نماد آخرین خبر

انویدیا روی کارت گرافیک بسیار قدرتمند تایتان با معماری جدید Blackwell کار می‌کند

منبع
زوميت
بروزرسانی
انویدیا روی کارت گرافیک بسیار قدرتمند تایتان با معماری جدید Blackwell کار می‌کند

زومیت/ احتمال رونمایی کارت گرافیک سری تایتان انویدیا با معماری جدید بلک‌ول بیشتر شده است.
 
گفته می‌شود که انویدیا اکنون کارت گرافیک جدیدی را در کلاس Titan و مبتنی‌بر معماری بلک‌ول ساخته است؛ اما در عرضه‌‌شدن آن تردید وجود دارد.

سری تایتان از مدت‌ها پیش فعالیت خاصی نمی‌کرد. آخرین کارت این سر، Titan RTX بود که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و از معماری گرافیکی تیورینگ بهره می‌برد. از آن زمان، انویدیا دو نسل جدید، یعنی Ampere و Ada Lovelace را عرضه کرده است که هیچ‌یک از آن‌ها کارت گرافیکی در کلاس تایتان نداشتند.

بر‌اساس پست یکی از افشاگران در ایکس، به‌نظر می‌رسد انویدیا نسخه‌ای جدیدی از کارت گرافیک سری تایتان با نام Titan AI را برای ورود به بازار آماده می‌کند. به مشخصات احتمالی این هیولا اشاره‌ای نشده است؛ اما احتمالاً شامل هسته‌های بسیار قدرتمند GB202 و مقدار زیادی VRAM خواهد بود و قاتل پرچم‌دار RTX 5090 نامیده می‌شود.

اخیراً شایعاتی مبنی‌بر این موضوع مطرح شده است که کارت گرافیک RTX 5090 به ۲۸ گیگابایت رم گرافیکی GDDR7 روی یک باس حافظه‌ی ۴۴۸ بیتی مجهز است. در این صورت، این کارت گرافیک از تمام قابلیت‌های تراشه‌ی GB202 با پهنای باس ۵۱۲ بیتی بهره نخواهد برد. اگر این موضوع درست باشد، می‌توان پیش‌بینی کرد که انویدیا کارت گرافیک قوی‌تر در دست ساخت دارد که از همه‌ی ظرفیت تراشه‌های بلک‌ول استفاده می‌کند.


اگر ادعای RedGamingTech درباره‌ی وجود Titan AI درست باشد، این GPU حدود ۶۳ درصد سریع‌تر از RTX 4090 و حدود ۱۰ درصد سریع‌تر از RTX 5090 خواهد بود.

پیش‌از‌این، انویدیا کارت‌های گرافیک سری تایتان با معماری Ada Lovelace را ساخته بود؛ اما درمعرض فروش نگذاشت. بنابراین، با اینکه کارت‌های جدید تایتان نیز ممکن است در قالب نمونه‌های اولیه وجود داشته باشند، نمی‌توان به عرضه‌ی چنین کارت‌هایی امیدوار بود.

درحال‌حاضر، قیمت کارت گرافیک تیم سبز برای برخی مدل‌های پرچم‌دار مانند RTX 4090 به ۲٬۰۰۰ دلار می‌رسد. بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که چنانچه سری پرقدرت تایتان عرضه شود، قیمت کارت گرافیک انویدیا از ۲٬۵۰۰ دلار نیز عبور خواهد کرد.

علاوه‌بر هزینه، یکی دیگر از دلایل احتمالی برای عرضه‌نشدن کارت‌های تایتان در این مدت، می‌تواند به مصرف توان بیش از ۵۰۰ وات آن‌ها به‌خصوص هنگام پردازش‌های سنگین گرافیکی و هوش مصنوعی مربوط باشد؛ در‌حالی‌که سری RTX 40 توان طراحی حرارتی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ وات دارد. درباره‌ی کارت سری تایتان مجهز به تراشه‌ی AD102 گفته می‌شد که مصرف توان آن به حداکثر ۹۰۰ وات می‌رسد.


در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره