جایی برای دوچرخهها نیست





ايسنا/ توسعه حمل و نقل انساني (دوچرخه سواري و پيادهروي) طي سالهاي گذشته مورد توجه مديريت شهري کشورهاي مختلف جهان، از جمله کشور ما قرار گرفته و براي عملياتي شدن اين موضوع اقدام به احداث مسيرهايي خاص با عنوان پيادهراه و يا مسيرهاي خاص دوچرخه کردهاند، چرا که چگونگي تردد آسان و استفاده از وسايل حمل و نقل درون شهري امروزه به يکي از معضلات بزرگ شهرها تبديل شده تا جايي که مشکلات موجود در آلودگيهاي زيست محيطي، ترافيک و دهها مشکل ديگر را براي شهروندان به همراه داشته است.
به گفته مدير سازمان حمل و نقل و ترافيک قزوين «در طرح جامع قزوين تا افق سال ۱۴۰۰ احداث ۷۰ کيلومتر مسير دوچرخهسواري ديده شده که تاکنون ۴۵.۵ کيلومتر آن در معابر شهر به بهرهبرداري رسيده است». در نظر داشته باشيم که استفاده از دوچرخه در مسيرهاي ويژه، ضمن فرآهم آوردن آسايش و امنيت خاطر براي دوچرخهسوار، به رفع مشکلات ترافيکي و کاهش آلايندگيها نيز کمک ميکند. اين روزها تبوتاب دوچرخه سواري بسيار داغ شده و به دنبال آن نيز کمپين سه شنبههاي بدون خودرو نيز به راه افتاده است، کارشناسان توپوگرافي معتقدند قزوين يکي از مناسبترين شهرهاي کشور براي دوچرخهسواري است اما متاسفانه با نبود بستر سازي فرهنگي و آموزش مناسب، مسير ويژه دوچرخه به مسيري براي پيادهروي، تجمع دستفروشان و به جولانگاهي براي موتورسواران تبديل شده ضمن اينکه عدم امکان اتصال مسيرهاي دوچرخه در تقاطعها از ديگر معضلات دوچرخه سواري در مسيرهاي ويژهي دوچره سواري در اين شهر است.