نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موبایل و بازی

پردازنده A18 پرو، قلب تپنده‌ی آیفون ۱۶ پرو مکس، معرفی شد

منبع
زوميت
بروزرسانی
پردازنده A18 پرو، قلب تپنده‌ی آیفون ۱۶ پرو مکس، معرفی شد

زومیت/ کوپرتینویی‌ها سریع‌ترین و هوشمندترین تراشه‌ی خود را برای گوشی‌های پرو آیفون ۱۶ استفاده کرده‌اند.
 
اپل دقایقی پیش در رویداد Glowtime، پردازنده‌ی A18 Pro سه‌نانومتری جدید خود را به‌عنوان قلب تپنده‌ی مدل‌های پرچم‌دار گوشی‌های آیفون ۱۶ رونمایی کرد و آن را «سریع‌ترین تراشه‌ی گوشی‌های هوشمند جهان» نام نهاد.

به‌گفته‌ی اپل، هسته‌های پرقدرت CPU در A18 پرو، ۱۷ درصد سریع‌تر از مدل A17 پرو شده‌اند تا گوشی‌ آیفون همچنان سریع‌ترین گوشی هوشمند دنیا شناخته شود. البته تمرکز اصلی اپل در A18 پرو، روی بهبود پردازشگر هوش مصنوعی بود که با NPU قدرتمند ۱۶ هسته‌ای خود بتواند تا ۳۵ تاپس عملکرد هوش اپل را ارائه دهد.

امسال گرافیک ۶ هسته‌ای در تراشه‌ی کوپرتینویی‌ها، حدود ۲۰ درصد عملکرد سریع‌تری همراه‌ با کارایی انرژی بهتر را ارائه خواهد داد تا تجربه‌ی گیمینگ با گوشی‌های آیفون وارد مرحله‌ی جدیدی شود.

قابلیت شتاب‌دهی رهگیری پرتو سخت‌افزاری قوی‌تری به واحد گرافیکی A18 پرو اضافه شده است تا رندر نورپردازی در بازی‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شود. با وجود چنین قابلیتی، مدل‌های آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس، از ویژگی ری‌تریسینگ هم‌زمان دو برابر سریع‌تری از نسل قبل بهره می‌برند.

واحد CPU در A18 پرو از ۶ هسته شامل دو هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف تشکیل می‌شود که عملکرد کلی ۱۵ درصد سریع‌تری با ۲۰ درصد مصرف کمتر و بهره‌گیری از حافظه‌ی کش بیشتر در‌مقایسه‌با تراشه‌ی آیفون ۱۵ پرو مکس خواهد داشت. اپل ادعا می‌کند که A18 پرو «سریع‌ترین تراشه‌ی گوشی‌های فعلی جهان» به‌شمار می‌رود.

قلب تپنده‌ی آیفون ۱۶ پرو از شتاب دهنده‌ی نمایشگر برای رندر تصاویر با تأخیر بسیار کمتر استفاده می‌کند و قابلیت پشتیبانی از نمایشگر 4K با نرخ نوسازی تا ۱۲۰ هرتز را به‌همراه توانایی انکد ویدئویی دوبرابر سریع‌تری فراهم می‌آورد.

اپل در پردازنده‌ی جدید خود از مودم 5G پرسرعت نسل ۲ اسنپدراگون و ماژول وای‌فای ۷ مدیاتک استفاده می‌کند. A18 پرو، قلب تپنده‌ی آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس، همچنان با فرایند ۳ نانومتری TSMC تولید شده است.

تراشه‌ی A18 پرو به‌لطف مساحت بزرگ‌تر در‌مقایسه‌با A17 پرو می‌تواند پردازش‌های هوش مصنوعی را با قدرت بیشتری انجام دهد. افزایش ابعاد تراشه بدین‌معنی است که می‌توان ترانزیستورها و اجزای تخصصی بیشتری را در آن جای داد که به بهبود سرعت و عملکرد تراشه منجر می‌شود. این اقدام می‌تواند بر بهره‌وری و دفع گرما نیز تأثیر بگذارد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم