نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. مهم
موبایل و بازی

پرچم‌داران جدید اپل از راه رسیدند؛ آیفون ۱۶ با تمرکز بر هوش مصنوعی و دکمه مخصوص دوربین معرفی شد

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
پرچم‌داران جدید اپل از راه رسیدند؛ آیفون ۱۶ با تمرکز بر هوش مصنوعی و دکمه مخصوص دوربین معرفی شد

آخرین خبر/ اپل درست یک سال پس از سری آیفون ۱۵ حالا از پرچم‌داران سری آیفون ۱۶ رونمایی کرده که در این مطلب به بررسی مدل استاندارد و پلاس آن می‌پردازیم.

طراحی کلی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس با اندازه ۶.۱ و ۶.۷ اینچی مشابه مدل‌های قبلی باقی مانده است. با این حال، تغییرات کوچکی در طراحی دوربین‌ها مشاهده می‌شود. دوربین‌های این گوشی‌ها به صورت عمودی روی پنل پشتی قرار گرفته‌اند؛ مشابه آیفون ۱۲ و ۱۱ اما با یک ماژول نسبتا متفاوت. همچنین این سری از تنوع رنگی بیشتر و روشن‌تری در مقایسه با مدل‌های پرو و پرو مکس برخوردارند.

آیفون‌های جدید همچنین به دکمه‌های جدید اکشن و کپچر مجهز شده‌اند. دکمه Action برای فعال کردن عملکردهای سفارشی و دکمه Capture به عنوان شاتر دوربین عمل می‌کند. کلید کپچر به صورت خازنی طراحی شده و قابلیت لمس و سوایپ دارد.

آیفون ۱۶ دارای نمایشگر ۶.۱ اینچی و آیفون ۱۶ پلاس با نمایشگر ۶.۷ اینچی عرضه خواهند شد؛ یعنی بدون تغییر در مقایسه با قبل. نمایشگرهای این مدل‌ها از حاشیه‌های باریک‌تر بهره می‌برد اما بدون فناوری ProMotion و این یعنی خبری از رفرش‌ریت بیشتر از ۶۰ هرتز نیست؛ حتی حالا که تقریبا ۴ سال از عمر این فناوری می‌گذرد.

هر دو مدل آیفون جدید به پردازنده اپل A18 مجهز شده‌اند که توانایی پردازش هوش مصنوعی را بهبود می‌بخشد. این مدل‌ها ۸ گیگابایت رم دارند و به صورت پیش‌فرض هم از سیستم‌عامل iOS 18 با کلی قابلیت هوش مصنوعی بهره می‌برند.

آیفون ۱۶ و مدل پلاس آن دارای دوربین‌های دوگانه هستند. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض با دیافراگم f/2.2 برای بهبود عملکرد در نور کم، از ویژگی‌های بارز این سنسورها هستند. همچنین، قابلیت جدید Autofocus برای دوربین فوق عریض امکان ثبت تصاویر از فواصل بسیار نزدیک را به آن می‌دهد.

ظرفیت باتری‌ها نیز به طور جزئی افزایش یافته و به ترتیب به ۳,۳۵۵ میلی‌آمپر ساعت برای آیفون ۱۶ و ۴,۶۷۶ میلی‌آمپر ساعت برای آیفون ۱۶ پلاس رسیده است.

اپل اعلام کرده که آیفون‌های جدید بلافاصله بعد از این رویداد برای پیش‌فروش در دسترس قرار می‌گیرند و در تاریخ ۲۰ سپتامبر (جمعه) هم فروش رسمی آن‌ها آغاز خواهد شد.

اپل واچ سری ۱۰
یکی از ویژگی‌های جذاب اپل واچ سری ۱۰، قطعات کوچک‌تر در ساخت بدنه است. این سیستم جدید فضای بیشتری را برای قرار دادن قطعات داخلی در اختیار اپل قرار می‌دهد و امکان طراحی باریک‌تر را فراهم می‌کند. بر اساس گفته‌های اپل، اپل واچ سری ۱۰ طراحی باریک‌تری نسبت به مدل‌های قبلی دارد. به عبارتی باید بگوییم با ضخامت ۹.۷ میلی‌متر، این باریک‌ترین ساعت هوشمند تاریخ اپل است.

این ساعت هوشمند در دو سایز ۴۵ میلی‌متری و ۴۹ میلی‌متری عرضه خواهد شد. نمایشگر این ساعت هوشمند در مقایسه با قبل حدودا ۴۰٪ روشن‌تر شده و کیفیت فوق‌العاده‌ای را زیر نور مستقیم خورشید از خود به نمایش می‌گذارد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات، استفاده از پردازنده S10 است که به کارایی بالاتر ساعت و امکان اجرای هوش مصنوعی کمک می‌کند. این ساعت می‌تواند تا عمق ۵۰ متری برای ورزش‌های آبی با سرعت بالا مقاومت کند.

از جمله سایر امکانات این ساعت هوشمند جذاب می‌توان به نمایش دمای آب، کیفیت ساخت عالی، بهره‌مندی از اسپیکر برای پخش مستقیم محتوای صوتی، زاویه‌ی دید بهتر، ترجمه محتوا، طول عمر باتری ۱۸ ساعته و سیستم‌عامل WatchOS 11 به صورت پیش‌فرض اشاره کرد.

اپل واچ سری ۱۰ با قیمت ۳۹۹ برای مدل GPS و ۴۹۹ دلار برای مدل GPS + اینترنت همراه در دسترس قرار خواهد گرفت.

ایرپاد 4

اپل در مراسم معرفی خانواده‌ی آیفون ۱۶ از نسل چهارم ایرپاد رونمایی کرد که ازنظر این شرکت بهترین صدا را بین هندزفری‌های داخل گوشی ارائه می‌دهد.
ایرباد ۴ از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به ایرپاد ۳ دارد. طراحی نسل جدید هندزفری بی‌سیم اپل از لحاظ فنی جدید است، اما تغییری در راستای تکامل به‌شمار می‌رود و خیلی از مدل‌های قبلی دور نمی‌شود.

نکته‌ی کلیدی درمورد ایرپاد ۴ بهبود ویژگی‌های صوتی این محصول است که آن را به جانشین شایسته‌ای برای خط تولید ایرپاد تبدیل می‌کند.

قیمت ایرپاد ۴ استاندارد ۱۲۹ دلار و مدل مجهز به قابلیت حذف‌نویز ۱۷۹ دلار است.

اپل واچ اولترا 2

اپل از اپل واچ اولترا 2 در ترکیب رنگ جدید مشکی به نام satin black و قابلیت تشخیص آپنه خواب رونمایی کرد.

اپل واچ اولترا ۲ به شتاب‌سنج حرکتی و پایش زمان برای تشخیص حرکات مرتبط با آپنه خواب مجهز است. همچنین این ساعت هوشمند دارای بند جدیدی به نام Milanese  از جنس تیتانیوم است. قیمت این ساعت هوشمند همچنان ۸۰۰ دلار است.

اپل واچ اولترا ۲ با سیستم‌عامل watchOS 11 عرضه می‌شود که به‌روزرسانی‌هایی در قابلیت‌های Smart Stack به همراه دارد. ویجت‌هایی‌ با چرخاندن دکمه Digital Crown نمایش داده می‌شوند و فعالیت‌های زنده را مشابه آیفون نشان می‌دهند.

ایرپاد مکس

پس از چند سال انتظار، مدل جدید هدفون ایرپاد مکس با درگاه USB-C، تراشه‌ی H2، رنگ‌بندی جدید و امکانات مدرن به‌طور رسمی رونمایی شد.
 
ایرپاد مکس قدیمی‌ترین محصول از سری ایرپادهای اپل است که پس از ۴ سال همچنان طرفداران خود را دارد. اپل لحظاتی پیش در رویداد It's Glowtime مدل جدید هدفون خود را با اصلاحات جذاب معرفی کرد.

قیمت ایرپاد مکس جدید شبیه به نسل قبل و همان ۵۴۹ دلار است. ایرپاد مکس از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) روانه بازار خواهد شد.

آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس

آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس هم بالاخره معرفی شدند؛ دو پرچم‌داری که به لطف هوش مصنوعی، حالا بسیار مجهزتر از قبل به مصاف رقبا می‌روند.

آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس از طراحی مشابهی در مقایسه با نسل قبل برخوردارند. با این تفاوت که حالا رنگ‌بندی و ابعاد آن‌ها کمی تغییر کرده است. آیفون ۱۶ پرو مکس با نمایشگر ۶.۹ اینچی، بزرگ‌ترین آیفون تولید شده تاکنون لقب گرفته و به لطف کاهش حواشی اطراف نمایشگر، فضای کار بسیار زیادی را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

آیفون ۱۶ پرو هم حالا از نمایشگری ۶.۳ اینچی بهره می‌برد که در این محصول هم حواشی اطراف صفحه کاهش محسوسی داشته است. مدل‌های پرو همچنان از پنل‌های LTPO پروموشن با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند.

هر دو مدل پرو به دوربین تله‌فوتو ۵x مجهز شده‌اند. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با لنز جدید و فوکوس خودکار، از دیگر ویژگی‌های دوربین این گوشی‌ها هستند. علاوه بر این، حالت جدید ویدیو ۳K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه و Dolby Vision نیز در این گوشی‌ها وجود دارد.

هر دو مدل پرو به ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و پردازنده اپل A18 مجهز شده‌اند. این پردازنده قدرتمند قادر است به راحتی از پس نیازهای هوش مصنوعی سیستم‌عامل iOS 18 بربیاید. همچنین آیفون‌های پرو حالا در کمترین حالت، ۲۵۶ گیگابایت و در بیشترین حالت، ۱ ترابایت حافظه داخلی دارند و دیگر خبری از مدل ۱۲۸ گیگابایتی نیست.

آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس با باتری‌های بزرگ‌تر ۳۳۵۵ و ۴۶۷۶ میلی‌آمپر ساعتی (۲ تا ۵ درصد بزرگ‌تر از قبل) و امکان شارژ سریع‌تر ۴۰ وات از طریق USB-C و ۲۰ وات از طریق MagSafe معرفی شده‌اند.

اپل قصد دارد این دو گوشی را با قیمت پایه‌ی ۱۰۹۹ و ۱۱۹۹ دلار به ترتیب برای مدل پرو و پرو مکس راهی بازار کند.

سیستم‌عامل iOS 18.1

هوش مصنوعی اپل از ماه آینده و با آپدیت iOS 18.1 دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
 
اپل امروز از آغاز فاز بتای سرویس هوش مصنوعی اختصاصی خود با نام Apple Intelligence خبر داد که از ماه اکتبر (مهر و آبان ۱۴۰۳) و با آپدیت iOS 18.1 دردسترس قرار خواهد گرفت.

قابلیت‌های اولیه‌ی Apple Intelligence ابتدا فقط به زبان انگلیسی ایالات‌متحده دردسترس خواهد بود. اپل می‌گوید به‌مرور زمان، پشتیبانی از زبان‌های بیشتری را به این سرویس اضافه خواهد کرد. در ماه دسامبر (آذر و دی ۱۴۰۳) نیز گویش‌های مختلف زبان انگلیسی در کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و بریتانیا تحت پوشش قرار خواهند گرفت. انتظار می‌رود زبان‌های جدید در سال ۲۰۲۵ به این فهرست اضافه شوند.

Apple Intelligence پس‌از راه‌اندازی به‌صورت رایگان برای کاربران آیفون ۱۵ پرو، آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو در دسترس خواهد بود. همچنین، کاربران مک یا آیپد مجهز به تراشه‌ی M1 و مدل‌های جدیدتر این دستگاه‌ها می‌توانند از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل بهره ببرند.

سیستم‌عامل watchOS

سیستم‌عامل اختصاصی ساعت‌های هوشمند اپل با ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌روزرسانی شد.
 
اپل واچ سری ۱۰ امروز در مراسم It's Glowtime به‌طور رسمی همراه با سیستم‌عامل watchOS 11 معرفی شد. سیستم‌عامل یادشده با چندین ویژگی هوش مصنوعی به‌روزرسانی شده است.

طبق بیانیه‌ی اپل، اپلیکیشن Translate سیستم‌عامل watchOS 11 به‌کمک هوش مصنوعی گفتار را تشخیص می‌دهد و می‌تواند طیف وسیعی از زبان‌ها را برای ترجمه پوشش بدهد. ویژگی Smart Stack هم بهبود پیدا کرده است و به‌زودی ویجت‌ها را به‌طور خودکار و براساس نیاز به آن‌ها به‌نمایش می‌گذارد.

اپل می‌گوید که قابلیت Smart Stack بسته به ساعات مختلف شبانه‌روز و مکان کاربران ویجت‌ها را نشان می‌دهد. سیستم‌عامل watchOS اکنون بخش جدیدی به‌ نام Photos برای واچ‌ فیس‌ها دارد که با کمک یادگیری ماشینی عکس‌ها را سازمان‌دهی می‌کند.

ویژگی Visual Intelligence

دکمه‌ی جدید کمرا کنترل آیفون، قابلیتی مشابه گوگل لنز را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
بیانیه‌ی مطبوعاتی اپل نشان می‌دهد که این شرکت قابلیت جدیدی به‌ نام Visual Intelligence را با آیفون ۱۶ معرفی کرده است. اپل بخشی‌ از عملکرد این قابلیت را در رویداد سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور و مهر) به‌نمایش گذاشته و به‌نظر می‌رسد که این ویژگی جدید نسخه‌ی مشابه گوگل لنز است.

قابلیت Visual Intelligence با دکمه‌ی جدیدی به نام «کمرا کنترل» که در سمت راست گوشی قرار داده شده است، فعال می‌شود. ویژگی جدید گوشی آیفون فقط با یک کلیک می‌تواند اشیاء را شناسایی کند و اطلاعاتی را درباره‌‌ی آن‌ها دراختیار کاربران قرار دهد و دستورهای صادرشده‌ی کاربران را اجرا کند.

تنها کافی است کاربر دوربین را به‌سمت رستوران بگیرد تا منو و رتبه‌بندی آن را مشاهده کند. کاربران می‌توانند برای به‌دست‌آوردن اطلاعات مختلف از قبیل نژاد سگی که در خیابان مشاهده‌ کرده‌اند، از قابلیت Visual Intelligence استفاده کنند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره