نماد آخرین خبر

زنده از تشک‌های کشتی پاریس

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
زنده از تشک‌های کشتی پاریس

ورزش 3/ بالاخره طلسم شکست و شادی به کاروان ورزش ایران در پاریس رسید. بعد از 10 روز بی‌مدالی در بازی‌های المپیک 2024، بار دیگر این کشتی بود که جور بقیه را کشید؛‌ دیشب یک برنز به دست آمد و امشب هم امید همه به طلایی‌شدن مدال دوم است. امین میرزازاده دیشب اولین‌ها را رقم زد، او اولین مدال کاروان ایران در پاریس را گرفت و اولین مدال سنگین‌وزن کشتی فرنگی ایران در تاریخ بازی‌های المپیک را صاحب شد. رنگ مدال او برنز بود. امشب هم هادی ساروی در فینال کشتی می‌گیرد و نقره ‌حداقل مدالی است که نصیب او، کشتی و کاروان ایران می‌شود.
اولین طلا؟
ساروی که در وزن 97 کیلوگرم کشتی‌ می‌گیرد، برای دومین‌ بار بازی‌های المپیک را تجربه می‌کند. او که در بازی‌های توکیو مدال برنز گرفته بود، حالا در پاریس با قرعه مناسبی که داشته می‌تواند مدال خوش‌رنگ‌تری بگیرد. ساروی برای رسیدن به فینال کشتی‌گیرانی از آمریکا، قرقیزستان و مصر را شکست داد. او در دور اول جوزف رائو از آمریکا را با نتیجه 10 بر یک برد و در کشتی دوم جوزوپیکوف قرقیزستانی را با یک نمایش عالی و با حساب 8 بر صفر از پیش رو برداشت و به نیمه‌نهایی رسید. آخرین کشتی‌گیری که ساروی دیشب با او روبه‌رو شد، محمد الساید از مصر بود. ساروی برای شکست دادن این کشتی‌گیر هم کار خیلی سختی نداشت و 6 بر صفر به پیروزی رسید و فینالیست شد. کشتی‌گیر ایران ولی امشب در فینال کار راحتی ندارد. او باید با آرتور الکسانیان که 10 مدال جهان و المپیک دارد، رقابت کند. الکسانیان در 3 المپیک گذشته مدال‌های طلا، نقره و برنز گرفته و حضور در فینال بازی‌های پاریس برای او به منزله رسیدن به چهارمین مدال المپیک است. الکسانیان 32ساله است و گرفتن طلا برای ساروی که 6 سال از او کوچک‌تر است، دور از دسترس نیست.


پوشش زنده:

**در مرحله یک چهارم نهایی وزن 87 کیلوگرم علیرضا مهمدی برابر آرکادیوز کولینیچ از لهستان قرار گرفت. با اینکه داوران اخطار اول را به مهمدی دادند و امتیاز اول به کشتی گیر لهستانی رسید، اما در ادامه این دلاور خوزستانی با اجرای یک کول انداز تماشایی 4 امتیاز گرفت. همچنین اخطار داوران به حریف و اجرای یک بارانداز در خاک هم باعث شد نتیجه کشتی 7-1 شود. در تایم دوم هم نمایش دیدنی مهمدی ادامه داشت و او قبل از پایان وقت قانونی کشتی 10-1 برنده شد تا به نیمه نهایی برسد.

**لوئیس اورتا سانچز قهرمان جهان و المپیک از کوبا حریف اسماعیلی در دور بعد شد تا یک نبرد انتقامی برای فرنگی کار جوان ایرانی شکل بگیرد. این قهرمان کوبایی چند ماه قبل در تورنمنت مجارستان روی غفلت ثانیه های آخر اسماعیلی و به خاطر رها کردن کشتی توانست او را شکست دهد. حالا بهترین فرصت برای اسماعیلی است تا هم انتقام آن اتفاق را بگیرد و هم خودش را به یک قدمی فینال المپیک برساند.

**سعید اسماعیلی نماینده وزن 67 کیلوگرم در نخستین مسابقه خود برابر حریفی از الجزایر با نتیجه 10-0 در کمتر از 3 دقیقه به پیروزی رسید و راهی دور بعد شد. اسماعیلی که جوانترین کشتی گیر ایرانی حاضر در پاریس به شمار می رود، بعد از اجرای یک سالتو بارانداز دیدنی به خاطر گرفتن دوبنده اش توسط حریف و خاک کردن کشتی گیر الجزایری توانست 4 امتیاز دیگر کسب کند و با اقتدار برنده کشتی لقب بگیرد.

**حمید سوریان هم از روی سکوها نظاره‌گر عملکرد فرنگی‌کاران ایرانی است و گاهی اوقات با فریادهای خود آنها را راهنمایی می‌کند.

**مهمدی در یک چهارم نهایی به مصاف کولینیچ از لهستان می‌رود که موفق به شکست دادن علی چنگیز قهرمان جهان از ترکیه شده بود.

**شروع طوفانی علیرضا مهمدی در 87 کیلوگرم. او در دور نخست در یک کشتی زیبا و یک طرفه با نتیجه ۹‌ بر صفر مونوز از کلمبیا را شکست داد و گام به یک‌چهارم نهایی گذاشت. فن تماشایی مهمدی که 5 امتیاز از سوی داوران دریافت کرد، باعث تشویق تماشاگران حاضر در سالن شد.



**علی چنگیز قهرمان ترکیه‌ای وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی که یکی از حریفان اصلی علیرضا مهمدی در المپیک محسوب می‌شد، در دور اول با نتیجه ۵ بر ۳ مغلوب آرکادیوز کولینیچ از لهستان شد تا اولین شگفتی این وزن رقم بخورد.

**به گفته هادی عامل، ویزای علیرضا سرلک، نماینده 57 کیلوگرم ایران صادر شده و در صورت پیدا بلیت برای سفر به پاریس، این کشتی گیر می تواند خودش را به مسابقات فردا برساند.

**همزمان با شروع مسابقات کشتی آزاد المپیک، اتحادیه جهانی کشتی با انتشار این عکس دوبنده امضا شده حسن یزدانی را به عنوان یک هدیه ویژه برای مخاطبانش قرار داده است.



**واکنش محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در سه دوره اخیر المپیک، به کسب مدال برنز توسط امین میرزازاده.

**ماجرای 57 کیلوگرم نیز برای ایران کاملا پیچیده شده است. تا چند روز قبل ایران در این وزن سهمیه نداشت، اما دیروز اعلام شد با توجه به مصدومیت کشتی‌گیر صربستانی سهمیه به ایران رسیده و قرار است میلاد والی‌زاده به پاریس اعزام شود. سپس نام علیرضا سرلک در لیست اولیه اتحادیه جهانی دیده شد. به هر حال باید دید تا فردا سرلک یا والی‌زاده می‌توانند خودشان را به پاریس برسانند و در مسابقات شرکت کنند یا خیر.


**جدا از برگزاری مسابقات کشتی فرنگی، امروز یک اتفاق هیجان انگیز دیگر هم در کشتی آزاد رخ خواهد داد. قرعه‌کشی اوزان 57 و 86 کیلوگرم برگزار می‌شود و حسن یزدانی رقبای خود را خواهد شناخت. بدون شک همه منتظر هستند تا بدانند برخورد آرون بروکس آمریکایی با حسن یزدانی در چه مرحله‌ای اتفاق خواهد افتاد، اتفاقی که ممکن است در همان دور نخست نیز رخ دهد

شروع روز سوم با پدیده کشتی ایران
اما در روز سوم مسابقات کشتی بازی‌های المپیک پاریس، دو فرنگی‌کار دیگر ایران روی تشک می‌روند که هر دو قرعه نسبتا دشواری دارند و در مسیر رسیدن به فینال باید قهرمانان جهان را شکست دهند. قرعه‌ها سخت است اما کاروان ایران حساب ویژه‌ای روی مدال آنها باز کرده ‌و کسب مدال برای سعید اسماعیلی 21ساله و علیرضا مهمدی 22ساله هم دور از دسترس نیست. اگر امروز، روز این دو کشتی‌گیر خوزستانی‌ باشد و آنها خوب هدایت شوند، باید منتظر مدال‌های آنها ماند.
دفاع از طلای توکیو
سعید اسماعیلی در وزنی روی تشک می‌رود که در المپیک توکیو طلای آن به ایران رسید. محمدرضا گرایی در بازی‌های 2020 با شکست تمام رقبایش در وزن 67 کیلوگرم صاحب مدال شد و در جهانی 2021 طلایش را تکرار کرد. گرایی در جهانی 2022 به مدال نقره رسید و در جهانی 2023 صاحب مدال برنز شد. او با همه این افتخارات مغلوب پدیده 21ساله‌ای شد که بسیاری معتقدند می‌تواند اسمش را در کشتی ماندگار کند. 


اسماعیلی از سخت‌ترین مسیر به رقابت رودررو با گرایی رسید و در دو دیدار متوالی موفق شد رقیب عنواندار خود را شکست دهد. در تورنمنت مجارستان درحالی‌که اسماعیلی مقابل سانچز کوبایی تا ثانیه‌های پایانی پیش بود، خیلی زود جشن پیروزی‌ گرفت و حریف با استفاده از موقعیت، در لحظه‌های آخر امتیاز گرفت و کشتی را برد. اسماعیلی می‌تواند پدیده المپیک 2024 باشد؛ البته اگر اشتباهی شبیه اشتباه مجارستان را مرتکب نشود. ماته نِمس صربستانی، لوئیس اورتا سانچز کوبایی، کیوتارو سوگابه ژاپنی، پرویز نصیبوف اوکراینی، حسرت جعفروف آذربایجانی از رقبای اصلی اسماعیلی جوان محسوب می‌شوند.
تغییر وزن و کسب سهمیه
علیرضا مهمدی در حالی در وزن 87 کیلوگرم ‌روی تشک می‌رود که ایران در المپیک قبلی سهمیه‌ای در این وزن نداشت و مهمدی با تغییر وزن از 82 به 87‌ کیلوگرم، موفق شد سهمیه پاریس را به‌دست بیاورد. او سال 2023 مدال نقره جهان را در وزن 82 کیلوگرم گرفت و حالا در مسیر مدال المپیک دیوید لوسونچی از مجارستان، علی چنگیز از ترکیه، رفیق حسین‌اف ‌از آذربایجان، نورسلطان تورسینوف از قزاقستان، تورپال بیسلطانوف از دانمارک و ژان بلنیوک اوکراینی را در پیش دارد. مهمدی سهمیه المپیک را با اقتدار در مسابقات قرقیزستان کسب کرد و حالا برای تاریخ‌سازی در پاریس روی تشک می‌رود.


قرعه‌های سخت
عصر دیروز قرعه‌کشی وزن‌هایی که امروز مسابقه دارند، انجام و حریفان کشتی‌گیران مشخص شد. طبق این قرعه، کشتی‌گیران ایران کار راحتی ندارند:
سعید اسماعیلی در وزن 67 کیلوگرم در دور نخست به مصاف اسحاق قایو از الجزایر می‌رود و اگر برنده این کشتی باشد، باید با برنده دیدار سوگابه از ژاپن و سانچز کوبایی، قهرمان جهان و المپیک کشتی بگیرد. 
در وزن ۸۷ کیلوگرم نیز علیرضا مهمدی در دور نخست با مونوز از کلمبیا مبارزه می‌کند و اگر به پیروزی برسد، در مرحله یک‌چهارم نهایی باید به مصاف برنده علی چنگیز از ترکیه و کولینیچ از لهستان برود.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره