 3/بحث و حواشی پیرامون مهم‌ترین فینال رقابت‌های المپیک همچنان ادامه دارد، جایی که نوح لایلز آمریکایی با کمترین اختلاف ممکن توانست به اندازه 0.005 ثانیه زودتر از کیشانه تامپسون از خط پایان عبور کرده و به مدال طلا برسد.
جنجال و حواشی پیرامون مهمترین فینال رقابت‌های المپیک همچنان ادامه دارد. نوح لایلز آمریکایی در یک فینال مهیج المپیک در مسابقه دو ۱۰۰ متر با اختلاف بسیار کمی پیروز شد. امری که برخی از طرفداران را به تردید انداخت. اما این تردیدها با نگاهی به قوانین بی‌اساس هستند.
نوح لایلز سریع‌ترین مرد جهان است زیرا در مسابقه مهیج دو سرعت در پاریس تنها با زمان 0.005 ثانیه زودتر از کیشانه تامپسون به خط پایان رسید، یعنی پس از 9.784 ثانیه. بسیاری از تماشاگران در ابتدا نتیجه دیگری را در این مسابقه دیوانه‌وار در شب یکشنبه دیدند اما زمانی‌که لایلز به عنوان برنده اعلام شد، این موضوع باعث تعجب بسیاری از بینندگان و تماشاگران شد.
بسیاری از هواداران المپیک (و حتی خود لایلز) در ابتدا تصور می‌کردند که تامپسون جامائیکایی زودتر از همه توانسته است که از خط پایان عبور کند و مدال طلا را به دست بیاورد. دلیل این تصور این بود که تامپسون احتمالا با پای خود اول از خط عبور کرد و حتی با سرش نیز اندکی جلوتر به نظر می‌رسید. اما این موضوع تعیین‌کننده نبود.
زیرا طبق قوانین و در مسابقات دو و میدانی، تنه ورزشکاران مهم است. یعنی: کسی که با بالاتنه (بازوها و سر محسوب نمی‌شوند) زودتر از خط عبور کند، برنده است. بنابراین اظهار نظرهای متعدد در شبکه‌های اجتماعی که برخی از آن‌ها حتی به تقلب به ضرر تامپسون اشاره داشتند، بی‌اساس هستند.
لایلز در 34.85 متر نهایی توانست سرعت خود را حفظ کند، در حالی که رقبای او سرعت خود را کاهش دادند. جالب اینکه: لایلز به حداکثر سرعت 43.6 کیلومتر در ساعت رسید.


در ویدیویی که از آنالیز مهیج‌ترین فینال المپیک منتشر شده، نشان می‌دهد که کرلی آمریکایی به همراه مارسل جیکوبز و سیمبینه جامائیکایی، بهترین ری اکشن را به تپانچه استارت مسابقه فینال داشته‌اند و در کمترین زمان ممکن توانسته‌اند استارت بزنند.

با گذشت 30 متر از 100 متر فینال، تامپسون که سرعت 40.6 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده بود، جلوتر از بقیه مسیرش را ادامه می‌داد و شاید باورکردنی نباشد که لایلز در این بخش در رتبه هشتم یعنی آخر قرار داشت!

با سپری شدن 60 متر، لایلز توانست خودش را بالا بکشد و به رتبه سوم برسد، ضمن اینکه سرعت او به 43.5 کیلومتر بر ساعت رسیده بود. با این حال، باز هم این تامپسون بود که در رتبه نخست قرار داشت هر چند که سرعت او 0.4 کیلومتر بر ساعت از رقیب آمریکایی کمتر بود.

اما بالاخره این لایلز بود که توانست زودتر از بقیه از خط پایان عبور کند. ضمن اینکه بیشترین سرعت دونده ها در طول این فینال مهیج نشان می‌دهد که اکثر آنها حد فاصل 60 تا 70 متر توانسته‌اند سرعت بالایی را از خود به ثبت برسانند که به‌طور کلی، لایلز با ثبت سرعت 43.6 کیلومتر بر ساعت، بهتر از بقیه عمل کرده در حالی‌که بیشتری سرعت تامپسون 43.2 کیلومتر بر ساعت بوده، حتی کمتر از سیمبینه که رکورد 43.3 کیلومتر بر ساعت را از خود بر جا گذاشته است.
اما حواشی این فینال به خط پایان آن برمی‌گردد. فینال دو 100 متر، یکی از نزدیک‌ترین مسابقات تاریخ المپیک بوده و نتیجه آن با عکس‌ فینیش مشخص شد. ورزشکاران پس از عبور از خط پایان، با تردید منتظر بودند تا نتایج بر روی صفحه‌نمایش‌های استادیوم استادو فرانس شهر پاریس نشان داده شود، زیرا عبور آن‌ها از خط پایان بسیار میلی‌متری بود. با وجود اینکه در تصویر گرفته شده از بالای استادیوم، به نظر می‌رسید ورزشکار جامائیکایی که با پای خود اول از خط عبور کرده به مدال طلا رسیده است، اما در عکس‌ فینیش نشان داده شد که ورزشکار آمریکایی با سینه خود اول از خط عبور کرده است، بخشی که واقعاً تعیین می‌کند چه کسی برنده مسابقه است.
با اینکه نزدیک‌ترین مرجع به این موضوع برای عموم مردم می‌تواند موقعیت آفساید در فوتبال باشد، جایی که مهاجم با هر بخشی از بدن خود که می‌تواند با توپ بازی کند، از جمله پاها، از مدافع پیشی بگیرد و مرتکب خطا شود، در دو و میدانی این سینه است که تعیین‌کننده پایان مسابقه ورزشکار است. سینه لایلز زودتر از سینه دونده جامائیکایی به خط پایان رسید و او در پاریس قهرمان المپیک شد.
در هنگام عبور از خط پایانی، تامپسون سرش را به جلو انداخت، لایلز سینه‌اش را، و به این ترتیب در یک پایان دیوانه‌وار، دونده آمریکایی پیروز شد. لایلز گفت: "دقیقا همین را می‌خواستم، این مبارزه سخت با رقبای فوق‌العاده قوی"، و با صدای بلند اعلام کرد: "من گرگی میان گرگ‌ها هستم."
عبور او از خط پایان به عنوان نفر اول در لحظه شروع بعید به نظر می‌رسید. زیرا: زمان واکنش او با 0.178 ثانیه در مقایسه با سایر ورزشکاران نسبتا کند بود.

این ستاره آمریکایی، که قبل از فینال ۱۰۰ متر هم ادعاهای بزرگی کرده بود، وعده‌های بیشتری داد. "هیچ لحظه بزرگ‌تری نمی‌توانست وجود داشته باشد. امیدوارم شما مردم، نوح را دوست داشته باشید، زیرا از من چیزهای بیشتری خواهید دید."
لایلز در پاریس سه فرصت دیگر برای کسب طلا دارد: او می‌خواهد در مسابقه ۲۰۰ متر و همچنین با تیم ۴ در ۱۰۰ متر امدادی پیروز شود


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره