نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موبایل و بازی

چین می‌خواهد یک شناسه ملی اینترنت برای کاربران راه‌اندازی کند

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
چین می‌خواهد یک شناسه ملی اینترنت برای کاربران راه‌اندازی کند

دیجیاتو/ چین می‌خواهد به افراد یک شناسه (ID) ملی اینترنت بدهد که از آن در سراسر فضای اینترنت استفاده کنند.

ناشناس‌بودن در فضای آنلاین چین کار دشواری است. درحال‌حاضر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های چینی باید کاربران را با شماره تلفن‌هایشان تأیید کنند، این شماره‌ها نیز با شماره‌های شناسایی شخصی افراد مرتبط است. اما اکنون رگولاتورهای اینترنت چین می‌خواهند طرحی را اجرا کنند که ظاهراً نظارت بر کاربران را آسان‌تر می‌کند. دولت چین می‌خواهد به افراد یک شناسه (ID) ملی اینترنت بدهد که از آن در سراسر فضای اینترنت استفاده کنند.

براساس گزارش SCMP، وزارت امنیت عمومی و اداره فضای سایبری چین می‌گویند که این طرح برای محافظت از حریم خصوصی و جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین است. درواقع به گفته این دو رگولاتور، شناسه اینترنتی ملی «جمع‌آوری و نگهداری بیش‌ازحد اطلاعات شخصی شهروندان توسط پلتفرم‌های اینترنتی» را کاهش می‌دهد.

در این طرح که تا پایان ماه اوت برای اظهارنظر عمومی باز است، استفاده از سیستم ID توسط وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها داوطلبانه خواهد بود.

اعطای شناسه ملی اینترنت به کاربران در چین
دولت چین سال‌هاست که کنترل شدیدی بر اطلاعات اعمال می‌کند و بر رفتار مردم در اینترنت نظارت می‌کند. در چند سال گذشته، بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی چین مانند ویبو، Xiaohongshu و Douyin شروع به نمایش مکان کاربران در پست‌های خود کرده‌اند.

اکنون برخی از متخصصان حقوقی چین می‌گویند که سیستم شناسه‌های اینترنتی ملی این امکان را به دولت می‌دهد تا بر آنچه مردم در فضای آنلاین انجام می‌دهند نظارت کند. یک استاد حقوق در دانشگاه تسینگ‌هوا (Tsinghua) هشدار داده است که «حفاظت از اطلاعات شخصی» صرفاً یک پوشش برای نظارت بر مردم است. او این سیستم را با برنامه کد بهداشتی دولت چین مقایسه کرد که رفت‌و‌آمد مردم را در طول همه‌گیری کرونا ردیابی می‌کرد.

از سویی طرفداران این طرح نیز می‌گویند که یک شناسه اینترنتی یکپارچه می‌تواند فرایند احراز هویت را در طول تراکنش‌های آنلاین ساده‌تر کند و احتمال سؤاستفاده از اطلاعات شخصی نیز کمتر می‌شود. به زعم آن‌ها، هرچه نهادهای کمتری اطلاعات هویتی واقعی شخصی را جمع‌آوری کنند، بهتر خواهد بود.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره