نماد آخرین خبر

حریف استقلال و پرسپولیس یک تیم کهکشانی است

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
حریف استقلال و پرسپولیس یک تیم کهکشانی است

ورزش 3/نخستین حریف استقلال در لیگ نخبگان آسیا، الغرافه است. تیمی که به واسطه ایستادن در رتبه سوم لیگ ستارگان قطر، موفق شد سهمیه حضور در پلی آف را کسب کند و پس از پیروزی در بازی برابر شباب الاهلی، جواز حضور در مرحله گروهی مسابقات را به دست آورد.
به واسطه حضور برخی از بازیکنان ایرانی از جمله فرهاد مجیدی و مهدی طارمی و همچنین در اختیار گرفتن سکان هدایت این تیم توسط آندره‌آ استراماچونی، الغرافه نامی آشنا برای علاقه‌مندان به فوتبال در کشور است. تیمی که بارها برابر نمایندگان ایران قرار گرفته به پیروزی‌های مهمی از جمله برتری پنج بر یک مقابل پرسپولیس دست یافته است.
پیش از آغاز رقابت‌های جام جهانی 2022 بود که آندره‌آ استراماچونی پس از 486 روز حضور روی نیمکت الغرافه، تصمیم گرفت تا به همکاری خود با این تیم پایان دهد. مسئولین باشگاه نیز پدرو مارتینز، سرمربی سابق تیم‌های ماریتیمو، ریو آوه، ویتوریا گیمارش و المپیاکوس را به عنوان مربی جدید خود انتخاب کردند.
او که سه فصل پیاپی و از سال 2020 تا 2022 موفق شد المپیاکوس را قهرمان یونان کند، با رسیدن پیشنهاد الغرافه، تصمیم گرفت تا راهی قطر شود. مارتینز در فصل قبل توانست پلنگ‌ها را به رتبه سوم لیگ ستارگان برساند که بهترین عملکرد این تیم در طی سیزده فصل گذشته لیگ قطر بود.
آنها در لیگ امسال، عملکردی دقیقا مشابه با استقلال داشته و یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست، حاصل تلاش آنها در سه هفته نخست بوده است. البته این تیم باید پیش از جدال با آبی‌های تهران و جمعه شب، در دیداری از هفته چهارم لیگ ستارگان، به مصاف الشمال برود.
در ترکیب الغرافه، بازیکنان خارجی زیادی دیده می‌شود. آنها تابستان پر رفت و آمدی داشتند که بدون شک مهمترین خرید آنها، خوسلو، ستاره رئال مادرید است. بازیکن اسپانیایی که نقش مهمی در قهرمانی‌های فصل قبل لوس بلانکوس داشت، تاکنون چهار مرتبه برای الغرافه به میدان رفته؛ ولی در امر گلزنی ناکام بوده است.

خوسلو که سابقه 51 بازی برای رئال مادرید را در کارنامه دارد، طی این مدت موفق به زدن نوزده گل شد و سه پاس گل داد. او با رئال به قهرمانی لالیگا، سوپرجام و لیگ قهرمانان اروپا رسید و قهرمانی لیگ ملت‌ها با اسپانیا را نیز در کارنامه دارد. بازیکنی که 199 بار در لالیگا بازی کرده که ماحصل آن 68 گل و شانزده پاس گل بوده است.
دیگر خرید مهم این تیم قطری، فلورین کومان، وینگر زهردار و ملی پوش رومانیایی است که از تیم استوا بخارست به الغرافه پیوسته است. او تاکنون در چهار مسابقه، 2 بار موفق به گلزنی شده که هر دو گل او نیز در بازی برابر الریان، دیگر حریف آسیایی استقلال و پرسپولیس بود. جایی که پلنگ‌ها با نتیجه دو بر یک برنده شدند.
کومان در فصل قبل و طی 38 مسابقه توانست نوزده بار برای استوابخارست گلزنی کرده و یازده مرتبه نیز پاس گل بدهد. وینگر به شدت خطرناک و مهره کلیدی که 26 ساله بوده و هجده بازی ملی برای رومانی را نیز در کارنامه دارد. در همین فیفا دی اخیر، او در بازی با کوزوو به میدان رفت.
عاصم مادیبو که پیش از این نیز سابقه حضور در الغرافه را دارد، دیگر خرید این تیم است. او که سابقه 117 بار پوشیدن پیراهن الدحیل و 53 بازی برای تیم ملی قطر را در کارنامه دارد، در پست مدافع و هافبک دفاعی بازی می کند.
چند روز پیش نیز، رودریگو مورنو ماچادو، مهاجم مطرح اسپانیایی با سابقه 28 بازی و هشت گل برای تیم ملی کشورش، با قراردادی قرضی از الریان به الغرافه پیوست. بازیکنی که سابقه بازی در بنفیکا، والنیسا، لیدز، بولتون و حتی تیم پایه‌های رئال مادرید را در کارنامه دارد.
مهاجم زهرداری که فصل قبل دوازده بار برای الریان گلزنی کرد و 6 مرتبه نیز پاس گل داد. رودریگو مورنو سابقه انجام 172 بازی در لالیگا و به ثمر رساندن 38 گل و دادن 33 پاس گل دارد. او یک بار دروازه رئال مادرید را باز کرده و سه مرتبه نیز مقابل بارسلونا گلزنی کرده که مهمترین آن، در فینال کوپا دل ری در سال 2019 بود و منجر به قهرمانی والنیسا شد. در آن بازی، خفاش‌ها دو بر یک از سد بارسا گذشتند که تک گل بلوگرانا را نیز لیونل مسی به ثمر رساند.
ماتیاس نانی، بازیکن آرژانتینی و سابق رم، یاسین براهیمی، بازیکن مطرح و الجزایری سابق پورتو، محمد مونتاری مهاجم تیم ملی قطر، فرجانی ساسی ملی‌پوش تونسی، فابریسیا دیاز بازیکن ملی‌پوش و 20 ساله اروگوئه‌ای، دامه ترائوره، سیدو سانو ملی‌پوش 19 ساله سنگالی و بالاخره جانگ هیون سو، مدافع سابق تیم ملی کره جنوبی و باشگاه الهلال، دیگر بازیکنان مطرح الغرافه هستند.
به‌عنوان نتیجه‌گیری پایانی باید گفت که برخلاف انتظارها، الغرافه دارای بازیکنان بسیار توانمند و باکیفیتی است و بدون شک جواد نکونام و شاگردانش مقابل این تیم قدرتمند، کار دشواری خواهند داشت. دیدار دو تیم قرار است که روز دوشنبه در ورزشگاه شهر قدس برگزار شود.
 


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید