نماد آخرین خبر

دارک‌وب در جیب شما

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دارک‌وب در جیب شما

ایسنا/ در پی بازداشت و صدور قرار وثیقه برای پاول دوروف در فرانسه، بی‌بی‌سی در گزارشی، به شرح فعالیت کانال‌های بزرگ تلگرامی فعال در زمینه فروش مواد مخدر و سایر موارد غیرقانونی پرداخت.

خبرنگار شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی، شرح می‌دهد چگونه تنظیمات تلگرام باعث شد او در مدت چند ماه، به ۸۲ گروه مختلف اضافه شود که در فروش مواد مخدر، هک و سرقت کارت‌های اعتباری فعال بودند. حتی پس از تغییر تنظیمات، دریافت پیام‌های جدید از سوی گروه‌های غیرقانونی متوقف نشد.

بر اساس این گزارش، دستگیری مدیرعامل میلیاردر تلگرام در فرانسه، بحثی را بر سر نظارت بر اپلیکیشن او برانگیخته است. پاول دوروف به همدستی در فراهم کردن مبادلات غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و انتشار تصاویر سوءاستفاده از کودکان، متهم شده است.

تردیدی وجود ندارد که جرم و جنایت در سایر شبکه‌های اجتماعی هم روی می‌دهد اما این تجربه، به وجود مشکل بزرگتری اشاره دارد که بسیاری از مجریان قانون، سال‌ها نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند. تلگرام به فروشگاهی برای کالاهای غیرقانونی تبدیل شده است.

عجیب نیست که پاتریک گری، پادکستر امنیت سایبری، ماه‌هاست که تلگرام را به عنوان «دارک وب در جیب شما» توصیف می‌کند. دارک وب، بخشی از اینترنت است که تنها با استفاده از نرم افزار تخصصی و شناخت کافی، قابل دسترس است.

پاتریک گری درباره دستگیری پاول دوروف، اظهار کرد: تلگرام، مدت طولانی است که به بهشتی برای جرم و جنایت تبدیل شده است. ما درباره مطالب سوءاستفاده از کودکان، فروش مواد مخدر و سطحی از جرایم دارک وب صحبت می‌کنیم که هیچ کس، درباره آن کاری انجام نمی‌دهد.

مجرمان، دارک وب را به خاطر «ناشناسی» که فراهم می‌کند و موقعیت افراد را نشان نمی‌دهد، دوست دارند. شناسایی افرادی که پشت نام‌های کاربری خاص قرار دارد، فوق العاده دشوار است.

محققان شرکت امنیتی Intel۴۷۱ می‌گویند قبل از تلگرام، این فعالیت در بازارهای آنلاینی که با استفاده از سرویس‌های مخفی دارک وب میزبانی می‌شدند، انجام می‌شد اما برای مجرمان خرده پا که مهارت کمتری دارند، تلگرام، به محبوب‌ترین پاتوق آنلاین تبدیل شده است.

گروه هکری Qilin که تابستان امسال، اطلاعات بیمارستان‌های NHS را برای دریافت باج، گروگان گرفت، به جای استفاده از وب سایت دارک وب خود، کانال تلگرام را برای انتشار داده‌های تست خون به سرقت رفته، انتخاب کرد. سرویس جعل عمیق که برای ایجاد تصاویر برهنه جعلی دانش آموزان دختر در اسپانیا و کره جنوبی استفاده شد، هم در تلگرام فعال بود.

تردیدی وجود ندارد که بخشی از جرایم در پلتفرم‌های دیگر هم روی می‌دهد. برای نمونه، بعضی از کانال‌های خلافی که خبرنگار بی‌بی‌سی به آنها اضافه شد، ظاهرا در اسنپ چت هم حضور داشتند و فروشندگان مواد مخدر در اینستاگرام هم یافت می‌شدند. اما فروشندگان مواد مخدر، اغلب کانال‌های تلگرام خود را در این سایت‌ها تبلیغ می‌کنند تا مشتریان خود را به این پلتفرم بکشانند.

پلیس در لتونی در ژانویه، یک واحد جداگانه متخصص در رصد اپلیکیشن‌های چت برای شناسایی قاچاق مواد مخدر تشکیل داد و مقامات از تلگرام به عنوان یک نگرانی ویژه نام بردند.

تلگرام مدعی است نظارتش در چارچوب استانداردهای صنعت است اما هفته گذشته مدارکی خلاف این ادعا مشاهده شد که مربوط به بخش‌هایی بود که جرم و جنایت چندان در معرض دید نیست.

بی ‌بی‌سی چهارشنبه گذشته دریافت هر چند تلگرام به برخی از درخواست‌های پلیس و سازمان‌های خیریه برای حذف محتوا، پاسخ می‌دهد اما در برنامه‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتشار تصاویر و ویدئوهایی سوءاستفاده از کودکان، شرکت نمی‌کند.

این اپلیکیشن، عضو مرکز ملی کودکان مفقود و استثمار شده یا بنیاد دیده‌بان اینترنت نیست در حالیکه هر دو گروه با شبکه‌های اجتماعی بزرگ برای یافتن، گزارش کردن و حذف چنین محتوایی همکاری می‌کنند.

عدم اقدام کافی علیه مطالب سوءاستفاده از کودکان، یکی از اتهامات اصلی است که دادستان‌های فرانسوی علیه پاول دوروف اعلام کرده اند.

ژان میشل برنیگو، دبیرکل آژانس حمایت از کودکان فرانسه در لینکدین گفت: در قلب این پرونده، فقدان نظارت و همکاری پلتفرم، به خصوص در مبارزه با جرایم علیه کودکان، مشاهده می‌شود.

 تلگرام به بی‌بی‌سی گفت: فعالانه فعالیت‌های غیرقانونی از جمله سوءاستفاده جنسی از کودکان را در سایت خود جستجو می‌کند و تنها در ماه او،  علیه ۴۵۰۰۰ گروه، اقدام افشانشده انجام شده است.

در ژوئن، پاول دوروف به تاکر کارلسون، چهره رسانه‌ای راستگرا گفت: تلگرام فقط حدود ۳۰ مهندس برای اداره پلتفرم خود دارد.

عدم همکاری با پلیس

نظارت، تنها بخشی از مشکل تلگرام است. رویکرد تلگرام در برابر درخواست‌های پلیس برای حذف محتوای غیرقانونی و دادن مدارک، انتقاد دیگری است.

همانطور که برایان فیشمن، یکی از بنیانگذاران پلتفرم نرم افزاری «سیندر» برای اعتماد و ایمنی، نوشت: تلگرام سطح دیگری است: به مدت یک دهه، مرکز کلیدی داعش بوده است. مطالب سوءاستفاده از کودکان را اجازه می‌دهد. سال‌ها تعامل منطقی برای همکاری با مجریان قانون را نادیده گرفته است. این رفتار، نظارت بر محتوای «سبک» نیست. این یک رویکرد کاملا متفاوت است.

برخی ممکن است استدلال کنند که ویژگی‌های حریم خصوصی تلگرام، به معنای آن است که این شرکت اطلاعات زیادی درباره این فعالیت برای گزارش به پلیس ندارد. این مورد درباره برنامه‌های فوق خصوصی مانند سیگنال و واتس‌اپ صادق است.

 اگر کاربران بخواهند یک «چت مخفی» ایجاد کنند، تلگرام همان رمزگذاری نقطه به نقطه را عرضه می‌کند و سطح حریم خصوصی مشابهی را به کاربران ارائه می‌کند. یعنی فعالیت داخل یک مکالمه، کاملا خصوصی است و حتی خود تلگرام هم نمی‌تواند مطالب را مشاهده کند. با این حال، این قابلیت در تلگرام، به‌عنوان پیش‌فرض تنظیم نشده است و به نظر می‌رسد که بیشتر فعالیت‌ها در این اپلیکیشن از جمله در کانال‌های غیرقانونی که خبرنگار بی‌بی‌سی به آنها اضافه شده بود، به‌عنوان «مخفی» تنظیم نشده بودند.

تلگرام در صورت تمایل، می‌توانست تمام مطالب را بخواند و به پلیس منتقل کند، اما در شروط و ضوابط خود اعلام کرده است که این کار را نمی‌کند.

در شروط و ضوابط تلگرام آمده است: تمام چت‌های تلگرام و چت‌های گروهی بین شرکت‌کنندگان، خصوصی است. ما به هیچ درخواستی مربوط به آنها رسیدگی نمی‌کنیم.

رویکرد سرد تلگرام به اجرای قانون، موضوعی است که در حاشیه رویدادهای مطبوعاتی، توسط افسران پلیس خشمگین از این وضعیت، منعکس شد.

مقامات فرانسوی در اظهارات خود درباره اتهامات آقای دوروف، خاطرنشان کردند تلگرام از نظر تاریخی، به درخواست‌های قانونی پلیس فرانسه و بلژیک تقریبا پاسخ کاملی نداده است.

مقامات کشورهای دیگر از جمله آلمان، درباره عدم همکاری تلگرام در زمینه حذف محتوای غیرقانونی صحبت کرده اند.

با وجود انتقادهایی که به تلگرام درباره رویکرد نظارت بر محتوا وارد شده، دستگیری پاول دوروف، هشدارهایی را درباره رویه خطرناک برای دستگیری کارکنان پلتفرمهای فناوری برانگیخته است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر