نماد آخرین خبر

خداحافظی اسطوره زنده فوتبال زنان

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
خداحافظی اسطوره زنده فوتبال زنان

ورزش 3/مارتا، اسطوره زنده فوتبال زنان جهان، با شکست دیروز برزیل از آمریکا در فینال المپیک خداحافظی خود از بازی های ملی را اعلام کرد.
 مارتا (38 ساله) که به عنوان اسطوره زنده فوتبال زنان برزیل شناخته می شود، ششمین حضور خود در المپیک را با مدال نقره به پایان رساند و به کارش در سلسائو پایان داد.
تیم فوتبال زنان برزیل در فینال فوتبال زنان المپیک 2024 پاریس دیروز در پارک دو پرنس پاریس فرانسه برگزار شد، با نتیجه 0-1 مغلوب ایالات متحده شد و نتوانست مدال طلا را کسب کند. برزیل با این باخت سومین مدال نقره المپیک تاریخ خود را به دست آورد (2004، 2008، 2024).
فوتبال زنان در بازی‌های آتلانتا در سال 1996 به عنوان یک ورزش المپیک رسمی پذیرفته شد.
در هشت دوره بازی های فوتبال زنان که تا المپیک پاریس امسال برگزار شد، برزیل سه بار دوم شده و سه بار بدون مدال به مقام چهارم رسیده است


با این حال، مارتا، "ستاره کهنه کار" فوتبال زنان برزیل که بیش از هر کس دیگری مدال طلای المپیک را می خواست، لبخند درخشان خود را از دست نداد و بعد از باخت هم تیمی های از جمله "برادر زاده" خود را که اشک می ریخت دلداری داد. بازیکنی که بیشترین توجه رسانه ها را در فوتبال زنان در المپیک پاریس به خود جلب کرد، مارتا بود.
مارتا، 38 ساله یک "افسانه زنده" است و یکی از بهترین ورزشکاران زن تمام دوران محسوب می شود.
مارتا با نام مستعار "پله زنان" شش بار برنده بهترین بازیکن سال فیفا (2006، 2007، 2008، 2009، 2010، 2018) شد و شش بار در جام جهانی زنان بازی کرد و 17 گل به ثمر رساند، بیشترین گل در تاریخ جام جهانی زنان.
علاوه بر این او تاکنون 6 بار در بازی های المپیک شرکت کرده و در هر 5 دوره قبلی رکورددار گلزنی بوده است.
مارتا اولین نفری بود که در بین مردان و زنان در پنج دوره متوالی المپیک گلزنی کرد. اما متأسفانه مارتا در مسابقات پاریس گلی نزد.


مارتا تصمیم گرفته است که المپیک پاریس "آخرین المپیک" او باشد و بعد از نقره ای دیگر، با این بازی ها وداع کرد. او در پایان گفت که بعید است حتی در جام جهانی بعدی نیز حاضر باشد: «امروز آخرین بازی مسابقه رسمی و همچنین المپیک بود. شما دیگر من را در تیم ملی نخواهید دید. البته از فوتبال ناپدیده نمی شوم و نزدیک خواهم ماند. بیش از 20 سال است فوتبال بازی می کنم. وقتی شروع کردم، فوتبال زنان را جدی نمی گرفتند و کمک کردم فوتبال زنان جایگاه خوبی در دنیا به دست بیاورد.»
در جام جهانی فوتبال زنان 2023، برزیل در مرحله گروهی حذف شد و مارتا که شدیدا ناراحت بود، گفته بود: «الان برای من جام جهانی وجود ندارد.»
مارتا که امیدوار بود با قهرمانی در جام جهانی فوتبال خود را در تیم ملی به پایان برساند، بازی های المپیک پاریس را به عنوان صحنه ای برای بازنشستگی خود در تیم ملی قرار داد، با این حال، المپیک هم برای این پیشکسوت 38 ساله آسان نبود.
مارتا در بازی آخر دور گروهی کارت قرمز گرفت و دو بازی محروم شد. اگر برزیل در مرحله یک چهارم یا نیمه نهایی حذف می شد، تلخ ترین وداع برای او بود.
با این حال برزیل در نهایت به فینال راه یافت و مارتا که محرومیتش برداشته شد، فرصت دیگری برای کسب مدال طلا پیدا کرد هرچند که در نهایت به نفره بسنده کرد.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره