نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

ژوائو بهانه‌ای برای مرور تاریخچه خارجی‌های پرسپولیس

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
ژوائو بهانه‌ای برای مرور تاریخچه خارجی‌های پرسپولیس

ورزش 3/ژوائو مهاجم بلند قامت پرسپولیس عنوان شصت و ششمین بازیکن خارجی پرسپولیس را همراه دارد.
لوکاس ژوائو مهاجم آنگولایی – پرتغالی پرسپولیس، در تهران تمرینات خود را آغاز کرد و به همراه کاروان پرسپولیس برای بازی با الاهلی در لیگ نخبگان آسیا، راهی عربستان شد. پرسپولیس تا کنون ۶۶ بازیکن خارجی داشته است که شش تن از آن‌ها بدون بازی، جمع سرخپوشان را ترک کردند. او شصتمین بازیکن خارجی است که برای پرسپولیس به میدان خواهد رفت.
آغاز حضور بازیکنان خارجی در پرسپولیس به ۴۷ سال و دو ماه و اندی قبل از این برمی‌گردد. ۱۳ سال و اندی پس از آن که باشگاه پرسپولیس در آذرماه سال ۱۳۴۲ شکل گرفت، نخستین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه از شهر و باشگاه لیورپول آمده بود.
بیلی مک کلور که بعدها برای تیم ملی نیوزیلند به میدان رفت. مک ‌کلور که هنوز ۲۰ سال نداشت حدود دهم تیرماه، سال ۱۳۵۶ به پرسپولیس پیوست. مرحوم محراب شاهرخی، سرمربی تیم بود. چند روز بعد در یک بازی دوستانه و غیر رسمی جلوی اقبال بازی کرد، گل هم زد و تشویق شد.
بیست و چهارم تیرماه ۵۶ بود که در بازی با سپاهان در امجدیه برای نخستین بار یک بازیکن خارجی در بازی رسمی برای پرسپولیس به میدان رفت ولی نخستین گل خارجی‌ها برای سرخ‌ها در مسابقه رسمی در ۳۰ تیر در بازی با ذوب‌آهن در امجدیه ثبت شد. بازی با تساوی یک بر یک پیش می‌رفت که مک‌کلور به میدان فرستاده شد و او روی پاس عالی محمود خوردبین در عمق دفاع حریف، دروازه محمدرضا کربکندی را باز کرد.
و اما چند روز پس از پیوستن مک‌کلور بود که دومین بازیکن خارجی یعنی آلن ویتل در اَمرداد ۱۳۵۶ با پرسپولیس قرارداد بست. یکی از بهترین و کارآمدترین خارجی‌هایی که در فوتبال ایران حضور پیدا کردند و ۱۵ گل زده او به رکوردی ۴۷ ساله در پرسپولیس تبدیل شد تا این که گئورگی گولسیانی فصل گذشته، با ۱۶ گل زده، آن رکورد را جابه‌جا کرد. حالا پس از نزدیک به نیم قرن، بار دیگر بازیکنی با سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس به پرسپولیس آمده است.

لوکاس ژوائو شصت و ششمین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه است. او با حضور در نخستین بازی رسمی‌اش به شصتمین بازیکن تبدیل خواهد شد که با پیراهن پرسپولیس در میادین حضور پیدا کرد. او همچنین نخستین بازیکن با تابعیت آنگولایی و پرتغالی در پرسپولیس است.
رکورددار تعداد بازی در میان خارجی‌ها، بشار رسن با بیش از ۱۰۰ مسابقه است. بعد از او نیلسون، دروازه‌بان برزیلی با ۷۷ بازی قرار دارد ولی گولسیانی می‌تواند حد نصاب او را تهدید کند. تا کنون ۳۵ بازیکن خارجی در مجموع ۱۴۷ گل برای پرسپولیس به ثمر رسانده‌اند و ۵۹ بازیکن در مجموع در یک‌هزار و ۱۵۴ مسابقه رسمی به میدان رفته‌اند. خارجی‌های کنونی پرسپولیس هم تا کنون ۹۰ مسابقه انجام داده‌اند و ۲۵ گل به ثمر رسانده‌اند.
 


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره