نماد آخرین خبر

تاخیر انتشار Assassin’s Creed Shadows برای یوبی‌سافت بزرگترین ریسک ممکن است

منبع
ديجي کالا
بروزرسانی
تاخیر انتشار Assassin’s Creed Shadows برای یوبی‌سافت بزرگترین ریسک ممکن است

دیجی کالا/ به عقیده‌ برخی بازی Star Wars Outlaws باید یک بازی مخصوص کریسمس می‌بود. این بازی در جریان Xbox Games Showcase در سال ۲۰۲۳ معرفی شد و با واکنش‌های جالبی روبرو شد و در آن سال به صدر موردانتظارترین آثار صعود کرد و توجه همه را جلب کرد. این بازی یک بلاک‌باستر بزرگ و جهان باز است که در دنیای جنگ ستارگان اتفاق می‌افتد و اگر یوبی‌سافت (Ubisoft) اندکی بیشتر روی آن کار می‌کرد، پتانسیل تبدیل شدن به اثری باکیفیت را داشت.

این وسط عوامل زیادی باعث شکست کنکورد (Concord) بوده‌اند و این قابل درک است، اما بازی‌های سونی همیشه ریسک‌پذیر بوده‌اند بوده‌اند. یک آی‌پی جدید از یک توسعه دهنده‌ی جدید در فضایی که پلی‌استیشن تجربه‌ی کمی در آن دارد یک ریسک است اما Star Wars Outlaws هیچ کدام از این چیز‌ها نبود و قاعدتا باید فروش زیادی می‌کرد و این همچنان به روند ضرر زدن به یوبی‌سافت ادامه می‌دهد و با وجود سهامداران مضطرب و صورتحساب دستمزدهای زیاد و تعدیل نیروها، باید بدترین‌ها را در نظر گرفت.

اولین شاخصی که نشان می‌داد Star Wars Outlaws ممکن است از نظر مالی خوب عمل نکند، در جشنواره بازی‌های تابستانی در ماه ژوئن رخ داد. یک سال از معرفی آن گذشته بود و تقریبا سطحی از بی‌تفاوتی نسبت به آنچه بازی ارائه می‌داد وجود داشت. آمار رسانه‌های اجتماعی و داده‌های مربوط به موردانتظارترین بازی‌ها، اهمیت بازی را نه تنها از آثار بزرگ دیگر، بلکه بسیاری از بازی‌های کوچک‌تر نیز کمتر نشان می‌داد. البته، این بازی هرگز قرار نبود یک خبر جدید و پر سروصدا را دریافت کند، اما در کمتر از سه ماه مانده به انتشار، دنیای بازی به آن نیاز داشت.



تحلیلگران زیادی وجود دارد که مشتاق به توضیح آنچه اتفاق افتاده هستند. پنجره‌ی انتشار، مدل کسب‌ و کار، پلتفرم‌های موجود، نمرات بررسی‌ها، ناهماهنگی سریال‌ها و فیلم‌های جنگ ستارگان اخیر بی‌تاثیر نبوده‌اند و این واقعیت که پروتاگونیست بازی یک شخصیت بزرگ نیست. البته با هیچ یک از این استدلال‌ها و به خصوص مورد آخر نمی‌توان عملکرد بازی را توجیه کرد. با این حال، می‌توان گفت که اگر بازی در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر منتشر می‌شد، ممکن بود بازیکنان بیشتری پیدا کند و حتی یک تخفیف کوچک جمعه سیاه نیز می‌توانست به آن کمک کند.

البته در هر سال دیگری غیر از ۲۰۲۴ بود، ما شاهد عرضه‌ی بازی در اواخر سال می‌بودیم اما در سال ۲۰۲۴ یوبی‌سافت قبلا یک بازی دیگر یعنی همان اساسینز کرید شدوز (Assassin’s Creed Shadows) را برای آخر سال در نظر گرفته بود. سری بازی اساسینز کرید همیشه بازی‌هایی برای فصل تعطیلات بوده‌اند و در مورد فروش آن‌ها، هیچ درآمدی برای اشتراک‌گذاری با دیزنی وجود ندارد و منطقی بود که یوبی‌سافت چنین برنامه‌ای بریزد. اکنون این بازی به اوایل سال آینده منتقل شده است و در درجه‌ی اول به این دلیل است که یوبی‌سافت بتواند استراتژی انتشار خود را دوباره پیکربندی کند. به نظر می‌رسد این شرکت برخی از شکایات را در مورد مدل‌های کسب و کار خود شنیده است و در حال انتخاب رویکردی مشتری پسندتری است. این بدان معناست که در کریسمس امسال، یوبی‌سافت تمام تلاش خود را برای فروش Star Wars Outlaws و البته Just Dance به کار خواهد گرفت.

روز‌هایی که مالکیت یک اثر عملا بهبودی آن توسط ناشران را پس از عرضه‌ی ضعیف غیرممکن می‌کرد، به پایان رسیده است. یک استراتژی بازاریابی وجود دارد که یوبی‌سافت برای اساسینز رزرو کرده بود و می‌تواند آن را برای یک بار دیگر برای Outlaws به کار ببرد. بازی‌های جدید کال آو دیوتی (Call of Duty) و دراگون ایج (Dragon Age) بازی‌های بزرگی هستند که در ماه اکتبر عرضه می‌شوند، اما تا آخر سال دیگر بازی بزرگی نخواهیم داشت که بتواند لیست‌های فروش را منفجر کند. این زمان خوبی برای Outlaws است تا هم خود را بهبود دهد و هم فروش بیشتری را کسب کند.



استقبال منتقدان از بازی به طور کلی مناسب بوده است و استودیوی مسیو اینترتینمنت (Massive Entertainment) در حال کار روی آپدیت‌ها و تغییرات مختلف برای بهبود برخی از زمینه‌هایی است که کمی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. اگر یوبی‌سافت بتواند چند پیشنهاد مناسب را نیز برای جمعه‌ی سیاه در ۲۹ نوامبر (۹ آذر) ارائه دهد، این احتمال وجود دارد که Star Wars Outlaws یک بازی محبوب در ماه‌های نوامبر و دسامبر تبدیل شود.

در همین حال، انتشار بازی جدید اساسینز کرید در فوریه نیز مطمئنا یک کار غیرمعمول است، اما یوبی‌سافت در انتشار آثار خود در ماه‌های ابتدایی سال نیز موفق بوده است و این کار را قبلا با بازی‌های فارکرای (Far Cry) و دیویژن (The Division) انجام داده است. همچنین، ما در چند سال اخیر شاهد انتشار بازی‌های بزرگی مانند هل‌دایورز ۲ (Helldivers ۲) در سال ۲۰۲۴، هاگوارتز لگسی (Hogwarts Legacy) در سال ۲۰۲۳ و الدن رینگ (Elden Ring) در سال ۲۰۲۲، همگی در ماه فوریه بوده‌ایم. البته انتشار بازی نزدیک به زمان انتشار بازی Monster Hunter Wilds است که یکی از مهم‌ترین بازی‌های فصل اول ۲۰۲۵ محسوب می‌شود. این بازی نقش‌آفرینی کپ‌کام دو هفته پس از اساسینز کرید منتشر می‌شود و انتظارات و هیجانات زیادی در اطراف آن وجود داد. این بازی جدیدترین نسخه از یک سری بزرگ در ژاپن است که در غرب نیز محبوبیت زیادی دارد.



البته قضیه فقط مانستر هانتر نیست بلکه بازی Kingdom Come Deliverance 2 که تجربه‌ای قرون وسطایی و مورد انتظار است نیز در فوریه منتشر می‌شود و آی‌پی بزرگ جدید مایکروسافت یعنی بازی Aowed  را نباید فراموش کنیم. همچنین در سال ۲۰۲۵ شاهد انتشار دنباله‌ی بازی گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) توسط سونی خواهیم بود. بازی گوست آو یوته‌ای (Ghost of Yotei) یکی دیگر از بازی‌های ماجراجویی تاریخی توسعه‌ یافته در غرب است که داستان آن در ژاپن اتفاق می‌افتد. البته بعید است که این بازی در اوایل ۲۰۲۵ عرضه شود.

در نهایت می‌توان گفت که اساسینز کرید جدید در یک زمان پر از رقابت منتشر می‌شود که مسلما میزان رقابت در آن بیشتر از نوامبر که در ابتدا برای آن برنامه‌ریزی شده بود است و یوبی‌سافت باید به چالش‌هایی که سونی هنگام انتشار بازی هورایزن فوربیدن وست (Horizon Forbidden West) تنها یک هفته قبل از الدن رینگ در فوریه‌ی ۲۰۲۲ داشت، توجه کند. هدف اعلام یوبی‌سافت از این تاخیر این است که بتواند رویکرد خود را نسبت به انتشار بازی‌ها تغییر دهد و به عنوان بخشی از این اعلامیه، این ناشر متعهد شده است که آثار خود را در روز اول عرضه روی کنسول‌ها روی رایانه‌های شخصی و به طور خاص استیم نیز عرضه کند. آزمایش فروشگاه اپیک گیمز نیز نتیجه نداده است. این شرکت همچنین مدل کسب‌ و کار Season Pass را که محبوبیتش کاهش یافته کنار می‌گذارد و به دنبال جذب کاربران خود در همان زمان عرضه بدون راه‌ حل دسترسی زودهنگام است.

اینکه آیا این تغییرات باعث ایجاد احساس بهتری در بین جامعه‌ی بازیکنان می‌شود یا خیر، معلوم نیست اما در شرایطی که فقط تجارت خالص را در نظر بگیریم، اگر تاخیر در بازی Assassin’s Creed Shadows بتواند به بازی جنگ ستارگان اجازه دهد تا در طول کریسمس عملکرد بهتری داشته باشند و اگر بازی جدید اساسینز همچنان بتواند فروش مورد انتظار را در فوریه ارائه دهد، ممکن است ثابت شود که تصمیم ایو گیمو (Yves Guillemot) و شرکت عاقلانه بوده است. هرچند این حرکت ریسک قابل توجهی نیز دارد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره