نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

مشارکت دو مهندس ایرانی در پروژه استارلینک؛ ابداع آنتن‌های فازی با مزایای مختلف

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
مشارکت دو مهندس ایرانی در پروژه استارلینک؛ ابداع آنتن‌های فازی با مزایای مختلف

دیجیاتو/ نام دو مهندس ایرانی، «شایا کریم‌کاشی آرانی» و «علیرضا ماهان‌فر»، در یک پتنت مهم استارلینک دیده می‌شود.

نام 2 مهندس ایرانی، «شایا کریم‌کاشی آرانی» و «علیرضا ماهان‌فر»، اخیراً در یکی از پتنت‌های مهم استارلینک مشاهده شده است. نام این پتنت «دیافراگم آنتن در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» است و در توسعه ماهواره‌های استارلینک نقش مهمی ایفا می‌کند. پتنت این مهندسان نسبت به فناوری آنتن‌های قبلی وزن، اندازه و هزینه ساخت را کمتر کرده است.

در سند پتنت آنتن استارلینک اسپیس‌ایکس، نام 5 فرد را می‌بینیم که 2 نفر از آن‌ها ایرانی هستند: علیرضا (نیما) ماهان‌فر، دانش‌آموخته کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1373 و شایا کریم‌کاشی آرانی، ورودی سال 1377 دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در رشته مهندسی برق.


نام مهندسان ایرانی در پتنت اسپیس‌ایکس

پتنت مهندسان ایرانی برای آنتن استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس
به زبان ساده، آنتن (مانند آنتن دوقطبی) معمولاً تشعشعات را در الگویی تولید می‌کند که جهت ترجیحی دارد؛ به‌عبارتی الگوی تشعشعات تولیدشده در برخی جهات قوی‌تر و در جهات دیگر ضعیف‌تر است؛ به‌همین‌ترتیب، هنگام دریافت سیگنال‌های الکترومغناطیسی، آنتن همان جهت ترجیحی را دارد. کیفیت سیگنال (نسبت سیگنال به نویز) نیز هنگام ارسال یا دریافت، می‌تواند با ترازکردن جهت ترجیحی آنتن با جهت منبع یا مقصد سیگنال، بهبود یابد.

با‌این‌حال تغییر جهت فیزیکی آنتن باتوجه‌به منبع یا مقصد سیگنال اغلب غیرعملی است. علاوه‌براین، ممکن است محل دقیق منبع یا مقصد مشخص نباشد. برای غلبه بر برخی از این مسائل، می‌توان آنتن آرایه فازی تهیه کرد. مزیت آنتن آرایه فازی (نوعی از آن در پتنت مهندسان ایرانی توصیف شده) این است که توانایی ارسال یا دریافت سیگنال در جهت دلخواه را فراهم می‌کند، بدون اینکه موقعیت فیزیکی یا جهت تغییر کند.

همچنین این پیکربندی در آنتن‌های آرایه فازی مزایای مختلفی مانند کاهش وزن، کاهش اندازه، هزینه ساخت کمتر و نیاز به توان کمتر را به‌دنبال دارند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم