نماد آخرین خبر

سونی و رزبری‌پای، ماژول دوربین مجهز به هوش مصنوعی ساختند

منبع
زوميت
بروزرسانی
سونی و رزبری‌پای، ماژول دوربین مجهز به هوش مصنوعی ساختند

زومیت/ ماژول دوربین جدید رزبری‌پای با همکاری سونی توسعه‌ یافته و بر هوش مصنوعی متمرکز است.

شرکت رزبری‌پای و سونی به‌طور مشترک ماژول دوربین هوش مصنوعی به‌نام Raspberry Pi AI Camera تولید کردند که از امروز با قیمت ۷۰ دلار روانه‌ی بازار شده است. این ماژول با بهره‌گیری از پردازش هوش مصنوعی داخلی، امکان توسعه‌ی آسان «راهکارهای هوش مصنوعی پیشرفته برای پردازش داده‌های بصری» را برای کاربران رزبری‌پای فراهم می‌کند.

دوربین جدید، در راستای برنامه‌های رزبری‌پای با هدف ارائه‌ی تراشه‌ها و قطعات جانبی به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی طراحی شده است. این شرکت پیش‌تر چندین ماژول دوربین غیرهوش مصنوعی را از سال ۲۰۱۳ و با اولین مدل پنج مگاپیکسلی خود عرضه کرده بود.


Raspberry Pi

ایبن آپتون، مدیرعامل رزبری‌پای، در بیانیه‌ای مطبوعاتی نوشت: «پردازش تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی به ابزاری جذاب برای توسعه‌دهندگان در سراسر جهان تبدیل شده است. ما مشتاقانه منتظر هستیم تا ببینیم اعضای جامعه‌ی ما با بهره‌گیری از قدرت دوربین هوش مصنوعی رزبری‌پای، چه دستاوردهایی خواهند داشت.»

دوربین هوش مصنوعی مورد بحث با تمام کامپیوترهای تک‌بردی رزبری‌پای سازگار است و تراشه‌ی میکروکنترلر RP2040 شرکت را با حسگر IMX500 سونی ترکیب می‌کند. این ترکیب نیاز به اجزای اضافی مانند شتاب‌دهنده‌ یا GPU را که معمولاً برای ماژول‌های دوربین برای پردازش داده‌های بصری در مقیاس بزرگ مورد نیاز هستند، از بین می‌برد.

ماژول دوربین هوش مصنوعی رزبری‌پای با وضوح ۱۲٫۳ مگاپیکسل می‌تواند فیلمبرداری با سرعت ۱۰ فریم‌برثانیه در وضوح ۴٬۰۵۶ در ۳٬۰۴۰ پیکسل یا ۴۰ فریم‌برثانیه در وضوح ۲٬۰۲۸ در ۱٬۵۲۰ پیکسل انجام دهد. این دوربین همچنین دارای فوکوس قابل تنظیم دستی، میدان دید ۷۶ درجه و اندازه‌ی ۲۵ در ۲۴ در ۱۱٫۹ میلی‌متر است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره