نماد آخرین خبر

اپل شاید یک روز پس از معرفی آیفون 16 با جریمه 14 میلیارد دلاری مواجه شود

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
اپل شاید یک روز پس از معرفی آیفون 16 با جریمه 14 میلیارد دلاری مواجه شود

دیجیاتو/ فردا روز مهمی برای اپل خواهد بود، چراکه ممکن است با جریمه مالیاتی هنگفتی روبه‌رو شود.
دیوان دادگستری اروپا قرار است فردا – یعنی یک روز پس از رونمایی از سری آیفون 16– اعلام کند که آیا اپل مجبور به پرداخت حدود 14 میلیارد دلار جریمه به اتهام فرار مالیاتی در ایرلند است یا خیر. به گفته «مارک گرمن»، خبرنگار بلومبرگ، برگزاری زودهنگام رویداد معرفی آیفون 16، احتمالاً به منظور جلوگیری از همزمانی با اعلام تصمیم دادگاه برنامه‌ریزی شده است.

براساس گزارش آیریش تایمز، دیوان دادگستری اروپا (ECJ) قرار است در 10 سپتامبر (20 شهریور) مشخص کند که آیا اپل مجبور به پرداخت 14 میلیارد دلار مالیات معوقه خواهد شد یا خیر. این تصمیم پس از هشت سال مبارزه حقوقی اپل و ایرلند با کمیسیون اروپا گرفته خواهد شد؛ مطمئناً این جریمه احتمالی بر عرضه آیفون 16 نیز سایه افکنده و این شرکت را مجبور کرده تا رویداد مهم خود را به 9 سپتامبر (19 شهریور) موکول کند.

اقدام غیرعادی اپل برای برگزاری مراسم خود در روز دوشنبه، اهمیت این پرونده و تأثیر مالی بالقوه آن را برجسته می‌کند. اگر مراسم رونمایی در همان روز اعلام دادگاه برگزار می‌شد، مطمئناً مراسم رونمایی آیفون 16 را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.


جریمه احتمالی اپل یک روز بعد از معرفی آیفون 16

علاوه‌بر تصمیم دادگاه، اپل همچنین نمی‌خواست مراسم رونمایی آیفون 16 با مناظره ریاست جمهوری ایالات‌ متحده که قرار است در 10 سپتامبر برگزار شود، همزمان باشد. اپل با عقب‌انداختن رویداد خود به امروز می‌خواهد حداکثر توجه را به آیفون‌های جدید جلب کند.

جریمه 14 میلیارد دلاری، در صورت تأیید، یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌هایی است که علیه یک شرکت اعمال می‌شود و می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی بر وضعیت مالی اپل داشته باشد. نتیجه این پرونده توجه سایر شرکت‌ها و دولت‌ها در سرتاسر جهان را نیز جلب کرده است.

علت جریمه احتمالی اپل توسط کمیسیون اروپا
در سال 2004، ایرلند یک قرارداد مالیاتی 10 ساله با اپل منعقد کرد که به کوپرتینویی‌ها اجازه داد تا دو شرکت تابعه را در قالب یک شرکت (به جای دو شرکت کاملاً مجزا) ایجاد کنند تا از خلاء مالیاتی در قوانین بهره ببرند. به عبارتی، این امر به یک شرکت که محصولاتش شامل مالکیت معنوی (IP) است، اجازه می‌دهد تا آن‌ها را به عنوان دارایی‌های نامشهود در نظر بگیرد و از مالیات معاف شود. شرکت دوم نیز که برای رسیدگی به مسئولیت‌های اداری ایجاد شده و سود کمتری کسب می‌کند، تنها شرکتی است که مشمول مالیات می‌شود.

البته قانون مالیات دوگانه ایرلند در سال 2014 برچیده شد، اما شرکت‌هایی که قبلاً از آن استفاده می‌کردند اجازه داشتند که تا سال 2020 به این کار ادامه دهند. پس از تحقیقاتی که در سال 2014 آغاز شد، اتحادیه اروپا در سال 2016 اعلام کرد که این معامله غیرقانونی بوده است. اپل مدت کوتاهی پس از اعلام یافته‌های این تحقیقات، داوطلبانه از این معامله خارج شد. سپس اپل و ایرلند نیز هر دو با یافته‌های اتحادیه اروپا مخالفت کردند و آن را نقض حاکمیت قانونی ایرلند خواندند.

امروز اپل از سری آیفون 16 خود رونمایی خواهد کرد و توجه رسانه‌های دنیای فناوری را به خود جلب کرده است، اما فردا نیز روز سرنوشت‌سازی برای غول مستقر در کوپرتینو خواهد بود.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره