نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

ایلان ماسک کار 4 ساله را در 19 روز انجام داد؛ مدیرعامل انویدیا تعظیم کرد

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
ایلان ماسک کار 4 ساله را در 19 روز انجام داد؛ مدیرعامل انویدیا تعظیم کرد

شهر سخت افزار/ ایلان ماسک و تیم او در xAI موفق به دستیابی به یک شاهکار مهندسی شده‌اند؛ آنها در مدت زمان شگفت‌آور ۱۹ روز، یک ابرکلاستر متشکل از ۱۰۰,۰۰۰ شتاب دهنده گرافیکی H200 Blackwell را نصب و راه‌اندازی کرده‌اند. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با تحسین از دستاورد فوق‌العاده تیم ماسک، می‌گوید این کار در حالت عادی ۴ سال زمان می‌برد!

هوانگ با حیرت و احترام از تلاش ۱۹ روزه ماسک یاد کرده و این دستاورد را «فوق‌بشری» خوانده است. طبق گزارش‌ها، تیم xAI صفر تا ۱۰۰ نصب و راه‌اندازی تجهیزات انویدیا را ظرف کمتر از سه هفته اجرا کرده است. مدت یادشده شامل اولین عملیات آموزش هوش مصنوعی xAI روی این ابرکلاستر جدید نیز می‌شود.

نصب ۱۰۰,۰۰۰ شتاب دهنده گرافیکی در 19 روز
این پروسه شامل ساخت کارخانه عظیم X که محل استقرار این پردازنده‌های گرافیکی است و تجهیز آن به سیستم‌های خنک‌کننده مایع و زیرساخت لازم برای تأمین توان مورد نیاز ۲۰۰,۰۰۰ پردازنده گرافیکی نیز می‌شود. علاوه بر این، هماهنگی تیم‌های مهندسی انویدیا و ایلان ماسک برای ارسال، نصب، و هماهنگ‌سازی دقیق و به‌موقع تمامی سخت‌افزار و زیرساخت‌ها نیز بخشی از این دستاورد بزرگ بود.


برای مقایسه، هوانگ اشاره کرده که در یک دیتاسنتر معمولی، انجام چنین کاری به‌طور متوسط چهار سال زمان می‌برد. از این چهار سال، سه سال فقط به برنامه‌ریزی اختصاص داده می‌شود و سال آخر نیز برای ارسال تجهیزات، نصب و آماده‌سازی آنها صرف می‌شود.

هوانگ همچنین به پیچیدگی‌های شبکه کردن در تجهیزات انویدیا اشاره کرده و توضیح داده که شبکه‌بندی این تجهیزات با شبکه‌بندی سرورهای معمولی دیتاسنتر تفاوت دارد. هوانگ در توضیح این موضوع گفت: برای درک تعداد سیم‌هایی که به یک نود متصل می‌شوند، کافی است بدانید پشت هر کامپیوتر مملو از سیم است.

به گفته هوانگ، به‌کارگیری یک‌جای ۱۰۰,۰۰۰ شتاب‌دهنده H200 پیش از این هرگز انجام نشده و احتمالاً برای مدت طولانی هیچ شرکت دیگری قادر به تکرار چنین دستاوردی نخواهد بود.

شتاب دهنده گرافیکی H200 Blackwell یکی از قدرتمندترین محصولات انویدیا است که برای کاربردهای هوش مصنوعی و محاسبات سنگین طراحی شده است. این GPU با داشتن هزاران هسته CUDA و Tensor، به طور خاص برای انجام محاسبات پیچیده مانند آموزش مدل‌های یادگیری عمیق و تجزیه و تحلیل داده‌های کلان طراحی شده است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره