logo
  1. جذاب ترین ها
موبایل و بازی

آیا هوش مصنوعی اپل می‌تواند ورق را به نفع این شرکت برگرداند؟

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
آیا هوش مصنوعی اپل می‌تواند ورق را به نفع این شرکت برگرداند؟

دیجیاتو/ با رونمایی از Apple Intelligence و عرضه احتمالی سیری ارتقایافته، اپل به رقابت با سایر مدل‌های زبانی بازار می‌رود.

در طول ۱۳ سال رهبری «تیم کوک» در اپل، کوپرتینویی‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند و تحت مدیریت او و سایر مدیران، ارزش اپل از حدود ۴۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و حالا برچسب قیمتی ۳ تریلیون دلاری را در اختیار دارد. باوجوداین، تیم کوک و دستیارانش به حذف تدریجی خلاقیت و استراتژی از شیوه کاری اپل متهم‌اند؛ زیرا ظاهراً میدان رقابت هوش مصنوعی را به رقیب خود، مایکروسافت، واگذار کرده‌اند و به همین دلیل عنوان باارزش‌ترین شرکت دنیا را از دست دادند. این پایان کار نبود و طی چند روز اخیر، انویدیا نیز برای مدت کوتاهی اپل را به جایگاه سوم این لیست فرستاد تا حالا از «جنسن هوانگ»، مدیرعامل این شرکت، به‌عنوان استیو جابز جدید در دنیای هوش مصنوعی یاد شود. 

پیش از برگزاری کنفرانس WWDC 2024 نیز دو سؤال ذهن اپل و سایر کارشناسان را به خود مشغول کرده بود؛‌ اینکه آیا استراتژی آن‌ها در به‌کارگیری هوش مصنوعی اپل، توجه کاربران را به خود جلب خواهد کرد؟ و آیا این شیوه به فروش بیشتر آیفون‌ها منجر خواهد شد؟ اگرچه شاید به این سؤالات با شک‌وتردید پاسخ داده شود، اما با توجه به رشد صعودی ارزش اپل طی سالیان اخیر، احتمالاً شاهد حضور آیفون‌ها و پیشرفت‌ آن‌ها در عصر هوش مصنوعی خواهیم بود. 

حضور هوش مصنوعی در سیری
یکی از چالش‌های اپل در حین آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، حفظ حریم خصوصی کاربران بوده است. درنتیجه اپل با رونمایی از Apple Intelligence سعی کرد هوش مصنوعی شخصی‌سازی‌شده و کاربرپسند را در اختیار کاربران آیفون‌ها و سایر دستگاه‌های اپل قرار دهد. 

سیری، دستیار صوتی اپل، با وجود انتقادهای پیشین درحال به‌روزرسانی است و با عرضه احتمالی نسخه جدید، می‌تواند همانند دستیار شخصی کاربران، کارهای مختلف را انجام دهد و در نقش یک راهنمای آگاه، در دسترس آن‌ها باشد. همچنین سیری قادر خواهد بود تا به برنامه‌هایتان (در صورت تأیید شما)، عکس‌ها، تقویم و سایر داده‌هایتان دسترسی داشته باشد تا اطلاعات منحصربه‌فردی را برایتان فراهم کند. همچنین طبق گفته کوپرتینویی‌ها، این اطلاعات در اکوسیستم خود اپل باقی خواهد ماند. 

مدیران اپل به‌جای صرف هزینه‌های گزاف برای ساخت مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و زیرساخت‌های گسترده، رویکرد مناسب‌تری را در پیش گرفته‌اند. اکنون مدل‌های زبانی به‌صورت on-device در دسترس‌ قرار دارند و درصورت نیاز به قدرت محاسباتی بیشتر، در دیتاسنترها و با استفاده از قطعات نیمه‌هادی طراحی‌شده توسط اپل اجرا می‌شوند. این کار به اپل اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری روی کیفیت و ایمنی مدل‌ها داشته باشد، زیرا معمولاً احتمال بروز اشتباهات فاحش در مدل‌‌های بزرگ‌تر بیشتر است. 

اپل به موارد اشاره‌شده اکتفا نکرده و برای کاربرانی که خواهان قابلیت‌های پیشرفته‌تر هستند، دسترسی رایگان به آخرین نسخه ChatGPT را فراهم کرده است. از طرفی اپل تأیید کرده که سایر مدل‌های هوش مصنوعی مانند جمینای گوگل در آینده به iOS می‌آیند و سران شرکت امیدوارند که کاربران برای رفع نیازهای روزمره‌شان از این ابزارها کمک بگیرند؛ زیرا احتمالاً با این کار اطلاعات در اکوسیستم اپل ثبت می‌شوند و داده‌ها با شخصی‌سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

واکنش کاربران 
در شرایط فعلی احتمالاً درصد کمی از کاربران درباره حضور AI در اکوسیستم اپل هیجان‌ زده‌اند. طی کنفرانس WWDC 2024، بیشترین‌ واکنش‌ها به یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل بود؛ قابلیتی که به کاربران اجازه می‌دهد از مادران خود ایموجی‌های ابرقهرمانی بسازند. اما حضور ماشین‌حساب آن‌هم برای اولین‌بار در آیپدها، نمی‌تواند اتفاق هیجان‌انگیزی برای عموم کاربران باشد؛ هرچند امکان محاسبه خودکار فرمول‌ها و اعدادهای نوشته‌شده توسط دستگاه اتفاق جالبی است. 

اکنون با گسترش و بهبود قابلیت‌های مبتنی بر AI، ممکن است کاربران بیشتری جذب این سرویس‌ها شوند. پیش‌ازاین، سامسونگ، بزرگ‌ترین رقیب اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند، عرضه گلکسی S24 اولترا را دروازه‌ای برای حضور هوش مصنوعی موبایل در بازار معرفی کرده بود و در بازار PC و لپ‌تاپ‌ نیز مایکروسافت و سایر سازندگان، توسعه هرچه بیشتر AI را در سر دارند. 

ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل به‌راحتی در جدیدترین نسخه‌های آیفون و مک (با حضور تراشه‌های جدید سری M) اجرا می‌شوند، اما مدل‌های قبلی با وجود پشتیبانی، به‌ اندازه کافی قدرتمند نیستند. این موضوع می‌تواند کاربران نسل‌های قبل را ترغیب به خرید مدل‌های جدیدتر کند و رشد فروش را افزایش دهد. 

شاید زمانی که سیری ارتقایافته عرضه شود، جمینای، ChatGPT و سایر مدل‌های زبانی آنقدر قوی‌ ظاهر شوند که دستیار صوتی اپل نتواند به جایگاه مدنظرش دست یابد. بااین‌حال تیم کوک ظاهراً همان سیاست معروف اپل را تکرار کرده است؛ آن‌ها مخترع فناوری‌های جدید نیستند، بلکه اولین کسانی هستند که این فناوری‌ها را در راستای جلب تخیل و علاقه‌های کاربران به‌کار می‌گیرند. حال باید منتظر ماند و دید که رویکرد فعلی اپل در دنیای هوش مصنوعی به چه نتیجه‌ای ختم خواهد شد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره