نماد آخرین خبر

سایه روشن تیم ملی در دیدار مقابل امارات

منبع
ميزان
بروزرسانی
سایه روشن تیم ملی در دیدار مقابل امارات

میزان/تیم ملی فوتبال در دیدار مقابل امارات بازی به مراتب بهتری را به نمایش گذاشت هرچند هنوز با تیم مورد نظر هواداران فاصله دارد.
  تیم ملی فوتبال ایران در حالی شب گذشته در دومین دیدارش در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در خانه امارات به برتری رسید که شاگردان قلعه‌نویی نمایش به مراتب دلچسب‌تری را نسبت به دیدار گذشته مقابل قرقیزستان ارائه دادند.
هرچند تیم ملی در دیدار مقابل امارات بهتر از بازی اول بود، اما بدون شک هنوز با آن تیمی که هواداران از آن انتظار دارند فاصله زیادی دارد. 
البته اگر در این مسابقه هم بی‌دقتی نمی‌کردیم و قدر موقعیت‌ها را به خصوص در نیمه دوم بهتر می‌دانستیم شاید نتیجه بهتری رقم می‌خورد، اما در هر حال قلعه‌نویی و شاگردانش این ۳ امتیاز حساس را هم به اندوخته‌های خود اضافه کردند تا حداکثر امتیازات ممکن را از این ۲ دیدار کسب کرده باشند. 
حالا شاگردان قلعه‌نویی یک ماه فرصت دارند تا خود را آماده ۲ بازی حساس پیش رو مقابل ازبکستان و قطر کنند.
تحلیل نیمه اول:

باتوجه به شرایط میزبانی، امارات طبق پیش‌بینی بازی را مالکانه و کمی پرفشار آغاز کرد و بازیکنان ایران را تحت تأثیر قرار داد، هرچند نتوانست موقعیت جدی را روی دروازه ایران ایجاد کند و تنها چند موقعیت خفیف را روی دروازه بیرانوند ایجاد کردند. 
ایران در نیمه اول روی فرار‌های طارمی در ضدحمله چند موقعیت نصفه و نیمه را روی دروازه امارات ایجاد کرد، هرچند ثمری در برنداشت. در مجموع بازی در نیمه اول در میانه زمین و درگیرانه دنبال شد و امارات سعی در بازی مالکانه داشت و ایران چشم به ضدحملات دوخته تا اینکه مهدی قایدی دست به هنرنمایی زد. 
در شبی تیم ملی فوتبال از بی‌برنامگی و نبود استراتژی رنج می‌برد، این مهدی قایدی بود که از توپی تقریباً سوخته یک گل ساخت. اتفاقی که باز هم اتکای تیم قلعه‌نویی به خلاقیت و هنر فردی ملی‌پوشان را ثابت کرد. 
در‌حالی که هردو تیم در طراحی حملات در نیمه اول تا حدود زیادی ناکام بودند، قلعه‌نویی توپ و میدان را به حریف داد تا چشم به ضدحملات بدوزد، هرچند بازی بیشتر در میانه زمین و درگیرانه در جریان بود.
تحلیل نیمه دوم:
در نیمه دوم اقدام جسورانه امیر قلعه‌نویی با انجام ۲ تعویض هجومی و آوردن سردار آزمون و علی قلی‌زاده به زمین ستودنی بود، موضوعی که باعث شد روند تیمی بهتری را از تیم ملی شاهد باشیم.
اماراتی‌ها تا دقایق پایانی نیمه دوم برخلاف نیه اول عملاً حرفی برای گفتن نداشتند و تنها در وقت‌های اضافه بود که فشار زیادی به ایران برای فرار از شکست وارد کردند.
تیم ملی فوتبال ایران در نیمه دوم به طرز محسوسی تیم برتر زمین و میدان بود به خصوص اینکه اماراتی‌ها برای جبران گل خورده جلو کشیده بودند و این بهترین فرصت برای ضد حملات ایران توسط بازیکنان سرعتی‌اش بود که بار‌ها این اتفاق تکرار شد، اما با بی‌دقتی مهاجمان کشورمان منجر به نتیجه نشد و فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست رفت، اتفاقی که می‌توانست برای ایران گران تمام و به قول قلعه‌نویی تنبیه شود که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.
هماهنگی طارمی و آزمون هم در این دیدار مانند بازی‌های قبلی مثال زدنی بود، اما در چند صحنه باعث شد که بازیکنان دیگری که در موقعیت بهتری بودند دیده نشوند تا فرصت‌ها از دست بروند. اتفاقی که نباید در مسابقات بعدی تکرار شود تا باعث ایجاد ذهنیت منفی در این خصوص شود.
در دقیقه ۷۶ مهم‌ترین موقعیت تیم ملی در نیمه دوم در حالی از دست رفت که روی توپ‌گیری سردار، مهدی طارمی صاحب موقعیت مناسبی شد،، اما با زمان‌بندی نامناسب در تصمیم‌گیری و پاس دیرهنگامش به علی قلی‌زاده، این توپ به راحتی از دست رفت که از بازیکن باتجربه‌ای مثل طارمی این اشتباه عجیب بود.
رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت کلید موفقیت در بازی‌های پیش رو
تیم ملی در نیمه دوم به خصوص در انضباط تیمی و تاکتیکی مثال زدنی کار کرد هر چند در برخی صحنه‌ها متزلزل نشان داد، اما در مجموع برآیند کار دفاعی تیم ملی که منجر به ثبت کلین شیت شد، مثبت و مطلوب بود.

شاگردان قلعه‌نویی در بازیسازی و در دادن پاس‌های آخر پراشتباه بودند و نتوانستیم آنطور که باید برای مهاجمان هدف خود موقعیت‌سازی کنیم و تک گل بازی روی اشتباه مدافعان امارات و البته تیزهوشی مهدی قایدی و حرکت انفرادی زیبا و خلاقیت فردی این بازیکن به ثمر رسید.
بازیکنان تکنیکی ما نسبت به بازیکنان حریف سرتر بودند درست مانند زمانی که قایدی در این موقعیت قرار گرفت و موفق بود. باید از این برتری بیشتر استفاده می‌شد تا به گل‌های بیشتری رسید.
البته نباید فراموش کرد که بازی در زمین حریف و گرمای بالای العین تا حدود زیادی روی کیفیت بازی تیم ملی ایران تأثیر منفی گذاشته بود هرچند چمن مسطح و با کیفیت ورزشگاه زاید یک شرایط عالی برای بازیکنان تکنیکی ما که توانایی فنی بالایی دارند و مطلوب بود، ایجاد کرده بود.
اماراتی‌ها در دقایق پایانی مسابقه به خصوص ۱۰ دقیقه وقت‌های اضافه سر تا پا حمله شده بودند و فشار زیادی روی دروازه ایران وارد کردند که مدیریت خوب بازی از سوی بازیکنان ایران و میدان‌داری اجازه خودنمایی به آن‌ها نداد تا شاگردان قلعه‌نویی با ۳ امتیاز شیرین امارات را به مقصد ایران ترک کنند و مهیای مسابقات آینده در مسیر صعود مقتدرانه به جام جهانی شوند.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره