نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

اپل از آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس رونمایی کرد؛ بازگشت دوربین‌های عمودی

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی
اپل از آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس رونمایی کرد؛ بازگشت دوربین‌های عمودی

مجله دیجی کالا/ اپل درست یک سال پس از سری آیفون ۱۵ حالا از پرچم‌داران سری آیفون ۱۶ رونمایی کرده که در این مطلب به بررسی مدل استاندارد و پلاس آن می‌پردازیم.

طراحی کلی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس با اندازه ۶.۱ و ۶.۷ اینچی مشابه مدل‌های قبلی باقی مانده است. با این حال، تغییرات کوچکی در طراحی دوربین‌ها مشاهده می‌شود. دوربین‌های این گوشی‌ها به صورت عمودی روی پنل پشتی قرار گرفته‌اند؛ مشابه آیفون ۱۲ و ۱۱ اما با یک ماژول نسبتا متفاوت. همچنین این سری از تنوع رنگی بیشتر و روشن‌تری در مقایسه با مدل‌های پرو و پرو مکس برخوردارند. لازم به ذکر است این گوشی‌ها از بدنه‌ی آلومینیومی بهره می‌برند و پنل پشتی هم از جنس شیشه است.

آیفون‌های جدید همچنین به دکمه‌های جدید اکشن و کپچر مجهز شده‌اند. دکمه Action برای فعال کردن عملکردهای سفارشی و دکمه جدید کنترل دوربین همانطور که از نامش پیداست، وظایف مربوط به دوربین را انجام می‌دهد؛ از جمله زوم، عکاسی و کارهای دیگر. کلید دوربین به صورت خازنی طراحی شده و قابلیت لمس و سوایپ برای زوم دارد. همچنین این دکمه جدید در اپ‌های شخص ثالث هم کاربرد دارد.

اپل در آیفون ۱۶ با معرفی دکمه کمرا کنترل و ادغام هوش مصنوعی، تجربه‌ای جدید از عکاسی و فیلمبرداری را به کاربران ارائه داده است. این دکمه به شما این امکان را می‌دهد که با یک ضربه دوربین را به سرعت باز کنید، با یک کلیک عکس بگیرید و با نگه‌داشتن آن، فیلمبرداری کنید.

جالب‌تر اینجاست که هوش مصنوعی اپل در پشت این قابلیت‌ها نقش بزرگی ایفا می‌کند. این هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مفیدی از عکس‌ها را بلافاصله پس از عکاسی دریافت کنید. به عنوان مثال، آیفون ۱۶ با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند جزئیاتی مانند مکان، زمان، و حتی پیشنهادات ویرایشی برای بهبود کیفیت تصاویر را به شما ارائه دهد.

این دکمه جدید همچنین امکان تشخیص فشار متوسط و سنگین را دارد و با هر بار فشار،‌ کار خاصی انجام می‌دهد. همچنین، اپل اعلام کرده که این هوش مصنوعی از ماه آینده به صورت نسخه بتا برای برخی کاربران در دسترس خواهد بود و در سال آینده، با پشتیبانی از زبان‌های بیشتر، در دسترس کاربران جهانی قرار خواهد گرفت.

آیفون ۱۶ دارای نمایشگر ۶.۱ اینچی و آیفون ۱۶ پلاس با نمایشگر ۶.۷ اینچی عرضه خواهند شد؛ یعنی بدون تغییر در مقایسه با قبل. نمایشگرهای این مدل‌ها از حاشیه‌های باریک‌تر بهره می‌برد اما بدون فناوری ProMotion و این یعنی خبری از رفرش‌ریت بیشتر از ۶۰ هرتز نیست؛ حتی حالا که تقریبا ۴ سال از عمر این فناوری می‌گذرد. اما جالب است بدانید نمایشگر این دو گوشی در بیشترین حالت تا ۲۰۰۰ نیت و در کمترین حالت تا ۱ نیت روشنایی دارد تا هیچ مشکلی از بابت خوانایی نداشته باشید. ناگفته نماند این پنل اکنون از محافظ صفحه سرامیک شیلد با مقاومت ۵۰ درصدی در مقایسه با نسل قبل بهره می‌برد.

هر دو مدل آیفون جدید به پردازنده ۳ نانومتری اپل A18 مجهز شده‌اند که توانایی پردازش هوش مصنوعی را بهبود می‌بخشد. پردازنده‌ای فوق‌العاده قدرتمند با یک موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای با ۴۰٪ سرعت بیشتر از قبل. طبق اعلام اپل، پردازنده A18 که در آیفون ۱۶ استفاده شده، ۳۰ درصد سریع‌تر از پردازنده A16 در آیفون ۱۵ است.

این مدل‌ها ۸ گیگابایت رم دارند و به صورت پیش‌فرض هم از سیستم‌عامل iOS 18 با کلی قابلیت هوش مصنوعی بهره می‌برند. همچنین طبق اعلام اپل، آیفون ۱۶ از فناوری Ray Tracing مبتنی‌بر سخت‌افزار پشتیبانی می‌کند. سیستم خنک کننده آیفون ۱۶ هم می‌تواند تا ۳۰ درصد پایداری بیشتری در پردازنده ایجاد کند.

آیفون ۱۶ و مدل پلاس آن دارای دوربین‌های دوگانه هستند. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض با دیافراگم f/2.2 برای بهبود عملکرد در نور کم، از ویژگی‌های بارز این سنسورها هستند. همچنین، قابلیت جدید Autofocus برای دوربین فوق عریض امکان ثبت تصاویر از فواصل بسیار نزدیک را به آن می‌دهد.


نمونه تصویر ماکرو ثبت شده با آیفون ۱۶

در واقع این همان قابلیت ماکرو است که تاکنون در این مدل‌های گوشی اپل نبوده است. علاوه بر این‌ها این گوشی‌ها حالا امکان عکاسی ماکرو دارند و امکان فیلمبرداری سه‌بعدی را به کاربران می‌دهند. ظرفیت باتری‌ها نیز به طور جزئی افزایش یافته اما متأسفانه اپل اطلاعات خاصی در این رابطه منتشر نکرده است.

اپل اعلام کرده که آیفون‌های جدید بلافاصله بعد از این رویداد برای پیش‌فروش در دسترس قرار می‌گیرند و در تاریخ ۲۰ سپتامبر (جمعه) هم فروش رسمی آن‌ها آغاز خواهد شد. این دو گوشی به ترتیب با قیمت ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار در مدل پایه راهی بازار می‌شوند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره